top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

שיטת עקרבא: סגירה, ביזה וגירוש

סוגרים שטח לצרכי "אימונים" ומגרשים את האנשים משם, אחרי זה מפקיעים את האדמות ובהמשך מעבירים למתנחלים. כך נבזזות אדמות הכפר עקרבא.


ביום ה25.6.2024 חתם אדון יוסי סגל, "הממונה על הרכוש הנטוש והממשלתי באזור יהודה ושומרון" על תעודה שבה הוא הכריז על שטח בן כ-12,715 דונם כ"אדמת מדינה". השטח עליו מדובר נמצא בין כביש אלון וכביש 90 והוא חלק מאדמותיו ההיסטוריות של הכפר עקרבא.


זאת ההכרזה השלישית על "אדמות מדינה" שנעשית באותו אזור בשנה וחצי האחרונות. הראשונה פורסמה בשלהי דצמבר 2022 וכללה שטח בן כ-3,500 דונם. ההכרזה השנייה פורסמה בחודש מרץ האחרון וכללה שטח בן כ-8,500 דונם. שלוש ההכרזות הללו יחד, בתוספת הכרזה נוספת משנת 1999, יוצרות גוש רציף של כ-28 אלף דונם "אדמות מדינה", וכל חלק בפאזל משתלב באופן מושלם עם שאר חלקיו.


שלוש ההכרזות הללו כוללות גם שטחים גדולים בתוך שטח אש 904, שהצבא יצר כבר בשנת 1967. מדובר על כ-20 אלף דונם שהוכרזו אדמות מדינה בשנה וחצי האחרונות, בתוך שטח אש 904 (שגודלו קרוב ל-61 אלף דונם בסך הכל). שטחי אש הם כידוע, על הנייר סגורים גם בפני מתנחלים. למה אם כן המנהל האזרחי משקיע כל כך הרבה מאמץ במיפוי והכרזה על "אדמות מדינה" בתוך שטח זה? התשובה לכך ברורה: הכוונה היא במוקדם או במאוחר לבטל, או סביר יותר לתקן, את גבולות שטח האש הזה שהצבא לא מתאמן בו כלל מזה עשרות שנים, ואז להעביר את הקרקעות הללו למועצה מועצה אזורית בקעת הירדן, שפועלת כבר בתוכו מזה שנים ארוכות, בחוסר סמכות ובניגוד לחוק כמובן - אבל מה זה חוק בגדה המערבית?!


זאת אם כן שיטת הביזה של אדמות עקרבא, אבל כמובן לא רק של עקרבא:


שלב א - ממציאים בשנת 1967 שטח אש שהוא בהגדרה שטח צבאי סגור.


שלב ב – מגרשים את בעלי הקרקעות והרועים מהאזור ולמעשה מרוקנים אותו מאוכלוסייה פלסטינית.


שלב ג – מפקיעים את השטח באמצעות הכרזה עליו כ"אדמת מדינה".


שלב ד (עתידי) – מעבירים את השטח למתנחלים.


מהלך זהה נעשה על ידי הצבא בשנת 2012 בצידה השני של הגדה המערבית, בשטח אש פיקטיבי אחר שמספרו 203, שנמצא מדרום להתנחלות אלקנה. שם אלוף פיקוד המרכז הורה לתקן את גבול שטח האש באופן שכ-2,100 דונם שהוכרזו "אדמות מדינה" הוחרגו ממנו. והופה הוקוס פוקוס ועל השטח הזה מתוכנן לקום "שער השומרון" - אזור התעשיה הגדול בגדה המערבית.


כאשר מסתכלים על התמונה הגדולה, ברור שהמטרה מאחורי כל ההכרזות הללו, היא לייצר רצף בין ההתנחלויות המבודדות והאלימות מעלה אפרים ומושב גיתית ובין בקעת הירדן. חשוב להבין כי במקביל לביזת הקרקעות בתוך שטח 904, ישראל בסיוע מתנחליה, פועלת נמרצות לגירוש תושבי הכפרים עקרבא, בית פוריכ ובית דג'ן, גם משטח אש 904א עליו אנו מרבים לכתוב כאן. זאת על מנת ליצור רצף בין ההתנחלויות המבודדות והסופר אלימות אלון מורה ואיתמר שנמצאת ממזרח לשכם ובין כביש אלון. המטרה הגדולה היא אם כן, יצירת רצף בין ההתנחלויות שנמצאות ממזרח לשכם ובין בקעת הירדן.


שיטת "הפרד ומשול" היא לא המצאה של משטר האפרטהייד הישראלי בגדה המערבית, אבל משטר זה בהחלט תרם בדרכו לשכלולה.

bottom of page