top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

עפרה - קצת סדר בבלגאן

בימים האחרונים התפרסם כי הממשלה הקצתה 130 מליון ש"ח על מנת "לפצות" את מתנחלי עמונה וכן את משפחות המתנחלים שמתגוררות בתשעה בתים בתוך ההתנחלות עפרה (goo.gl/MybwHu). מכיוון שישנו בלבול בין סיפור תשעת הבתים ובין סיפור עמונה, נבהיר את הדברים.


כמה מילות רקע: ההתנחלות עפרה הוקמה באמצע שנות ה-70 על אדמות שהשלטון הירדני החל בהליך של הפקעת שטח בן כ220 דונם, מתושבי הכפרים סלואד ועין יברוד. הליכי ההפקעה (שנועדו לשם הקמת בסיס צבאי) שהחלו בשנת 1966, מעולם לא הסתיימו ובשל כך הוציאה ישראל בשנת 1977 צו הפקעה נוסף שתחומו היה זהה לזה של ההפקעה הירדנית. זהו השטח שרשמית הוקצה להתנחלות עפרה. אלא שכבר בראשית שנות ה-80 החלו מתנחלי עפרה לפלוש לשטחים פרטיים שלא נכללו בתחומי ההפקעה. הפלישה הפכה עם השנים להשתלטות על שטחים נרחבים סביב ההתנחלות.


במחצית השניה של שנות ה-90 (לאחר שנסלל כביש עוקף רמאללה שהפריד בין עין יברוד ובין חלק גדול מאדמותיו ממזרח לו), נבנתה על ידי אמנה - המעורבת בבניית אלפי בתים באופן לא חוקי בגדה - שכונת 'גבעת צבי', היושבת כולה על אדמות פרטיות של תושבי הכפר עין יברוד. המנהל האזרחי אומנם הוציא לכל בית במקום צו הריסה, אך צווים אלו נותרו כאות מתה שהממשלה לא חלמה כלל לממש. במקביל, מזרחית להתנחלות עפרה החלה בשלהי שנות ה-90 גם ההשתלטות על ההר שעליו הוקם המאחז עמונה, אף הוא יושב כולו על אדמות בבעלות פרטית של פלסטינים, שרובם תושבי הכפר סלואד.


בשלהי שנת 2007, למעלה מ-20 שנה לאחר תחילת בניית של 'גבעת צבי', החלה אמנה לבנות 8 בתים בלב שכונת 'גבעת צבי'. הבית התשיעי נבנה במקביל כ-200 מטר דרומה. תשעת בתים אלו כמו כל הבתים סביב, נבנו כמובן באופן לא חוקי על אדמות בבעלות תושבי עין יברוד. בעלי הקרקעות פנו למנהל האזרחי על מנת שימנע את המשך הבנייה ואת אכלוס הבתים, אך מכיוון שבפועל כמובן שלא נעשה דבר על מנת להפסיקה, הוגשה בראשית יוני 2008 עתירה דחופה לבג"צ על מנת שזה יאלץ את המדינה לעשות את מה שהיא סירבה לעשות עד אז.


בכדי לסכל את צו ביניים של בג"צ שהיה בלא ספק מונע את אכלוס הבתים, האיצו המתנחלים את בניית הבתים ורב ההתנחלות עפרה אבי גיסר אף התיר להמשיך את עבודות הבנייה בימי שבת. ל'הארץ' הוא אמר: "זה בא בעקבות נסיבות שיוצרות צורך לממש את הבנייה הזאת בצורה יותר נמרצת". >>goo.gl/71qSkw

הבנייה אכן הסתיימה והמתנחלים הצליחו לאכלס את הבתים בדרכי רמייה. שש וחצי שנים מאוחר יותר ב-8 לפברואר 2015 הורה בג"צ למדינה להרוס תוך שנתיים את תשעת הבתים.

רצוי להכיר את העובדות הללו, כדי להבין מי הם האנשים שממשלת ישראל הולכת לזרוק עליהם סכום דמיוני של 130 מליון ש"ח.




Comments


bottom of page