top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

פני שבת נקבלה

חוזרים היום לסדרת הפוסטים המוקדשת לקהילות רועים פלסטיניות הנמצאות בסכנת גירוש בשל טרור ואלימות מתנחלים. הפוסטים האחרונים הוקדשו לנעשה באזור העוג'א בבקעת הירדן. הפעם אנו מדרימים לכפר סעיר, מצפון מזרח לחברון. 


סעיר הוא אחד הכפרים הפלסטינים הגדולים בהר חברון. בשל אוכלוסייתו הגדולה ושטחיו הנרחבים, התפתחו סביב הכפר לאורך הדורות (כמו סביב כפרים פלסטינים רבים נוספים בגדה המערבית), כפרי רועים קטנים שבהם מתגוררות מספר משפחות שמתפרנסות מעיבוד אדמות ומרעיית צאן. 



אחד מאותם כפרי רועים נקרא ג'ורת אל ח'יל. הוא ממוקם כ-3 קמ' מצפון מזרח למרכז סעיר, באזור שהוגדר על פי הסכם אוסלו כשטח C (כ-61% משטח הגדה המערבית). העובדה שמדובר בשטח C משמעה כמובן שתושבי המקום אינם מקבלים היתרי בנייה מהמנהל האזרחי, על אף שמדובר באדמותיהם הפרטיות. בין השנים 2014-2017 המנהל האזרחי הוציא צווי הריסה כנגד כמעט כל המבנים שנבנו בכפר שבו מתגוררים כ-100 תושבים. בנייה בשטח C, עם אישורים מהמנהל האזרחי או בלי, היא פריבילגיה השמורה לישראלים בלבד.


אדמות סעיר משתרעות על כ-95,000 דונם. בראשית שנות ה-80 ישראל הקימה באזור שמכונה "אל קנוב" היאחזות נח"ל שמאוחר יותר אוזרחה והפכה להיות התנחלות חרדית מבודדת ואלימה בשם אספר או בשמה השני מיצד. אגב, ההתנחלות הזו יושבת על אחת הנקודות הגבוהות בגדה המערבית, שגובהה 950 מטר מעל פני הים. בשלהי שנות ה-90 הוקם בסמוך להתנחלות אספר מאחז מבודד ואלים נוסף בשם פני קדם. במאחז הזה מתגורר כזכור בבית שכנגדו המנהל האזרחי הוציא צו הריסה, לא אחר מאשר אביר שלטון החוק, יו"ר "ועדת חוקה, חוק ומשפט" ח"כ שמחה רוטמן.


על תהליך הפיכתו של אזור אל קנוב למוקד אלימות מתנחלים פראית, כתבנו כאן באריכות לפני כשנתיים. אבל הרבה דברים רעים קרו שם בשנתיים האחרונות ובעיקר במהלך 11 החודשים האחרונים. ימים ספורים לאחר טבח ה-7 באוקטובר כנופיות מתנחלים גירשו בחסות הצבא (שמחזיק בסיס קבוע בכניסה להתנחלות אספר), את קהילת הרועים הפלסטינית שהתגוררה על שלוחה מדרום למאחז של רוטמן. אגב את המאחז הזה ממשלת ישראל הגזענית והמושחתת הספיקה "להכשיר" בינתיים.


גירוש קהילת אל קנוב שהיתה פזורה בין כעשרה מקבצי מגורים שונים שהתפרשו על מאות דונם, חיסל למעשה את הנוכחות הפלסטינית באזור זה. להערכתנו המתנחלים מונעים כיום מפלסטינים גישה לשטח עצום בן למעלה מ 10,000 דונם. גירוש תושבי קהילת אל קנוב שיחרר את כנופיית המתנחלים המקומית, להיטפל לתושבי ג'ורת אל ח'יל, הקהילה הפלסטינית הקרובה הבאה שנמצאת כק"מ מההתנחלות אספר.  


מה זה להיטפל? הנה דוגמה אחת: בשבת לפני כשבועיים (31.8) מתנחלים חמושים השתוללו עם טרקטורונים בין בתי התושבים במטרה להפחידם. תושבי ג'ורת אל ח'יל דיווחו כי למקום הגיעו עשרות מתנחלים, חלקם חמושים ולבושים מדי צבא. המתנחלים פגעו ברכוש ובמבנים ועל הדרך שדדו 300 כבשים, שגם זה דפוס שחוזר על עצמו בשנה האחרונה ומוכר ממקומות נוספים בגדה. המתנחלים באזור זה סימנו מטרה והם מבינים היטב מה ממשלת ישראל מצפה מהם לעשות ואם הם יצליחו הם לא יעצרו בג'ורת אל ח'יל. 


Comments


bottom of page