top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

משרד ההתיישבות מממן מחלקות סיור למתנחלים

"שלום, מדבר י', המתמחה של עו"ד מ' מפרקליטות מחוז ירושלים. רצינו לבקש מבית המשפט חודש הארכה למתן תגובה לבית המשפט בעתירה שלכם. מה עמדתך?" - כך החלה השיחה המשעשעת; שקיבלנו יום לפני התאריך שקבעה שופטת בית המשפט המחוזי, ענת זינגר, לקבלת תגובת המדינה, בעתירת חופש המידע שהגשנו נגד "משרד ההתיישבות". במהלך השיחה הסתבר, שבחודש שחלף מאז הגשת העתירה, גם פרקליטות מחוז ירושלים לא הצליחה להשיג אף אחד ב"משרד ההתיישבות". זאת על מנת לקבל מושג, היכן עומד הטיפול בבקשת חופש מידע שנשלחה אליהם למעלה מארבעה חודשים קודם לכן.

כדי להבין את ההקשר שבו השיחה התקיימה, צריך לחזור אי שם לסוף חודש מאי 2020. באותו זמן, ממשלת ישראל קיבלה את החלטה מספר 32: "בהתאם לסמכות הממשלה לפי סעיף 31(ג) לחוק יסוד: הממשלה, להקים משרד חדש שייקרא "משרד ההתיישבות"" (החלטת הממשלה - bit.ly/3KbF9Ea). הימים היו ראשית ימי "הממשלה הפריטטית" ברשות הצמד נתיהו/גנץ והיה צורך למצוא ג'ובים חדשים לפוליטיקאים ישנים, כמו למשל ציפי חוטובלי, שלא נמצא לה ג'וב אחר. אלא שחוטבלי הספיקה לכהן בתפקיד הרם רק חודשיים וחצי, בטרם היא מונתה לשגרירת ישראל בלונדון. עם התפטרותה של חוטבלי, במקום להקבר קבורת חמור, הבדיחה שנקראת "משרד ההתיישבות" גולגלה לפוליטיקאי נוסף שלא נמצא לו עד אז תפקיד מיניסטריאלי טוב יותר: צחי הנגבי.

באוגוסט 2020, נפגש מנכ"ל "משרד ההתיישבות" דאז, אבי נעים, עם אנשי המיליציה החמושה "השומר יו"ש". עם סיום הפגישה, אמר המנכ"ל: ""משרד ההתיישבות" יפעל לסייע לכל גורם ציוני שמהותו שמירה על אדמות ארץ ישראל ובכלל זה סיוע לחקלאים ובעלי החוות בתחומי יהודה ושומרון". מכיוון שהמנכ"ל הבטיח לסייע "לבעלי החוות בתחומי יהודה ושומרון" עם הכסף שלנו, רצינו לדעת באמת מה קורה עם זה. אז בנובמבר 2021, שלחנו ל"משרד ההתיישבות" בקשה לקבל את התקציב המפורט של המשרד. אבל לא קבלנו כל תשובה. נאדה. חיכינו, תזכרנו, שלחנו. אפילו התקשרנו. אבל גם בטלפון לא היה מענה. אז בלית ברירה באמצע ינואר האחרון הגשנו עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים.

זה לקח כחודשיים נוספים, אבל התברר שהיה שווה לחכות. קבלנו את מה שב"משרד ההתיישבות" מכנים "הפרוטוקולים של ועדת תמיכות בנושא מבחני תמיכה במועצות ביהודה ושומרון להקמה ותפעול של מחלקת סיור קרקעות". מדובר במסמכים חשובים ומפורטים, שמהם ניתן ללמוד כמה כסף בדיוק המדינה מעבירה למתנחלים ועבור מה בדיוק - על מנת שהללו יוכלו לגרש פלסטינים משטחים עצומים (תשובת "משרד ההתיישבות" שבה קישור למסמכים הרלוונטיים - bit.ly/3EJjlhW).

מסתבר מהמסמכים הללו, שבשנת 2021 הוקצבו על ידי המשרד קרוב ל-19 מיליון ש"ח לטובת הקמת "מחלקות סיור" של מתנחלים במספר מועצות אזוריות ומקומיות שונות. תפקידן המוצהר של אותן "מחלקות סיור", הוא "שמירה על אדמות מדינה", שזה אומר: משכורות, רכבי שטח, תצלומי אוויר, רחפנים, מצלמות גלויות ונסתרות, עבודות עפר, שיעורי ערבית ואפילו הכשרה בדין הבינ"ל - כל זאת כוללת החבילה שנתפרה מטעם "משרד ההתיישבות" עבור הפקחים החדשים שלנו. אבל כדאי להיכנס ולהעיף מבט, כי יש שם עוד הרבה סעיפים והרבה מאוד כסף. בשורה התחתונה, מה שחשוב להבין, זה שהממשלה מעבירה למתנחלים הרבה מאוד כסף, על מנת שהם בעצמם יקדמו את גירושן של קהילות פלסטיניות משטחי C. זאת אומרת, מפריטה את עבודת הגירוש למתנחלים עצמם, שיפעלו בשטח במקביל לצבא ולמנהל האזרחי. דבר נוסף שכדאי לזכור, הוא שהמדינה מצידה הייתה כנראה מעדיפה להימנע מפרסום המסמכים המרשיעים הללו. שכן אחרת לא היינו נאלצים לעתור לבית המשפט במחוזי בירושלים על מנת לקבלם.

הכתבה שפורסמה באתר שיחה מקומית - bit.ly/3xQ4ErS.


Commenti


bottom of page