top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

תמרי הכיבוש

בימים אלו מוכשרים למעלה מ-300 דונם בסמוך להתנחלות בית הערבה לקראת שתילת עצי תמרים בהם. בכך, חצה סך כל השטח החקלאי המעובדת על ידי מתנחלים בגדה המערבית, את רף ה-100,000 דונם. אם בוחנים מה הוא גורם הדומיננטי ביותר בשנים האחרונות שתורם לסך גידולו של השטח החקלאי הישראלי בגדה המערבית, אזי מתברר כי מדובר בענף התמרים. נכון להיום למעלה מ21,000 דונם נטועים תמרים (כלומר למעלה מחמישית מכלל השטח החקלאי הישראלי בגדה). כל השטח הזה נמצא לאורך הרצועה המזרחית של הגדה המערבית ממצפה שלם לאורך חוף ים המלח ועד צפון בקעת הירדן.

כ-75% מכלל השטח הזה (15,316 דונם) מוגדר כ'אדמות מדינה' ואילו שאר השטח הוא שטח פרטי אם של אנשים פרטיים שונים (4,219 דונם) ואם בבעלות הואקף האסלאמי ( 1,422 דונם).


גידול שטח התמרים לאורך השנים*

בדיקה של גידול השטח הנטוע תמרים לאורך השנים, מעלה כי כ-70% מתוכו ניטע החל מסוף שנות ה-90 ועד היום. ראוי לשים לב כי שנת 2015 היא השנה שבה ניטע השטח הגדול ביותר בשנה אחת ולא פחות מ- 616 דונם מתוך כלל השטח שהתווסף בשנה זו, ניטע על אדמות בבעלות פלסטינית פרטית בתוך השטח הצבאי הסגור 151. הגידול המהיר שחל בשני העשורים האחרונים בגידול התמרים בגדה המערבית, הוא חלק ממגמה שמתרחשת גם בערבה בתוך תחומי הקו הירוק.


להרחבה, ראן דו"ח "כרם נבות" שפרסמנו באוקטובר 2013 שסוקר את החקלאות הישראלית בגדה>> https://goo.gl/nqhCdc


Comments


bottom of page