top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

עלי מאחזים סביב לה

ההתנחלות עלי ובתוכה המכינה הקדם צבאית 'בני דוד' עלו לאחרונה לכותרות בעקבות פרסום דבריו המשתלחים של הרב יגאל לוינשטיין מראשי המכינה. זו הזדמנות מצוינת להקדיש כמה מילים להתנחלות זו שהיא כיום אחת מההתנחלויות המרכזיות במרחב שבין רמאללה ושכם ובה השתלטויות נרחבות על קרקע פלסטינית פרטית.


ההתנחלות עלי הוקמה בשנת 1984 ואוכלוסייתה כיום עומדת על כ-4,000 נפש. עלי הוקמה לצד ההתנחלויות שילה, מעלה לבונה ורחלים, כולן חלק מציר ההתנחלות שנועד לתקוע טריז במרחב הכפרי שבין רמאללה ושכם. ההתנחלות הוקמה על אדמות שלושת הכפרים: א-סאויה, לובן א-שרקיה וקריות שהוכרזו בשנות ה-80 המוקדמות כ"אדמות מדינה". במהלך שנות ה-90, החלה ההתנחלות להתרחב ושלושה מאחזים (נוף הרים, היובל ופלגי מים) צמחו להם סביב ההתנחלות.. התרחבות נוספת הייתה בשנת 2002 כאשר שני מאחזים נוספים (הרואה והקרון) הוקמו סביב ההתנחלות.


ב-2005 הגישה 'שלום עכשיו' עתירה בדרישה לפנות את מאחז היובל. על אף עמדתה הראשונית של המדינה שהצהירה כי בכוונתה לפנות את המאחז, יותר מאוחר התקפלה המדינה ופעלה לשם הכשרת המאחז. במהלך מיפוי אדמות שערך המנהל האזרחי בשנים האחרונות, נמצא שלפחות 166 מבנים בהתנחלות בנויים על קרקע פרטית של פלסטינים. על אף זאת, למנהל האזרחי אין כל כוונה להרוס את המבנים הללו.


לא מדובר בקומץ מתנחלים חדורי אידיאולוגיה, המדינה בנתה את עלי בלא כל תוכנית מתאר מאושרת ובניגוד לחוק על אדמות שלפחות חלקן הן בבעלות פרטית של פלסטינים. בשנים שלאחר הקמתה המתנחלים הרחיבו את ההתחלות ובנו מאחזים שכיום המדינה פועלת להכשרתם בדיעבד.


קראו עוד בדיקת המנהל האזרחי בנוגע לבנייה על אדמות פרטיות של פלסטינים בהתנחלות עלי:


Comentarios


bottom of page