top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

סבאח אל ח'יר - פוסט שלישי בסדרה על אזור העוג'א

בשני הפוסטים הקודמים שהקדשנו לטרור המתנחלים והצבא שמכה באזור העוג'א, תיארנו את התהליכים שהובילו למציאות הנוכחית. בפוסט השלישי וההאחרון בסדרה, נדבר על המוקדים שמהם אלימות המתנחלים מגיעה.



בשנת 2004 הוקם על חלק מהאדמות החקלאיות הנטושות שנבזזו והועברו במקור להתנחלות ייט"ב, מאחז מבודד ואלים שנקרא "נאות קדם". או בשמו המוכר יותר "החווה של עומר". על המאחז הזה כתבנו כאן לא פעם בעבר. מאחז "נאות קדם" מתפרש כיום על למעלה מ-800 דונם, אך תושביו מונעים את כניסתם של רועים בדואים, בין היתר גם מראס עין אל עוג'א, לעוד אלפי דונם נוספים סביבו.


נחזור עכשיו למה שקורה ממערב לראס עין אל עוג'א: אחד מאותם מאחזים שהוקמו על ידי מתנחלי כוכב השחר מכונה "הבלדים" (המילה בלד בערבית משמעותה ארץ או מקום - יעני המאחז של "המקומיים"). המאחז המופרע הזה ממוקם בתוך "שטח אש 906" שפרוש על המדרונות שבין התנחלות כוכב השחר ובקעת הירדן. זה אזור המרעה העיקרי שתושבי ראס עין אל עוג'א וקהילות רועים נוספות רעו בו במשך עשרות שנים. 


באפריל 2017 תקפו מתנחלים מהמאחז האלים הזה, קבוצת רועים פלסטינים מראס עין אל עוג'א ופעילי שמאל שליוו אותם, באמצעות אלות ואבנים. היתה זו אחת התקיפות שסימנה את המעבר לשלב חדש ואלים בהרבה של מפעל ההשתלטות על אדמות הגדה.


כשלוש שנים מאוחר יותר, תועדה תקיפה נוספת של עשרות מתנחלים חמושים בליווי כלבים. הפעם התקיפה היתה בתוך בתי תושבי קהילת ראס עין אל עוג'א. גם המתנחלים הללו הגיעו מכיוון מאחז "הבלדים" והתנחלות כוכב השחר.



סרטון שמתעד חלק קטן מהתקיפה שארכה כמה שעות


בשנת 2021 הוקם מדרום לראס עין אל עוג'א מאחז נוסף.  במקום מתגורר מתנחל שגם הוא הגיע מכוכב השחר, זהר סבח שמו. כמו כל מאחזי כוכב השחר גם המאחז הזה המכונה כיום "החווה של זהר" הפך למוקד טרור מתנחלים, שנועד להטיל אימה על שתי קהילות רועים במקביל: ראס עין אל עוג'א מצפון למאחז וקהילת "מערג'את מזרח" מדרום לו. על הדרך המתנחלים במקום תועדו בינואר 2023, תוקפים בשביל הכיף קבוצות מטיילים פלסטינים, שטיילו בואדי מצפון לכביש  אל מערג'את (כביש רמאללה-יריחו), שבתוכו המאחז הוקם.





במהלך שנת 2024 הגיעה קבוצת מתנחלים נוספת מכיוון התנחלות כוכב השחר והתמקמה מצפון לקהילת ראס עין אל עוג'א. המתנחלים במקום מתגוררים במחנה מאולתר מתחת להתנחלות ייט"ב,  אבל התפקיד שלהם ברור: לחסום את גישת הרועים הבדואים גם לשטחי מרעה מצפון. ולבדואים שלא מבינים בשביל מה המתנחלים נמצאים שם או פשוט מסרבים לקבל את הוראות המתנחלים, שודדים את העדר כולו. כפי שקרה לאחד מרועי ראס עין אל עוג'א ביום רביעי ה-14.8.


לסיכום: אזור העוג'א מהווה מזה עשרות שנים כיעד להתנחלות וביזת אדמות חקלאיות. בשנים האחרונות חל שינוי באופי המתנחלים שנמצאים באזור, עם הקמת מספר מאחזי רועים אלימים במיוחד שמטרתם היא למרר את חיי הרועים הפלסטינים ולאלץ אותם לעזוב את המקום. בנוסף לכך, בשנים האחרונות מגיעים לאזור העוג'א בתדירות הולכת וגדלה, קבוצות מטיילים ישראלים שמטרתם המוצהרת היא לצמצם ככל הניתן את מספר הפלסטינים הנופשים בו. כל זה, בנוסף לאלימות הקבועה שמפעיל הצבא כנגד פלסטינים בגדה על מנת לתחזק את משטר האפרטהייד, הפכו את העוג'א לאזור נוסף שמסוכן בו להיות פלסטיני.


Comments


bottom of page