top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

רכוש ממשלתי...

שימו לב למה שמתרחש בימים האחרונים מדרום למעלה אדומים.


ביום חמישי האחרון (29.2.2024) פרסם מר יוסי סגל, הנושא בתואר הלא נכבד "הממונה על הרכוש הנטוש והממשלתי באזור יהודה ושומרון" תעודה שכותרתה "צו בדבר רכוש ממשלתי (יהודה ושומרון) (מס' 59) תשכ"ז – 1967". אמנם מדובר על נוסח סטנדרטי של תעודה שסגל חתם על שכמותו לא מעט פעמים במהלך הקריירה שלו, אך למרות זאת לא מדובר באירוע טריוויאלי שמתרחש לעיתים קרובות. הנה שתי הדוגמאות האחרונות: בחודש מאי אשתקד סגל הכריז על 14.5 דונם כ"אדמות מדינה". ההכרזה נועדה לקדם את "הכשרתו" של חלק קטנטן מתוך שטח ענק שמתנחלי המאחז הלא חוקי חוות גלעד  אחד המאחזים המבודדים והאלימים ביותר בגדה המערבית, השתלטו עליו (https://bit.ly/keremnavot-chavat-gilad). בדצמבר 2022 סגל הכריז על שטח בן 3,520 דונם בבקעת הירדן כ"אדמות מדינה". הכרזה זו נועדה להכשיר עשרות שנים לאחר הקמתו, את מתחם "מפגש הבקעה", וכן להכין את הקרקע לקראת מה שנראה כמו תוכנית להקים התנחלות חדשה (https://bit.ly/kerembavot-shlomtzion-2022).


הפעם, המשימה שהוטלה על סגל היתה להכריז על שטח בן 2,640 דונם שנמצא בין שתי ההתנחלויות מעלה אדומים וקידר, כ"אדמת מדינה". "הכרזה על אדמת מדינה" למי שזקוק לתזכורת, הוא מושג מכובס שמשמעותו הפקעת אדמות ציבוריות ופרטיות מפלסטינים והקצאתן - למעט יוצאי דופן נדירים ביותר - לצרכי מתנחלים ישראלים בלבד. ההפקעה נעשית למעשה באמצעות הגדרה מחודשת של סטטוס הקרקע כ"אדמת מדינה" והעברת הסמכויות לניהול הקרקע לידיו של מיודענו - מיסטר סגל, שמעביר אותן הלאה לחטיבה להתיישבות או להתנחלות כזו או אחרת.


באופן שלא יכול להיות מקרי, ההכרזה של סגל מה-29.2 נעשתה יום לאחר שאלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, חתם על צו המורה על הקמתה של התנחלות חדשה, מדרום לקידר, בשם "משמר יהודה". הקמת ההתנחלות החדשה היא למעשה חלק מתהליך הכשרתו של המאחז הלא חוקי המבודד חוות צאן קידר, שהוקם בשנת 2019, עליה החליטה ממשלת ישראל הגזענית והמושחתת בתאריך ה-12.2.2023 (https://bit.ly/keremnavot-new-settlements-2023).


נחזור להכרזה על השטח בין מעלה אדומים וקידר: כמעט כל השטח שנכלל בהכרזה, הוא שטח של תושבי אבו דיס. חלק קטן מהשטח המופקע (כ-60 דונם בסך הכל) הוא באדמות תושבי אל עזריה. בשטח שהוכרז מתגוררות שלוש קהילות בדואיות המשתייכות לשבט הג'האלין. כמו קרוביהם החיים בח'אן אל אחמר , גם מוצאם של תושבי הקהילות הללו הוא בצפון מזרח הנגב, משם הם גורשו על ידי ישראל לגדה המערבית, במהלך השנים הראשונות שלאחר 1948. מאחורי ההכרזה הזו עומדת הכוונה לקדם את תוכנית 420/4 שאושרה בשנת 1999, על אף שחלק ניכר משטחה לא הוכרז עד לפני ימים ספורים כ"אדמת מדינה". כיצד אם כן אושרה בשנת 1999 התוכנית על קרקעות שלא הוכרזו "אדמות מדינה" באותה עת? זאת בהחלט שאלה מעניינת שראוי שתופנה למנהל האזרחי.


לסיכום, כאשר בוחנים במבט רחב את שהתרחש בשבוע האחרון סביב ההתנחלויות מעלה אדומים וקידר, מבינים שישראל למעשה שולחת זרוע ארוכה ממעלה אדומים דרומה, על מנת להשתלט על השטחים שנמצאים ממזרח לכפרים המזרחיים של נפת בית לחם. אזור שעד היום הנוכחות המתנחלית בו, היתה יחסית מצומצמת. בתקשורת פורסם כי "גורמים בממשלה" אמרו כי הצעדים הללו הם "תגובה לטרור". מדובר בהבלים שנועדו לפלרטט עם הציבור הימני. ברור כי מהלכים מסוג זה הם פרי תכנון מדוקדק של עשרות שנים. הם חלק מתוך אין ספור פעולות שישראל מבצעת על מנת להשתלט על שטחים בגדה ולרוקנם מפלסטינים. זהו לב ליבו של מפעל ההתנחלות ויהוד הגדה המערבית שישראל מקדמת מזה קרוב לשישה עשורים עם או בלי התנגדות אלימה של פלסטיני כזה או אחר.





Comments


bottom of page