top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

סיכום שנת 2021

שנת 2021 תסתיים השבוע בסימן של אלימות מתנחלים קשה - אלימות המגובה על ידי המדינה.

ממשלת מעבר אחת הלכה, ו"ממשלת שינוי" אחרת באה, אבל את האפרטהייד הישראלי בשטחים לא הצלחנו למגר גם השנה. אדרבא, ככל שהזמן נוקף, נראה כי ישראל הולכת ומהדקת את לפיתת החנק שלה על הגדה המערבית ובמקביל, היא מעלה הילוך בכל הקשור לגזל האדמות של פלסטינים בגדה - מה שגורר מצידו שימוש בעוד ועוד אמצעי דיכוי.

הסיפור של המאחז 'אביתר', שהוקם תוך מספר שבועות במהלך הקיץ, על אדמות הכפר ביתא מדרום לשכם - הוא כנראה הדוגמה מרחיקת הלכת מהשנים האחרונות, שממחישה את השליטה שהשיגו המתנחלים - מהזן האלים ביותר, בשטח וביחידות הצבאיות שמוצבות בשטחים. בתמונה שהופיעה בעיתון הארץ ב-11 ליוני, נראים חיילים במדים המסייעים למתנחלים לשאת מבנה יביל במהלך בניית המקום - בנייה שנעשתה ביוזמת המתנחלים, בלא כל סמכות ובניגוד מוחלט לכל חוק. התמונה הזו ממחישה היטב את הסיפור של הגדה המערבית כולה: השתוללות מתנחלים מחד גיסא; והתפרקות המדינה מכל סממן של ריבונות ואחריות על אכיפת חוק - מאידך גיסא. (הידיעה בעיתון הארץ - https://bit.ly/3qqccfI).

הסיפור הנקודתי הזה לכאורה, משקף נאמנה גם את נכונותו של הצבא, כלומר המדינה, להפעיל אלימות קטלנית על מנת להגן על נקודה מבודדת - שמתנחלים בנו כאמור בלא אישור ובניגוד לחוק - בלב הגדה המערבית: עד כה, הצבא הרג שמונה מתושבי ביתא במהלך ההפגנות נגד המאחז הזה ופצע עוד עשרות רבות, רבים מהם מירי חי.

השנה הזו, היתה גם שנה שבה ישראל החלה לבנות מספר כבישים עוקפים חדשים בגדה המערבית, והמשיכה בבנייתם של אחרים. החשובים שבהם הם כביש עוקף חווארה, שאמור לשרת ואף לאפשר את גידול אוכלוסיית המתנחלים הקיצוניים, שמתגוררים בארבע התנחלויות סביב העיר שכם. הכביש השני הוא כביש עוקף בית אמר, שאמור לשרת את האוכלוסייה היהודית שמתגוררת סביב הערים חלחול וחברון ומדרום להן, שאף היא צפויה לגדול עם סיום סלילתו.

אחת מתוצאות הלוואי של ההידרדרות המתמשכת במציאות בשטח, שלא ניתן עוד להסוותה, היא ששנת 2021 היתה גם שנה שבה חלה התעוררות בין לאומית מסויימת באשר למה שישראל מעוללת בשטחים. בחודש מרץ השנה, פרסמנו יחד עם חברינו בארגון 'בצלם' את הדו"ח "זו שלנו וזו גם כן" - שמסכם את פעילותה של ישראל בהקשר של בניית וביסוס האחיזה האזרחית הישראלית בגדה המערבית, במהלך העשור האחרון. הדו"ח זכה לחשיפה מקומית ובינ"ל ניכרת ותרם נדבך נוסף ואקטואלי, להבנת המציאות שישראל יצרה ומתחזקת בגדה המערבית (הדו"ח - https://bit.ly/3kVSlC0).

בחודש אפריל השנה, פרסם אחד מארגוני זכויות האדם החשובים בעולם - Human Rights Watch -דו"ח מקיף אותו הוא כינה "הסף נחצה". בו הוא האשים לראשונה את ישראל בביצוע פשע האפרטהייד. הדו"ח, שנכתב על סמך מאות פיסות של מידע, מתבסס בין היתר, גם על עבודה שאנחנו ב'כרם נבות' ביצענו לאורך השנים האחרונות (הדו"ח - https://bit.ly/3sFGHRq).

במהלך השנה החולפת המשכנו לתעד לא מעט פינות אפלות של המציאות שישראל הרשמית ונציגיה בשטחים היו מעדיפים להותיר במחשכים. את חלקן פרסמנו כאן בעשרות פוסטים שהעלנו. מדובר בהרבה סיפורים, שרובם כנראה לא היו באים לידיעת הציבור הרחב בארץ, בגדה המערבית ובחו"ל, בלא עבודתנו.

סוף שנה, היא גם הזדמנות להודות לכל שותפינו כאן ובחו"ל על שיתוף הפעולה, התמיכה והאמון שהם מביעים בנו. אנו מזמינים את הציבור הרחב, שעבודתנו משמעותית בעיניו, לתרום לנו, על מנת שנוכל להמשיך לפעול גם בשנה ובשנים הבאות.

אפשר לתרום לנו דרך ביט,למספר 054-6434087.

נא לשלוח שם מלא וכתובת דואל לאותו מספר כדי לקבל קבלה.

או באמצעות העברה בנקאית:

חשבון על שם 'כרם נבות'

מספר חשבון: 504303

בנק הפועלים, סניף 748


Comments


bottom of page