top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

קו כחול כרמל

קבלו פרט טריוויה: בבחירות האחרונות שנערכו ב-23 למרץ, קרוב ל70% מהמצביעים בהתנחלות הקיצונית והמבודדת ישוב כרמל בדרום הר חברון, הצביעו למפלגה של איתמר בן גביר הגזען.


אבל כשבוע קודם (15.3.2021) חתם מר יוסי סגל, הנושא בתואר "הממונה על הרכוש הנטוש והממשלתי ביהודה ושומרון", שהוא בפועל נציג רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בגדה המערבית, על מסמך שכותרתו: "הודעה על תוצאות בדיקת צוות קו סטטוס מקרקעין", המוכר יותר בשם "צוות קו כחול". המסמך מודיע שהמנהל האזרחי סיים למפות מחדש קטע מתוך הכרזה על אדמות מדינה שביצעה ישראל בשנת 1980 שכללה שטח בן למעלה מ-4,000 דונם, לשם הקמת ההתנחלויות כרמל ומעון בדרום הר חברון.


צוות קו כחול הוקם בתוך המנהל האזרחי בשנת 1999 בראש ובראשונה על מנת למפות הכרזות על אדמות מדינה שנעשו בעיקר במהלך שנות ה-80, כאשר ישראל הכריזה על מאות אלפי דונם בגדה המערבית "אדמות מדינה". ההכרזה על אדמות אלה כ"אדמות מדינה" נעשתה על סמך סקרים שבמהלכם נקבע כי שטחים אלה "אינם מעובדים" או אינם מעובדים דיים. בחלק מהמקרים אכן היה מדובר באדמות שלא עובדו, אך שמשו את הקהילות הפלסטיניות כאדמות מרעה. בחלק אחר מהמקרים היה מדובר באדמות שכן עובדו באמצעים מסורתיים, אלא שמדינת ישראל החליטה שהעיבודים הללו אינם מספקים על מנת להוכיח בעלות על הקרקע.


במהלך השנים מנגנון ההכרזה על אדמות מדינה הפך לאמצעי העיקרי אשר באמצעותו ישראל השתלטה על שטחים נרחבים בגדה המערבית. אך עצם ההכרזה על מאות אלפי דונם כ"אדמות מדינה" היא רק חצי מהבעיה. חלקה השני קשור לכך שהמושג "אדמות מדינה" הוא מושג מכובס שמאחוריו מתחבאת מדיניות הקצאת אדמות גזענית ומפלה: על פי נתונים שהועברו מהמנהל האזרחי לארגון Bimkom بمكوم במקום בשנת 2013, פחות מ1% מאדמות המדינה בגדה המערבית הוקצו לפלסטינים, על אף שהפלסטינים מהווים למעלה מ-85% מהאוכלוסייה באזור זה.


בשנת 2016 פרסמנו דו"ח שהוקדש לעבודת צוות קו כחול במנהל האזרחי.


פרסום תוצאות עבודת המיפוי של צוות קו כחול, משמעותו ככל הנראה שממשלת ישראל מתכוונת לקדם תוכניות בניה חדשות בהתנחלות כרמל, שכן אחרת אין לפרסום המיפוי כל ערך מבחינת ישראל. מיפוי זה מצטרף לעבודות מיפוי נוספות שביצע צוות קו כחול בשנים האחרונות בדרום הר חברון, בין היתר בהתנחלויות ובמאחזים: פני חבר (עליו כתבתנו כאן לפני קרוב לשנתיים- https://bit.ly/3g0XiJk) ישוב אביגיל, עשהאל - ישוב מצדות יהודה, סנסנה אשכולות ו-Kiryat Arba Hebron קרית ארבע חברון.


הסיבה שישראל משקיעה במיפוי ההכרזות על אדמות המדינה באזור זה ברורה: בכוונתה להגדיל באופן דרסטי את מספר המתנחלים באזור זה של הגדה המערבית, שיש בו יחסית לאזורים אחרים מעט מתנחלים.


Comments


bottom of page