top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

נגוהות - מכל הסיבות (הלא נכונות)

בואו נדבר קצת על ההתנחלות נגוהות, אחת ההתנחלויות המבודדות ביותר בגדה המערבית:


ממערב נגוהות מחוברת בכביש שמוביל לכניסה לכפר הפלסטיני בית עוא, ומשם ממשיך כביש שנסלל בתוך אדמות חקלאיות, למעבר שנבנה בגדר ההפרדה עבור כ-360 המתנחלים המתגוררים שם כיום. ממזרח ההתנחלות מתחברת בכביש שעובר במספר כפרים פלסטינים בתוך שטח A ומשם הוא מתחבר לכביש 60 ולחברון.

רגע, אבל יש צו צבאי שאוסר על ישראלים באופן גורף להכנס לשטח A מאז האינתיפאדה השנייה. לא?


בהתנחלות נגוהות לא שמעו על הצו הצבאי הזה. גם צה"ל - צבא ההגנה לישראל שמלווה את המתנחלים על הכביש הזה, ואף בנה עמדה צבאית בלב הכפר ח'ורסה בתוך שטח A, כדי לשמור על המתנחלים שעוברים שם, לא שמע על הצו הזה.


בראשית שנות ה-80 הוקמה במקום בו נמצאת כיום נגוהות היאחזות נח"ל. עם הקמת ההיאחזות ישראל הפקיעה באזור כ-4,200 דונם מתושבי העיירה דורא והכפרים הסמוכים לה באמצעות הכרזה עליהן כ"אדמות מדינה". למה דווקא שם? כדי לחורר את הרצף הפלסטיני באזור שבשל אדמותיו החקלאיות המשובחות, הוא אחד המאוכלסים ביותר בגדה.


שנים ספורות לאחר הקמתה, פורקה היאחזות הנח"ל והועברה לצבא שהפך אותה לבסיס צבאי. בסוף שנות ה-90 בזמן ממשלת נתניהו הראשונה, הוקם המאחז הלא חוקי נגוהות כחלק ממאמציו של נתניהו למסמס את הסכמי אוסלו. תוכנית מתאר? אישורי בנייה? בנגוהות לא התעסקו עם זוטות כאלו.


עם מה המתנחלים שם כן התעסקו? בלחסום את הנסיעה על הכביש שמחבר בין הכפרים בית עוא וחברון ומשמש מאות אלפי פלסטינים המתגוררים באזור זה של הגדה המערבית. כביש זה הוא במקרה גם הכביש היחיד שמוביל להתנחלות הקטנה והמבודדת נגוהות. כן קראתם נכון, כמה עשרות משפחות מתנחלים בגיבוי הצבא והדרג הפוליטי חסמו כביש היסטורי המשמש מאות אלפי פלסטינים במשך שנים ארוכות. המצב הזה היה נמשך עד היום אילולא האגודה לזכויות האזרח בישראל שעתרה בשנת 2006 לבג"ץ בשם תושבי האזור. איך אנחנו יודעים? מכיון ש-150 מתנחלי נגוהות עתרו בשלהי שנת 2009 נגד פתיחת הכביש לתנועת פלסטינים, שבועות ספורים לאחר שבג"ץ הכריח את הצבא לפותחו, אך עתירתם נדחתה.


כמקובל בסוג כזה של התנחלויות דתיות ואלימות כמו נגוהות, ההתנחלות היא תמיד רק בסיס להשתלטות על שטחים נוספים. ואכן בשנים שבהן הכביש היה סגור לתנועת פלסטינים המתנחלים הספיקו להשתלט בואדי שמדרום לכביש, על עשרות דונמים חקלאיים בבעלות פלסטינים, להעביר למקום קו מים ולנטוע כרמי ענבים וזיתים. בנוסף, במהלך השנים הם הקימו עוד שני מאחזים ממערב ומדרום מערב לנגוהות.


בשנת 2013 הוכשר המאחז נגוהות בהוראת הממשלה והוקצו לו 850 דונם של שטח שיפוט, ובכך הקוקטייל הרעיל המוכר היטב ממקומות מהסוג הזה קיבל מעמד רשמי.


אבל 850 דונם לא מספיקים למתנחלים בנגוהות. הם רוצים יותר. הם רוצים הכל. לכן בשבוע שעבר הם החלו באישון לילה לפרוץ דרך חדשה היורדת מההתנחלות לואדי הצפוני ומשם עולה לשלוחה נוספת צפונית יותר, מתוך כוונה במוקדם או במאוחר להקים שם מאחז חדש. מי שעצר את המתנחלים מלממש את זממם זה לא הצבא כמובן, שיושב בתוך ההתנחלות 24/7 אבל פתאום נעלם מהגזרה, אלא הפלסטינים תושבי המקום שמבינים היטב שמה שהם לא יעשו בעצמם, רשויות אכיפת החוק הישראליות ודאי לא יעשו.


אחרי הכל, כך בדיוק הוקם בסוף שנות ה-90 המאחז הלא חוקי שהפך ברבות הימים לאחת ההתנחלויות המבודדות ביותר בגדה, נגוהות.



Kommentare


bottom of page