top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

סקר האדמות בג'בל סביח (אביתר)

המנהל האזרחי לא מוכן להעביר לנו את תוצאות "סקר" הקרקעות שבוצע בג'בל סביח, מקום שבו נשבר אחד משיאי הטירוף ההתנחלותי של השנים האחרונות - כאשר הוקם שם מאחז שהמתנחלים מכנים אביתר.

אבל קודם, תקציר הפרקים הקודמים: זה התחיל במהלך חודש מאי שעבר, בדמדומי ממשלת המעבר האינסופית של ראש האופוזיציה נתניהו, החשוד בשלוש פרשיות שחיתות חמורות. בזמן שבערים המעורבות התרחשו התנגשויות אלימות בין פלסטינים ויהודים, שהתקיימו במקביל לסבב מדמם נוסף ברצועת עזה ובדרום, ארגון מתנחלים קיצוני במיוחד, בשם נחלה (עליו כתבנו כאן - bit.ly/3F8lwf5), החל להקים בסיוע יחידות צבאיות ששהו באזור זה, מאחז על גבעה חשופה הצופה על כביש 5 ועל הכפר ביתא. מיקום המאחז נבחר שלא במקרה. הרעיון היה להקים התנחלות חדשה בין צומת זעתרה (צומת תפוח) ובין ההתנחלות מגדלים, על מנת ליצור מה שנהוג לכנות "רצף התיישבותי" - ובאותה הזדמנות להשתלט על מאות דונמים של כרמי זיתים שנמצאים בין הכפרים ביתא ויתמא.

אף שבתחילה המתנחלים ניסו להציג את הקמת המאחז החדש כתגובה למותו של יהודה גואטה, שנורה על ידי פלסטינים בדרכו להתנחלות איתמר, מדובר בלא ספק בתוכנית שנהגתה ותוכננה זמן רב קודם לכן, שמתכנניה חיכו לעיתוי מתאים על מנת להוציאה לפועל. והם אכן מצאו אותו. כאשר גל האלימות ברחבי הארץ שכח, התברר שכ-2 ק"מ מזרחית לצומת זעתרה (תפוח), בלב הגדה המערבית, צץ לו מאחז חדש שבו עשרות מבנים, על אדמות של פלסטינים מהכפרים קבלאן, יתמא וביתא.

זמן קצר לאחר הקמת המאחז, כתבנו כאן (bit.ly/3MMyRfT) שלהערכתנו המתנחלים יאלצו לעזוב את המקום, מה שאכן קרה שבועות ספורים לאחר מכן. בפוסט (bit.ly/3s6bupI) שפרסמנו כשלושה שבועות מאוחר יותר ב-9.7, לאחר שהשגנו תצלומי אוויר היסטוריים של האזור, הראינו מה קרה שם מאז שהצבא נכנס למקום לראשונה ועד להשתלטות המתנחלים. נתמצת לכם: בשנות ה-80 הצבא הקים בסיס צבאי על אדמות חקלאיות מעובדות; ואז נטש אותו בשנות ה-90; אבל מעולם לא טרח (כמו במקומות רבים אחרים) לפנות את התשתיות של הבסיס, ולהחזיר את הקרקע לבעליה פנויה ומוכנה לעיבוד - כפי שנדרש ממנו. מדובר על כ-36 דונם שהמתנחלים השתלטו עליהם עם הקמת המאחז.

אבל מה שאנחנו לא צפינו, זה את עומק ההתבזות וההתרפסות של הפוליטיקאים. המתנחלים עזבו את המקום "מרצונם", ומאז הצבא שומר עליו ולא מאפשר לבעלי הקרקע הפלסטינים להתקרב לאדמותיהם. "בתמורה", המדינה התחייבה לערוך במקום "סקר", על מנת לבדוק את האפשרות להכריז על קרקעות במקום "אדמות מדינה" - ואז להעבירן לידי המתנחלים על מנת שבמקום תקום "ישיבה" ואז התנחלות.

חודשים ספורים לאחר שהמתנחלים עזבו את המקום, החלו לצוץ בתקשורת ידיעות על כך שסקר הקרקעות במקום הושלם ובמהלכו נמצא שניתן להכריז על כ-60 דונם כ"אדמות מדינה" (הכתבה בוויינט - bit.ly/38CCRkb). בראשית פברואר האחרון, פורסם כי היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט, אף אישר ביומו האחרון בתפקיד את "מתווה אביתר" ("ההסכם" בין המתנחלים והפוליטיקאים). זאת על סמך אותו סקר שנעשה במקום (הכתבה בוויינט על "מתווה אביתר" - bit.ly/38CCUMT). בעקבות פרסומים אלו, פנינו למנהל האזרחי כדי לקבל את מפת תוצאות הסקר, על מנת שגם אנחנו נבין היכן הן אותן אדמות, שעל פי הפרסומים ניתן להכריז עליהן "אדמות מדינה". זה לקח למנהל האזרחי כחודשיים וחצי לענות לנו. ב-12.4, כתבו לנו מהמנהל האזרחי שהם דוחים את בקשתנו לקבל את המידע, מכיוון שהמידע המבוקש מצוי עדיין בשלב של "עבודת מטה שטרם הסתיימה". במילים אחרות, המנהל האזרחי מסרב להעביר לנו את המידע, ככל הנראה מכיוון שהוא נפיץ מבחינה פוליטית ומדינית. התייחסות המנהל האזרחי - bit.ly/3s53TYe

בינתיים, הצבא ממשיך להרוג ולפצוע פלסטינים המפגינים נגד ההשתלטות על אדמות הכפר באמצעות המאחז. תחקיר של ארגון בצלם שפורסם בפברואר האחרון, מראה שכל ההרוגים נורו למוות על ידי חיילים, כאשר היו מאות מטרים מהמאחז בלא שסיכנו אף אחד. הדו"ח של בצלם - bit.ly/3F658f7


Comments


bottom of page