top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

שר האפרטהייד ממחזר רעיונות

בדיון שהתקיים בוועדת חוץ ובטחון ב-19.7.2023 תחת הכותרת "השתלטות הרשות הפלסטינית על השטחים הפתוחים ביו"ש והמענה הישראלי", אמר שר האפרטהייד בצלאל סמוטריץ', שבכוונת הממשלה להתחיל להרוס מבנים גם בשטחי A ו-B. שטחי A ו-B רק נזכיר, הם השטחים שבהם על פי הסכמי אוסלו, סמכויות התכנון והבנייה מצויות בידי הרשות הפלסטינית - המהווים יחד כ-39% משטח הגדה. שאר השטח, כלומר 61% משטח הגדה, הוא שטח C, שבו ישראל מונעת מפלסטינים לבנות באופן כמעט גורף.

באיזו עילה יכולה אם כן ישראל, למנוע מהפלסטינים לבנות בשטחי הרשות הפלסטינית? על פי סמוטריץ', ניתן לעשות זאת מטעמים של "בטחון לאומי". מה זה "בטחון לאומי" אצל סמוטריץ'? "שמירה על עתודות קרקע ורצף התיישבותי" למשל. כדי לעשות זאת, כל מה שצריך זה להכריז על פעילות הרשות הפלסטינית כ"פעילות עוינת" ויאללה, אפשר להתניע את הבולדוזרים ולהתגלגל.

אז האמת היא שעל הטריק הזה, כמה אנשים חשבו הרבה לפני סמוטריץ'. בראשית שנת 2013, פרסמנו בעיתון 'הארץ', ידיעה שבה תואר כיצד ישראל מונעת בנייה פלסטינית בכ-4,700 דונם הנמצאים בסמוך לתוואי "גדר ההפרדה", בתוך שטחי הרשות הפלסטינית (לידיעה בעיתון הארץ - https://bit.ly/3Y7qfr4). אמצעי נוסף ומשמעותי עוד יותר שבו ישראל משתמשת על מנת למנוע בנייה פלסטינית בשטחי A ו-B, הם צווים שאוסרים על בנייה פלסטינית לאורך כבישים, על אף שהללו הם בתוך שטחי הרשות הפלסטינית. מדובר על קרוב ל-28 אלף דונם שבהם ישראל אוסרת בנייה באמצעות צווי איסור בניה 1/96 ו-2/96. על קצה הקרחון של התופעה הזו, כתבנו כאן לפני שנה וחצי (https://bit.ly/453nUPY).

לא רק איסורי בנייה רשמיים חלים בשטחי הרשות הפלסטינית, אלא גם איסורי בנייה שמתנחלים מחליטים עליהם ושהצבא ברפיסותו, מזדנב אחריהם כדי לאכוף אותם בניגוד לכל דין וחוק. זה בדיוק מה שקרה באדמות הכפר תורמוסעיא לפני 4 שנים, כאשר המתנחלים החליטו שהם מונעים את הקמתה של "העיר הערבית החדשה" באזור B כמובן (https://bit.ly/44HpU0G).

לפעמים שיקולי "ביטחון לאומי", אם להיתלות בדברי שר האפרטהייד, מביאים את הצבא גם לאסור על פלסטינים להניף את דגל פלסטין. לפני 3 שנים למשל, הצבא הוציא "צו לנקיטת אמצעי בטחון" שבאמצעותו הוא אסר על תושבי הכפר סבסטיה להניף את דגל פלסטין, כדי לא לעצבן קבוצות מתנחלים שפולשות למקום בליווי הצבא, מפעם לפעם (https://bit.ly/3Ds5EEm).

בדצמבר 2020, פרסמנו מפה אינטראקטיבית שבה תעדנו את האופנים והמקומות שבהם הצבא והמתנחלים בחסות הצבא, מפרים את הריבונות הפלסטינית - המוגבלת מאוד מלכתחילה. במפה הזו ניתן לראות שסמוטריץ' שר האפרטהייד, לא המציא שום דבר חדש. הוא פשוט אומר בקול מה שאחרים עושים בשקט מזה הרבה שנים (https://bit.ly/3Dt3u7m).


Comments


bottom of page