top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"עבודה עברית"

ממשיכים עם סדרת הפוסטים המוקדשים לקהילות רועים פלסטיניות שגורשו.

נכון להיום, מדובר בכ-25 קהילות רועים שכל או חלק מתושביהן גורשו מאז התקפתו הרצחנית של החמאס ב-7 באוקטובר. כל אחד מהגירושים הללו הוא אירוע שיא בשרשרת אירועים שהחלה שנים, לעיתים אף שנים רבות, קודם לכן. ברוב המקרים המתנחלים המעורבים בגירוש הקהילות, גרים במאחזים לא חוקיים, שתושביהם משתלטים על שטחים למטרות רעייה וחקלאות. האלימות הזו היא חלק מתוכנית סדורה שמטרת העל שלה היא גירוש האוכלוסייה הפלסטינית מחלקים הולכים וגדלים של הגדה המערבית.

היום אנו קופצים לביקור באזור מזרח לרמאללה, שם נערכו בימים ובשבועות הראשונים לאחר ה-7 לאוקטובר התקפות המתנחלים הפראיות ביותר נגד קהילות רועים פלסטיניות. השם שחוזר וצץ כאשר מדברים על אלימות מתנחלים באזור זה, הוא שמו של אדם בשם נריה בן פזי, שהוזכר אצלנו כאן בעבר. שמו של אדון בן פזי עלה לאחרונה שוב, בעקבות החלטתו המאוחרת מדי של אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, להוציא צו הרחקה משטחי הגדה המערבית נגד בן פזי, לתקופה של כמה חודשים. החלטה זו מגיעה באיחור מכיוון שבן פזי וחבריו מההתנחלות המבודדת והאלימה מאוד כוכב השחר, כבר שנים פולשים לאלפי דונם של אדמות מרעה וחקלאות והקמת מאחזים בלתי חוקיים שמשפריצים אלימות ברדיוס של קילומטרים סביבם. (bit.ly/48qKUtR). קישור לידיעה בעיתון 'הארץ' על הרחקתו של בן פזי מהגדה המערבית, בהערה הראשונה.

השיטה שבה פועל בן פזי מוכרת לנו גם ממקומות נוספים בגדה: מקימים מאחז לא חוקי על שטח מובלעתי שמוגדר כ"אדמת מדינה" ומשם ממשיכים להשתלט על אלפי דונם מסביב. זה בדיוק מה שבן פזי עשה במאחז הראשון אותו הקים, מדרום להתנחלות המבודדת והאלימה רימונים. וזה מה שהוא עשה לפני כחצי שנה כאשר הקים מאחז חדש, בואדי אל סיק, אותו הוא מכנה "חוות המכוך", שהוא למעשה חוות בת של המאחז הראשון.

תושבי המאחז החדש של בן פזי בואדי אל סיק הם האחראים לתקיפות האכזריות נגד תושבי המקום שהסתיימו עם גירושם. האכזרית מתקיפות אלו התרחשה ב-12 לאוקטובר בליווי חיילים מהמיליציה הצהלית המכונה "ספר המדבר", עליה כתבתנו כאן בחודש מאי האחרון (bit.ly/3NA6fJo). בעקבות אירוע זה, שהוא אחד מבין אין ספור תקיפות שחיילי היחידה היו מעורבים בהן, הצבא הודיע כי ישקול לפרקה. גם במקרה זה, מדובר בהחלטה שהתקבלה מאוחר מאוד ביחס להיקף ואלימות התקיפות שהתרחשו. קישור לידיעה בעיתון 'הארץ' בהערה הראשונה. לאחרונה עלה שמה של יחידת "ספר המדבר" לכותרות לאחר שחייל מילואים של היחידה ירה למוות ביובל קסטלמן, מאחר והוא חשב שמדובר במחבל פלסטיני, על אף שהוא היה שרוע על הקרקע בלא יכולת לפגוע באיש.

תקיפת הפלסטינים בואדי אל סיק היא חלק מסדרה ארוכה של תקיפות המגיעות ממאחזים נוספים באזור ההתנחלויות כוכב השחר ומבואות יריחו, נגד מספר קהילות פלסטיניות לאורך כביש רמאללה-יריחו המכונה אל מוערג'את (הכביש נקרא כך על שם פיתוליו). כוונת המתנחלים ברורה: לגרש את האוכלוסיה הפלסטינית המתגוררת לאורך הכביש. וזה אכן מה שקרה. כל הקהילות במקום גורשו למעט הקהילה הגדולה מביניהן הנמצאת בחלקו התחתון של הכביש. קהילה זו מותקפת מזה מספר שנים, ובעצימות מוגברת מאז ה-7 לאוקטובר, על ידי מתנחלי מבואות יריחו.

הרחקתו של בן פזי מהגדה היא רק צעד אחד קטנטן שנדרש כדי לגדוע את אלימות המתנחלים באזור זה. יחד עם בן פזי, צריך להרחיק מיד ולהעמיד לדין עשרות מתנחלים נוספים שפועלים במרחב זה, לפנות את המאחזים הלא חוקיים שהקימו ופשוט לאפשר לבעלי הקרקעות ולרועים הפלסטינים לחיוות את חייהם כפי עשו במשך דורות, לפני שבן פזי וחבריו הגיעו לאזור. בעברית זה נקרא לאכוף את החוק.



Comments


bottom of page