top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

קק"ל #1 - קונים אדמות

ביום חמישי (11.2) פורסם לראשונה ב-NEWS !וואלה ובעקבותיו באתרים נוספים, מסמך פנימי של קק״ל - קרן קימת לישראל שנכתב יום קודם לכן (10.2), שכותרתו "יהודה ושומרון - הצעת מחליטים" (קישור לכתבה- http://bit.ly/2OJgSy8). המסמך מסכם את החלטות דירקטוריון קק"ל באשר לפעילותה בשטחי הגדה המערבית, שהיא כידוע אינה חלק משטחה הריבוני של מדינת ישראל ולפי כך לא ברור על פניו כלל, מתוקף איזו זכות קק"ל פועלת בה.

קק"ל הוקמה בשנת 1901 על מנת "לרכוש בתרומות העם קרקעות בארץ ישראל לקניין העם". ואכן, עד שנת 1948 קק"ל רכשה מאות אלפי דונם שהיו הבסיס עליו הוקמו ישובים יהודים רבים עד שנה זו. אבל את המכה הגדולה קק"ל הביאה בראשית שנות ה-50 כאשר ממשלת ישראל "מכרה" לקק"ל בין 2-2.5 מליון דונם של מה שנקרא אז "אדמות נפקדים". כלומר אדמות שהיו בבעלות פלסטינים שנהרגו, ברחו ולא הורשו לחזור, או גורשו על ידי ישראל בין שנת 1948 וראשית שנות ה-50, מישובים פלסטינים ממערב לקו הירוק. בעקבות "מכירתן" של אותם מליוני דונם, קק"ל הפכה להיות אחד הגופים העשירים והחזקים במדינת ישראל. בשנת 1953 אושר חוק קק"ל והיא נרשמה במאגר משרד המשפטים כ"חברה לתועלת הציבור".


פוסט זה הוא הראשון מתוך סדרת פוסטים אותם נעלה כאן בשבועות הקרובים, שיעסקו בסוגיית "רכישת קרקעות" על ידי יהודים/ישראלים בגדה המערבית. למה "רכישת קרקעות" במרכאות? מכיון שכפי שנראה כאן בפוסטים הקרובים, ישנן הרבה יותר "טענות רכישה" מאשר רכישות בפועל. המציאות של טענות רכישה נטולות יסוד, שחוזרות על עצמן בכל פעם שמתנחלים מאויימים בפינוי עקב פלישות לקרקעות בבעלות פלסטינית, מתאפשרת בשל בעייה אחת יסודית: ישראל דאגה באמצעות הצו בדבר מקרקעין - עיון במרשמים (מס' 1737) שלא ניתן יהיה לראות מה קורה מאחורי הקלעים של עסקות מסוג זה, באמצעות סגירת זכות העיון של הציבור במרשמי המקרקעין בגדה המערבית (קישור לצו- http://bit.ly/3s2RamH). זאת אומרת שהרבה פעמים לא ניתן לאמת או לסתור פורמלית טענות רכישה של מתנחלים, שכמעט תמיד נעשות דרך אנשי קש פלסטינים. ולמרות זאת, הצטבר בידינו במהלך השנים די חומר שהגיע אלינו ממקורות שונים, על מנת לקבוע בלא היסוס כי הגדה המערבית היא גן עדן עבור נוכלים שעוסקים בזיופים ורמאויות.


נחזור עתה למסמך של קק"ל שפורסם ביום חמישי (קישור למסמך- http://bit.ly/3k54GDD). המסמך כולל מספר החלטות עיקריות:

  1. קק"ל תמשיך להשקיע כספים בפיתוח ההתנחלויות.

  2. קק"ל תמשיך את "פרוייקט היעור לצורך שמירה על המקרקעין ועל השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון". כלומר במילים אחרות: קק"ל תמשיך לסייע בהשתלטות על שטחי C עבור מפעל ההתנחלויות.

  3. קק"ל תמשיך לרכוש קרקעות עבור פיתוח ההתנחלויות, אך תימנע מרכישות באזור שכם וג'נין ותתמקד ברכישות סביב כמה עשרות התנחלויות מסוימות.

  4. קק"ל תרכוש קרקעות "בקרבה מידיית" להתנחלויות קיימות, כלומר עד קילומטר מגבול ההתנחלויות.

  5. קק"ל תמשיך לנקוט בכל פעולה לשם שמירה על האינטרסים הכלכליים שלה בגדה המערבית.

בפוסט הבא בסדרה נדבר על מפת הרכישות של קק"ל, שמלמדת כיצד אנשיה מדמיינים את המפה העתידית של הגדה המערבית בעשרות השנים הקרובות.


Comentários


bottom of page