top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

נוקדים - 'צו לשימוש מפריע'

לפני מספר ימים, ההתנחלות נוקדים זכתה להיכנס שוב למועדון הלא מכובד של התנחלויות שבהן, ראש המנהל האזרחי, חתם על 'צו לשימוש מפריע', בשל פלישות של תושביה לשטחים פרטיים בבעלות פלסטינים. אותנו זה לא מפתיע כמובן. מי שעוקב אחרי העמוד הזה, מודע לכך שמדובר בהתנחלות נבזית, שפועל בה גרעין של בוזזי אדמות מחוצפים.

'צו לשימוש מפריע', ששמו הרשמי הוא "צו בדבר מקרקעין (שימוש מפריע במקרקעין פרטיים) (יהודה והשומרון) (מס' 1586), תשס"ח-2007"; תוקן בשנת 2007, לכאורה, על מנת לאפשר למדינה לפנות מתנחלים משטחים שהם השתלטו עליהם בחמש השנים שקדמו להוצאת הצו. הצו מאפשר למתנחלים להגיש ערר כנגדו, ואז ללכת לבג"ץ במידה והערר נדחה - מה שברוב המקרים הם אכן עושים. זה הופך את ההליכים במקרים אלו, לכאלו שנמרחים על-פני שנים ארוכות. גם לאחר מיצויים של כל ההליכים הללו, למרבה האירוניה אין כל ביטחון שהמנהל האזרחי יוציא אותם לפועל - כפי שקרה למשל במקרה של ההשתלטויות האלימות של 'משק אחיה' על מאות דונמים ממזרח לשילה (bit.ly/3OHnbN3).

בפועל, למרבה החרפה, ראש המנהל האזרחי מוציא את הצו בשברירי אחוזים מהמקרים שבהם מתנחלים משתלטים על שטחים בבעלות פלסטינים. משנת 2007 ועד היום, ראשי המנהל האזרחי, חתמו על פחות משלושים צווים כאלו, בעוד שבשנים אלו מתנחלים השתלטו באופנים שונים, על אלפי חלקות המצויות בבעלותם של פלסטינים. לסיכום, הרצון (שמלכתחילה מעולם לא היה חזק במיוחד, ובודאי שלא עקבי), להתמודד עם השתלטויות אלימות של מתנחלים על שטחים בבעלות פלסטינים - כשל אפוא בשל שתי סיבות:

1. הצו הוכח כלא יעיל עקב הזמן שחולף בין ההשתלטות ובין מימוש הפינוי - זאת ככל שפינוי כזה בכלל מתבצע.

2. ברוב רובם של המקרים, המנהל האזרחי כלל לא טורח להוציא צווי פינוי נגד המתנחלים הפולשים באמתלות שונות ומשונות.

לפני כחודש, ב-31.3, פרסמנו כאן פוסט (bit.ly/3KobJ5x) על קבוצת מתנחלים מנוקדים, שהחליטו שהם חייבים להוציא את כלביהם לטיול בדיוק כאשר קבוצת בעלי אדמות פלסטינים ערכו סיור מתואם יחד עם הצבא והמנהל האזרחי, בחלק קטן מהאדמות שהמתנחלים במקום בזזו מהם. כך כתבנו שם: "עם הקמתה של ההתנחלות במקומה החדש, מתנחלי נוקדים סגרו את גישתם של בעלי הקרקעות אל תוך מובלעת בת כ-40 דונם מעובדים, שנותרה בלב ההתנחלות. לאחר שנים ספורות, הגיעה לעזרת המתנחלים במקום, לא אחרת מאשר קק"ל - שהקימה על כמחצית מהשטח הזה, פארק עבור תושבי ההתנחלות. החצי השני, הדרומי יותר של המובלעת, הפך במהלך השנים לאתר אחסון של גרוטאות, אשפת בניין, סוכה מאולתרת לחמור; וכמה מבנים שנבנו באופן בלתי חוקי - חלקם כיחידות השכרה נפרדות מאחורי הבתים הפונים לרחוב."

ובכן, 'הצו לשימוש מפריע' החדש, עוסק בפלישה של המתנחלים לחלק הדרומי של המובלעת בתוך ההתנחלות נוקדים, אשר מיומה הראשון הייתה כרוניקה של ביזת אדמה ידועה מראש. בשנת 2018, מתנחלים במקום החליטו שהגיע הזמן להפוך את המובלעת הדרומית לבוסתן פרטי של ההתחלות. יתכן רק שהם לא לקחו בחשבון, את האפשרות שהמערכת צריכה מפעם לפעם "לסמן וי" על הדבר הזה שנקרא "אכיפת חוק".

הידיעה שהתפרסמה בעניין בעיתון הארץ - bit.ly/3Lu0utL


Comments


bottom of page