top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

שטחי חקלאות בישראל מוקצים להתנחלויות

אם לא קראתן/ם את התחקיר המרתק של מירון רפופורט בשיחה מקומית, על השטחים בתוך ישראל שהועברו להתנחלויות, כדאי לעשות זאת לאחר קריאת הפוסט הזה (קישור לתחקיר - shorturl.at/oqDQ7).

התחקיר מבוסס על חומרים שאספנו בשנים האחרונות - היום נספר בקצרה את הסיפור שמאחורי הסיפור. מזה שנים ארוכות שאנחנו יודעים שמספר התנחלויות מעבדות קרקעות, או משתמשות בהן למרעה, בתוך שטחי מדינת ישראל. והאמת היא שכבר מזמן רצינו לבדוק את העניין לעומק, אבל רק בחודש מרץ 2020 התפנינו להתעסק בזה ברצינות.

על מנת לקבל את המידע הרלוונטי, פנינו לממונה על יישום חוק חופש המידע ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וביקשנו ממנה לקבל את רשימת ההתנחלויות שהמדינה הקצתה להן קרקעות בתוך שטחה. לאחר התכתבות מתישה, שהשתרעה על פני כ-8 חודשים, הצלחנו בעזרת חברנו עו"ד איתי מק, לחלץ טבלה, שכללה:

פירוט של גודל השטחים שהועברו ל-7 התנחלויות שונות.

מתי נחתמו הסכמי ההקצאה עם התנחלויות, ומתי הם יסתיימו?

מה הם הסכומים שאותן ההתנחלויות משלמות למדינה תמורת השימוש בשטחים אלו?

(קישור לטבלה - shorturl.at/nxQR9)

מלבד זאת, קיבלנו מרמ"י גם מפות של השטחים שהועברו לאותן 7 התנחלויות - שכולן, כדאי לשים לב, התנחלויות דתיות, בהן מתגוררים יחד כ-7,000 תושבים. ההתנחלויות הן:

-מבוא חורון - באזור לטרון;

-כפר עציון, ראש צורים ומגדל עוז - מדרום מערב לבית לחם - שמאוגדות באגודה שיתופית שנקראת 'גד"ש עציון';

-כרמל, מושב מעון ובית יתיר - בדרום הר חברון - שמאוגדות בשתי אגודות שיתופיות שונות, שנקראות 'גד"ש הר חברון' ו'מטעי חבל יתיר'.

הנה כמה היילייטס מתוך החומר שהועבר לנו:

ההתנחלות מבוא חורון קיבלה מהמדינה 3,956 דונם תמורה 7,959 ש"ח בשנה.

ההתנחלויות כרמל ובית יתיר קיבלו כל אחת כ-7,200 דונם עבור סכום שנתי של 81,554 ש"ח.

את החשבון כמה משלמים שם לדונם בכל שנה תעשו כבר בעצמכם/ן.

במקביל, התחלנו בעבודת איסוף נתונים עצמאית שכללה סיורים בשטח. מהם עלה כי חלק מהשטחים שהועברו למתנחלים, משום מה, לא נכללו במסמכים שהועברו לנו מרמ"י. הכוונה היא לעשרות אלפי דונם - שהועברו לשלוש ההתנחלויות בדרום הר חברון - באזור יתיר שמדרום לקו הירוק, וסביב העיירה אופקים שנמצאת 50-60 קילומטרים דרום-מערבית לשלוש ההתנחלויות.

הקפיצה הבאה בפיצוח הסיפור הזה, הגיעה מכיוון אתר האינטרנט של משרד החקלאות - בו ניתן למצוא את שכבת הGIS של החלקאות הישראלית (על השכבה הזו כתבתנו כאן לא מזמן: shorturl.at/htQZ2). בשכבה זו, ישנו פירוט לגבי השטחים המעובדים על-ידי כל ישוב בישראל או התנחלות בגדה המערבית, וממנה עולה כי סך השטחים שהועברו לשבע ההתנחלויות הללו בתוך ישראל, מסתכם בכ-49 אלף דונם! (קישור למפה באתר משרד החקלאות - shorturl.at/ilyH5).

אז מה היה לנו כאן?

7 התנחלויות, 7,000 מתנחלים ו-49,000 דונם בנוסף כמובן, לשטחים שמדינת ישראל בזזה באמצעים שונים מפלסטינים בגדה המערבית, שהועברו לאותן התנחלויות. עכשיו, פנו כמה דקות ולכו לקרוא את התחקיר המלא באתר שיחה מקומית.


Comments


bottom of page