top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

צורך בטחוני קונקרטי

רוצים לנסוע מבית לחם לחברון? חכו עד שהמלחמה תיגמר.


לאחרונה ערכנו סיור מקיף בגדה המערבית יחד עם כתב אתר שיחה מקומית על מנת מפות את חסימות הכבישים העיקריות שהוצבו מאז ה-7.10. בנוסף לעשרות החסימות "הרשמיות" סביב הערים והכפרים, ישנן עוד מאות חסימות מאולתרות לאורך כבישי הגדה, שמטרתן למנוע מפלסטינים לעלות על הכבישים הראשיים.

הארכיטקטורה של החסימות ברורה: הצבא מנסה להוציא מקסימום רכבים פלסטינים מהכבישים שעד ה-7.10 נסעו עליהם גם פלסטינים וגם מתנחלים. הסגר על הערים והכפרים הפלסטינים אינו הרמטי וישנם זמנים בהם הוא נאכף באופן קפדני יותר מאשר אחרים. המטרה היא לצמצם למינימום את נקודות המפגש בין רשת הכבישים שמחברת בין הקהילות הפלסטיניות הסמוכות זו לזו עם הכבישים הראשיים שמחברים בין הערים והמחוזות השונים בגדה. כך למשל נחסמה גישתם של הכפרים נחאלין, בתיר וחוסאן ממערב לבית לחם, לכבישים העוקפים עליהם נוסעים מתנחלים, אך הם יכולים לנסוע לבית לחם ומשם ישנם שלושה כבישים שאליהם כל התנועה במרחב בית לחם מנותבת אל שאר הגדה. מה שמטבע הדברים יוצר עומסי תנועה כבדים על כבישים כפריים צדדיים שאינם מתוכננים ובנויים לשרת מאות אלפי אנשים. לעומת זאת, כפרים שיש להם רק יציאה אחת אל שאר הגדה, כמו למשל ואדי פוכין שאף הוא ממערב לבית לחם, אינם חסומים (למעט מחסומים נקודתיים זמניים).


במקביל לחסימות הצבאיות, מתקיימת מערכת חסימות של מתנחלים, חלקם במדים, שמציבים מחסומים, חסימות או שערים על כבישים סביב ההתנחלויות. חלק מהחסימות הללו הן על כבישי גישה להתנחלויות, המשמשים גם לגישה לשטחים חקלאיים סביב ההתנחלויות, כמו במקרה של ההתנחלות המבודדת והאלימה נוקדים. חלק מהמחסומים בגדה הוצבו על כבישים העוברים בסמוך להתנחלויות, אך מובילים גם לקהילות פלסטיניות. למשל במקרה של מחסום שהוצב בסמוך למאחז המבודד והאלים איבי הנחל, אשר נועד למנוע מתושבי ערב אל רשיידה להכנס ולצאת מכפריהם. המקרה הקיצוני ביותר אותו תעדנו, הוא החסימה בח'רבת סרה, בה גרות מספר משפחות פלסטיניות שמקורן מהכפר הסמוך קריות. מתנחלי שילה ושבות רחל, בלא ספק מההתנחלויות האלימות ביותר בגדה המערבית, סגרו את הכניסה לכפר באמצעות מערום אבנים ועפר ותושבי הכפר נדרשים לבקש רשות מהמתנחלים להכנס ולצאת מהכפר רגלית.


מקרה נוסף של מתנחלים שחוסמים גישה לכפר פלסטיני תועד בתאריך 16.10.2023, כאשר מיודענו מהפוסטים הקודמים ינון לוי שנכלל ברשימת הסנקציות הן של האמריקאים והן של הבריטים, תועד חוסם עם הבולדוזר שלו את הגישה לכפר הפלסטיני ח'רבת סוסיא (bit.ly/49IlyZ , bit.ly/49E2pYh).


הניסיון מלמד ששיקולי ביטחון זמניים, שמופעלים כמעט רק למען שמירת ביטחונם של המתנחלים, עשויים להפוך לקבועים, שכן הם משרתים את המטרה הפוליטית הרחבה יותר של נישול וגירוש פלסטינים. אנחנו נהיה שם על מנת לעקוב ולדווח.



Comments


bottom of page