top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

תפיסות טובין 2014-2021

בשלהי שנת 2021, העלנו כאן פוסט (bit.ly/3s1npWB) שבו סיפרנו את סיפורו של הקבלן פ', שהבאגר שלו הוחרם חודשים ספורים קודם לכן על ידי המנהל האזרחי, זאת על-אף שהוא עבד בשטח B, שמצוי לכאורה תחת אחריותה האזרחית של הרשות הפלסטינית. אבל כל זה לא עזר לו, כי כפי שהוא למד בדיעבד, העבודות שהוא ביצע היו בתוך שטח שכשנה לאחר חתימת הסכם אוסלו ב', הצבא הוציא צו צבאי (1/96) שאסר לבנות במקום, מכיוון שהוא "לא מספיק רחוק" מכביש עוקף רמאללה. פ' פדה את הבאגר שלו, לאחר ששילם למנהל האזרחי כופר על סך 6,862 ש"ח וחתם על התחייבות שלא לשוב לעבוד שם בעתיד.

בחודשים שלאחר פרסום הפוסט, הגיעו אלינו עוד מספר מסמכים שהותיר המנהל האזרחי בידי פלסטינים שונים, לאחר תפיסות שונות שהוא ביצע בשטחי הרשות הפלסטינית בשל אותה אמתלה: צו איסור בניה 1/96. המסמכים הללו, הגיעו אלינו, חודשים ספורים לאחר שהגשנו בקשת חופש מידע למנהל האזרחי, שבה ביקשנו לקבל מידע: 1. באשר למספר התפיסות הטובין שהמנהל ביצע מפלסטינים וממתנחלים. 2. הסכומים שהמנהל גבה מפלסטינים וממתנחלים על מנת לשחררם. כאן המקום להזכיר כי ישראל אוסרת כמעט כליל על כל פיתוח ובנייה פלסטינים בשטחי C של הגדה המערבית (61%), על אף שבשטחים אלו חיים כיום למעלה מ-300 אלף פלסטינים לעומת כ-480 אלף מתנחלים.

אלא שהמנהל האזרחי התעלם מבקשתנו ולכן בלית ברירה, הגשנו עתירת חופש מידע לבית המשפט המחוזי בירושלים. והנה, זמן קצר מאוד לאחר הגשת העתירה, קיבלנו לראשונה מענה לבקשתנו, שכלל את הסכומים שהמנהל האזרחי גבה לשם שחרור טובין בשבע השנים שבין 2014-2021. מדובר בכעשרה מיליון ש"ח בסך הכל, אשר נכנסו לקופת המנהל האזרחי, בשל פדיון או מכירת טובין שנתפסו על ידו. באשר לבקשתנו לקבל פילוח של הסכומים שנגבו מפלסטינים וממתנחלים, המנהל האזרחי טען כי אין בידיו את המידע הזה. (קישור לפוסט שפרסמנו כאן בנושא: bit.ly/3J4iwkc).

בעקבות זאת, הגשנו למנהל האזרחי בקשת חופש מידע נוספת, שבה ביקשנו מידע לגבי מספר תפיסות הטובין שבוצעו מפלסטינים לעומת אלו שבוצעו ממתנחלים. מאחר וגם הבקשה הזו לא זכתה לכל מענה, נאלצנו להגיש עתירה נוספת לבית המשפט המחוזי בירושלים. ושוב, שבועות ספורים לאחר הגשתה, הגיעה תשובת המנהל שאנו מעלים כאן, לאחר שפרסמנו אותה בשבוע שעבר לראשונה, באתר שיחה מקומית.

נתוני המנהל האזרחי שהועברו אלינו, מלמדים שבעוד שמספר תפיסות הטובין שנעשו מפלסטינים בשבע השנים הללו נסק, מספר ההחרמות שנעשו ממתנחלים ירד. בשלושת השנים 2018-2021, היחס בין מספר תפיסות הטובין מפלסטינים ומישראלים עומד על כ-1:5, לרעת הפלסטינים כמובן. במבט כולל, בשבע השנים הללו, בוצעו 4,152 תפיסות טובין מפלסטינים; בעוד שמספר תפיסות הטובין שבוצע מישראלים, עומד על 1,237. כלומר, למעלה מפי שלושה יותר מפלסטינים לעומת מאשר ממתנחלים.

עכשיו ברור מדוע המנהל האזרחי העדיף להתעלם מבקשות המידע שלנו. שכן הנתונים הללו מלמדים על הפערים העצומים במאמצי האכיפה שהמנהל האזרחי משקיע כנגד ישראלים, לעומת אלו שהוא משקיע על מנת למנוע מפלסטינים לבנות בשטח C. כל זאת, על מנת לקדם את גירושם ממקומות מגוריהם. אלו הם דברים שמי שמסתובב בשטח יכול לראות יום יום. הם מתבטאים בין היתר, בקפיצה במספרי ההריסות לפלסטינים. ומצד שני, במספר המאחזים הלא חוקיים שקפץ בשנים האחרונות. הנתונים הללו, משקפים להבנתנו, את ההקצנה הלאומנית שעוברת על הפוליטיקה הישראלית בשנים האחרונות, ועל תרבות האפרטהייד שהולכת ופושה בתוך מערכות השלטון הישראלי בגדה המערבית - ובראשן במנהל האזרחי.

המסמך שנשלח מהמנהל האזרחי - bit.ly/3r1lvE6

הכתבה באתר 'שיחה מקומית' - bit.ly/3r0phNN


Comments


bottom of page