top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מעשה אבות - סימן לבנים

מעשה אבות סימן לבנים – הדור הצעיר במאחז "נתיב האבות" גם רוצה לגנוב אדמות של פלסטינים.

ביוני 2018, 17 שנה לאחר שהחלה הקמתו, נהרסו מספר בתים במאחז הגזל האלים "נתיב האבות", מצפון להתנחלות אלעזר. הפינוי החלקי מאוד של המאחז לא קרה חלילה ביוזמת הממשלה, אלא לאחר סדרת עתירות לבג"ץ שבעלי הקרקעות במקום נאלצו להגיש, על מנת שזה יורה למדינה באיחור של 15 שנה, לעשות את הדבר הבסיסי ביותר שמדינה אמורה לעשות: לאכוף את החוק. הסיבה שהמדינה לא טרחה לעשות זאת פשוטה: מאחז "נתיב האבות" כמו רוב המאחזים בגדה המערבית הוקם בעידודה ובמימונה של מדינת ישראל. למה אם כן לפנות מאחז שהמדינה שילמה הון על מנת לספק לתושביו תשתיות כמו כבישים, מים, חשמל וטלפון?

במהלך השנים המאחז הפך לפרבר וילות מבוסס. ככה זה כאשר משתלטים על הקרקע בלי לשלם גרוש, נשאר הרבה כסף כדי לבנות בית גדול. מה לא עושים בשביל ארץ ישראל? אחד האנשים שיכולים לספר איך בדיוק עושים את זה הוא האדון חנניה נחליאל, שהיה רכז הקרקעות של מועצה אזורית גוש עציון שלו הקדשנו כאן פעם פוסט אישי שאנו ממליצים לחזור ולקרוא כדי להבין עד כמה המערכת הרקובה הזו נגועה באינטרסים אישיים (bit.ly/4bCtBsf).

ובכן מיסטר נחליאל לגמרי במקרה, היה גם אחד האנשים שבנה - בתום לב כמו כל שכניו שהגיעו איתו או לאחר מכן - את ביתו הלא חוקי במאחז "נתיב האבות", במקביל לגירוש בעלי הקרקעות מהמקום. שווה לצפות בסרטון ששלום עכשיו הפיקה בזמנו, שבו בעלי הקרקעות מספרים כיצד הם גורשו מהמקום על ידי המתנחלים תמי הלב (bit.ly/3SS0QAC).

אבל כל הסיפור הזה הוא כיום היסטוריה רחוקה מכיוון שבאפריל 2014 ממשלת נתניהו החלה ב"הכשרת" המאחז, עם הכרזה על כ-1,000 דונם כ"אדמות מדינה". ההכרזה נועדה בין היתר לאפשר להכשיר את רוב הבתים שבנו פורעי החוק במאחז. קישור לידיעה בעיתון 'הארץ' בהערה הראשונה.

הסיבה שחזרנו עתה לכתוב על "נתיב האבות" היא שבשנתיים האחרונות אנו רואים באזור גל חדש של פעילות לא חוקית. הדברים מתרחשים במדרון שנמצא ממערב למאחז, מעל הואדי שמצידו השני יושבת התנחלות ראש צורים. אזור זה שהוא חלק מאדמות הכפר אל ח'ד'ר מכונה "אבו בכיר". השטחים עליהם המתנחלים משתלטים לא נכללו בהכרזה על "אדמות מדינה" בשנת 2014, (שכן חבל לבזבז אנרגיה על שטחים שהמדינה בזזה באפן רשמי). מדובר בטרסות שהיו מעובדות על ידי תושבי אל ח'ד'ר עד שהם גורשו מהמקום במהלך שני העשורים האחרונים, אם באמצעות אלימות ישירה ואם בשל הגבלות גישה למקום שהלכו והפכו לקשות עם הזמן.

מהון להון, דור הילדים של מייסדי המאחז בגר ועל כן צריך להבטיח שגם להם יהיה די שטח לבנות וילות בנות 2-3 מפלסים. מה טבעי יותר אם כן, מלהשתלט על מאות דונמים נוספים של קרקעות חקלאיות לאחר ההשתלטות הכה מוצלחת של דור ההורים? מה כוללת אם כן הפעילות הפיראטית של המתנחלים במקום בשלב זה? השתלטות על מבנה פלסטיני חקלאי שתושביו גורשו, נטיעות עצים ומתיחת קווי השקיה ביניהם, בניית בריכת מים, בניית בית קטן על עמודי מתכת שקווי החשמל והמים שמגיעים אליו נסללו ישירות מאחד מבתי המאחז. יש להניח שיום אחד עורך הדין הנוכל שהם ישכרו לייצג אותם, יספר לשופטי בג"ץ שזה הכל היה בתום לב.



Comments


bottom of page