top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

צו איסור בנייה 1/24

אתם פלסטינים והתחלתם לבנות בית בשטח שאמור להיות בשליטת הרשות הפלסטינית על פי הסכמי אוסלו? תתפללו שצבא ההגנה לישראל לא יוציא צו איסור בנייה על השטח שלכם.

בתאריך ה-30 לינואר 2024 חתם מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס, על "צו איסור בנייה והפסקתה מס' 1/24". לצו צורפה מפה עליה מסומנים גבולותיו. מדובר בשטח בן כ-3,200 דונם שמקיף את ההתנחלות המבודדת אריאל. צו איסור הבנייה הזה כמו מספר צווי איסור בנייה נוספים שהוצאו במהלך השנים 2010-2011, אוסר בנייה ברצועה בת כ-370 מטר רוחב, לאורכה של גדר ההפרדה שנבנתה סביב ההתנחלות אריאל במהלך השנים 2005-2007. גדר זו היתה אמורה להתחבר לתוואי גדר ההפרדה, מה שמעולם לא קרה בפועל.


הגדר שנבנתה סביב אריאל תוכננה ונבנתה במרחק גדול מהקו הדרומי של בתי ההתנחלות. הסיבה לכך, היא שמדרום להתנחלות, ישנם שטחים שהופקעו באמצעות הכרזה עליהם כ"אדמות מדינה" והועברו להתנחלות אריאל. כתוצאה מכך, גם שטחים גדולים של קרקע חקלאית בבעלות פלסטינית (רובה נטועה עצי זית), נותרו בפועל בתוך ההתנחלות והגישה אליהם הוגבלה מאוד או אף נאסרה לחלוטין על בעליה. אנו ממליצים בהזדמנות זו לקרוא את הפוסט שפרסמנו כאן לפני מספר שנים על ההתנחלות אריאל (https://bit.ly/kerem-navot-ariel2016).


נחזור לצו איסור בנייה 1/24: רובו הגדול של השטח עליו חל הצו הוא בתוך שטח C שהשליטה האזרחית עליו, וכמובן גם זו הצבאית, נותרה בידי ישראל בעקבות הסכמי אוסלו. כ-55 דונם מתוך שטחו הכולל של הצו חודרים לאזור A ולאזור B, שסמכויות התכנון והבנייה בהם מסורות לרשות הפלסטינית. כלומר, הצבא למעשה מפר ביודעין את הסכמי אוסלו ואוסר על בנייה באזורים שהועברו לרשות הפלסטינית בשנת 1995. מדובר בשטחי הרשות שנמצאים בפאתי העיירה הפלסטינית סלפית, שהגדר העוטפת את ההתנחלות אריאל מדרום, נבנתה בסמוך אליהם. נזכיר כי שטחי A ו B הם השטחים שדוברים רשמיים של ישראל אוהבים להדגיש שהם שטחים המצויים בשליטת הרשות הפלסטינית ולכן לישראל אין אחריות כלפי האוכלוסייה הפלסטינית המתגוררת בהם.

צו איסור בנייה 1/24 הוא רק אחד מתוך מספר צווים צבאיים שאוסרים על בנייה בתוך שטחי הרשות הפלסטינית, החושפים את המשחק הכפול של ישראל ביחס לגדה המערבית. כשמדברים עם העולם בחוץ, מדובר בשטחים "אוטונומיים". אבל "האוטונומיה" הזו מסתיימת ברגע שהיא מתחככת קלות עם האינטרסים של המתנחלים. מדובר בתופעה המקיפה אלפי דונם במצטבר, עליה דיווחנו לראשונה בשנת 2013 בעיתון 'הארץ'.



Comments


bottom of page