top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"מפת החקלאות הישראלית"

אין הרבה אנשים, גם לא מוסדות, שבאופן וולונטרי מפלילים את עצמם. אבל מדינת ישראל בחרה לעשות זאת בלא היסוס ובלא מורא, אולי מכיון שקברניטיה ומתנחליה התרגלו לכך שהם יכולים לבזוז, לשדוד ולקחת כל מה שבא להם בלא לשלם כל מחיר. אבל המפה האינטראקטיבית באתר של משרד החקלאות ופיתוח הכפר שנקראת "מפת החקלאות הישראלית", היא דוגמה טובה לגוף שמפליל את עצמו בלא בושה (קישור למפה). על פי דברי ההסבר למפה, הנתונים מגיעים ממספר מקורות:

  • סקר הנערך בישובים ע"י חברות חיצוניות.

  • מידע הנאסף במחוזות משרד החקלאות.

  • מידע המגיע מגורמים חקלאיים (מועצת הצמחים, הקרן לנזקי טבע).

  • פענוח תצ"אות (שכבת בסיס נתונים של מפ"י, סקר של מועצת הזיתים, פענוח עצמי).

מכיון שבחקלאות ישראלית בגדה המערבית אנחנו טיפה מבינים (קישור לדו"ח שלנו על החקלאות הישראלית בגדה), אנחנו יכולים לומר שעל אף העבודה הרבה שהושקעה בה, המפה סובלת מאי דיוקים קשים בשני היבטים: מצד אחד, חלק מהשטחים הכלולים בה כלל אינם מעובדים על ידי מתנחלים ישראלים (למשל באזור הג'יפתליק ואל עוג'ה). כך למשל על פי המפה ישנם למעלה מ-164 אלף דונם חקלאיים שמעובדים על ידי ישראלים, בעוד המספר האמיתי נע סביב 105 אלף דונם, נכון להיום. ומאידך, אזורים נרחבים שכן מעובדים על ידי מתנחלים ישראלים, אינם כלולים במפה.


אך על אף אי הדיוקים, ישנו במפה הרבה מידע שהוא כן מדוייק ובעיקר מפליל, שכן משרד החקלאות מיפה תחת הכותרת "החקלאות הישראלית", שטחים נרחבים שמתנחלים ישראלים השתלטו עליהם באלימות ובחסות ובסיוע הרשויות הישראליות. הנה רשימה חלקית בלבד של התנחלויות שסביבן מתקיים שוד נרחב של קרקעות חקלאיות פרטיות בבעלות פלסטינים, שהשטחים שמתנחלים מעבדים סביבן נכללו ב"מפת החקלאות הישראלית": אלון מורה, איתמר, ברכה, יצהר, שילה, כוכב השחר, עפרה, מעון וסוסיא.


לשם מה משמשת המפה? התשובה לכך נמצאת באתר עצמו: "המידע משמש את משרד החקלאות בעבודתו השוטפת מול החקלאים, לצרכים סטטיסטיים, להקצאה יעילה של גורמי יצור ותמיכות ולסיוע לחקלאים בנושאים כגון ריסוס ויצוא."


אתם קולטים את הקטע? משרד החקלאות של מדינת ישראל מיפה אלפי דונם שמתנחלים השתלטו עליהם באלימות בסיוע הרשויות, על מנת לסייע לאותם חקלאים. יש צורך בעוד הוכחה לכך שמדינת ישראל מתנהלת בגדה כמו ארגון פשע?

הנה כמה דוגמאות של השתלטויות חקלאיות הכלולות במפה, עליהן כתבנו כאן בעבר:

Comments


bottom of page