top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

קרן הר חברון מגייסת כסף למאחז עשהאל

בשבוע שעבר עלה קמפיין התרמה לאחד ממאחזי החוות הלא חוקיים והאלימים שהוקמו בשנים האחרונות בדרום הר חברון. בעמוד שהושק עבור הקמפיין, צויין כי התרומה מוכרת לצרכי מס על-פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. מדובר בהטבה שלא קל לקבל מרשות המיסים, שמהווה עבור אנשים וגופים לא מעטים, תמריץ משמעותי לתרום. במילים אחרות, המדינה מעודדת במקרה זה, את אזרחיה לתרום כספים למאחז, שכנגד כל המבנים בו תלויים ועומדים צווי הריסה שאותה המדינה הוציאה. נשמע קצת מוזר? ברוכים הבאים לגדה המערבית!

פוסט תשיעי בסדרה בעקבות פרסום הדו"ח שלנו על מאחזי החוות בגדה המערבית, שרבים מהם הפכו בשנים האחרונות למוקדי טרור המתנחלים הקשים ביותר. קישור לדו"ח בהערה הראשונה.

בתאריך ה-27 לאוקטובר 2015, נרשמה ברשם העמותות של משרד המשפטים, עמותה חדשה בשם "קרן הר חברון". מטרותיה המוצהרות של העמותה היו: "לתמוך בפרוייקטים הומניטאריים, רפואה, בטחון, רווחה, חינוך ותרבות בישובים יהודיים באזור מועצה אזורית הר חברון ובאזור יהודה וברחבי ארץ ישראל. לגייס תמיכה ואהדה בקרב תומכים ברחבי העולם למען התיישבות יהודית באזור יהודה ובארץ ישראל..." בדיקה קצרה מעלה שכמעט כל חברי העמותה החדשה לאורך השנים, נשאו בתפקידים במועצה אזורית הר חברון, הן כעובדים, חלקם אף בכירים למדי, שקבלו משכורת מהמועצה, והן כחברי מליאה המייצגים את ההתנחלויות השונות השייכות למועצה. באופן מפתיע, גם כתובת העמותה שדווחה לרשם העמותות, זהה לכתובתה של המועצה האזורית הר חברון. גם כתובת המייל של העמותה (fund@rhebron.co.il), היא בעלת אותה סיומת כמו של כל כתובות המייל של המועצה. ברור אם כן, שמדובר בעמותה שהוקמה ונשלטת על ידי המועצה האזורית הר חברון.

עכשיו אתם בטח שואלים, מדוע מועצה אזורית שחולשת על תקציב של כ-130 מליון ש"ח בשנה, זקוקה לעמותת בת? התשובה לכך ברורה עבור כל מי שמכיר טיפה את מציאות הג'ונגל השוררת בגדה המערבית: על מנת שהיא תוכל לבצע עבודות לא חוקיות באמצעות גוף שהוא כביכול נפרד ממנה. ואכן בשנת 2017, במלאת שנתיים להקמת העמותה, שזה פרק הזמן המינימלי הנדרש מעמותה על מנת לקבל כספים מגוף ממשלתי, תקציב העמותה קפץ פי עשרה בתוך שנה אחת בלבד. הסיבה לכך פשוטה: המועצה האזורית הר חברון, העבירה באותה שנה 280 אלף ש"ח לחשבון העמותה. אגב באותה שנה, "קרן הר חברון" קיבלה גם כ-130 אלף ש"ח משני גופים נוצריים (כנראה אוונגליסטים) באיטליה. אז מסתבר שוב שכאשר זה מגיע לכסף, אין למתנחלים בעיה לעבוד בחו"ל.

גם שנת 2018 היתה שנה כספית לא רעה עבור "קרן הר חברון". בשנה זו הועברו מחשבון המועצה האזורית הר חברון לחשבון העמותה 250 אלף ש"ח. וכך בכל שנה מאז 2018, מאות אלפי שקלים נוחתים איכשהו בחשבון עמותת "קרן הר חברון" לטובת מטרות "הומניטאריות" שונות. מטרה הומניטארית אחת למשל, צויינה בדו"ח הכספי של שנת 2020, בו מצוין שהעמותה העבירה 175 אלף ש"ח ל"בניית בית הכנסת" במאחז הלא חוקי והאלים אביגיל, שכנגד כל המבנים בו תלויים ועומדים צווי הריסה שהמנהל האזרחי הוציא. עוד כ-50 אלף ש"ח הועברו באותה שנה ל"שיפוץ בית הכנסת" במאחז הלא חוקי מצפה יאיר, שהפך בשנים האחרונות למורסת טרור מתנחלים מוגלתית (קישור לדו"ח הכספי של שנת 2020 בהערה הראשונה).

אין פלא, אם כן, שחברי העמותה מרגישים עתה בטוחים דיים על מנת לפצוח בחסות משרד האוצר ורשות המסים, בקמפיין להתרמת כספים למאחז/חווה לא חוקי ואלים נוסף.


Comments


bottom of page