top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"מסדירים את הישוב"

לפני כחודש (2.5.2023) חתם אדון יוסי סגל, הנושא בתואר "הממונה על הרכוש הנטוש והממשלתי ביהודה ושומרון", על מסמך שכותרתו "צו בדבר רכוש ממשלתי (יהודה ושומרון) (מספר 59), תשכ"ז - 1967". המסמך כמו לא מעט מסמכים דומים' עליהם סגל חתם בעבר, מכריז על כך ששטח מסוים הוא "אדמת מדינה". הפעם מדובר בשטח מצומצם יחסית, בן כ-14.5 דונם. אבל אלוהים כמו שאומרים, נמצא בפרטים הקטנים.

בואו שמעו סיפור.

במאי 2001, נורה גלעד זר למוות במארב שטמנו לו פלסטינים. זר היה באותה עת קב"ט מועצה אזורית שומרון, וככזה היווה יעד לפגיעה. בשנת 2002 הוקם על ידי משפחתו של זר, מאחז בשם "חוות גלעד". המאחז הוקם כ-5 ק"מ מדרום מערב לשכם, על אדמות הכפר הפלסטיני תל. עם הקמת המאחז, הוא הפך מהר מאוד לאחד ממוקדי אלימות המתנחלים הקשים ביותר בכל הגדה.

משפחת זר עשתה את הונה מעסקאות מקרקעין שאב המשפחה, משה זר, ערך על פי טענתו, בגדה המערבית לאורך שנים. לימים התברר שבמקביל לעסקים, לזר האב היה גם זמן להיות חבר במחתרת היהודית. בשנת 1985 הוא הורשע בהשתתפות בפעולת טרור שהותירה את ראש עיריית שכם בזמנו, בסאם א-שכעה, קטוע רגליים. אלא שבשל מה שהוגדר אז כ"מצב רפואי שלא איפשר לו לשבת בכלא", זר האב שוחרר לאחר 4 חודשי מעצר כשנה לפני מתן פסק הדין. אגב, על אף שחלפו מאז קרוב ל-40 שנה הוא חי כאן איתנו, כך שנראה שבמצבו הבריאותי חל שיפור ניכר מאז.

נחזור למאחז חוות גלעד: חודשים ספורים לאחר הקמתו, המאחז פונה ע"י הצבא, אך הוא שב והוקם כמה מאות מטרים מצפון לנקודה המקורית. משפחת זר טוענת כי היא בעלת הקרקעות במקום, אך לנו כפי שהסברנו כאן בעבר, ישנם ספקות אם שטח כלשהו באזור זה אכן נרכש אי פעם על ידם ואם כן באילו נסיבות (https://bit.ly/3WNOJVs). כך או כך, אין לנו כל ספק שרוב שטח המאחז הכולל מאות דונמים, היה מעובד לפני השתלטות המתנחלים עליהם. למותר לציין, שגם כל הבנייה במקום אינה חוקית, וכנגד כל אחד מהמבנים במקום תלוי ועומד צו הריסה שהוציא המנהל האזרחי (למעלה מ-140 צווים בסה"כ).

בראשית ינואר 2018, נרצח אחד מתושבי המאחז על ידי פלסטינים. כמקובל במקרים דומים, הממשלה החליטה "לפעול להסדרת היישוב "חוות גלעד" במועצה האזורית שומרון ולחברו לתשתיות של חשמל, מים וסלילת דרך גישה מסיבות ביטחוניות והומניטריות" (להחלטת הממשלה בה הוחלט על הכשרת המאחז - https://bit.ly/42laPQy). זמן קצר לאחר מכן, החלו פוליטיקאים לעמוד בתור על מנת לעלות לרגל ולהתרפס בפני פורעי החוק במקום. נקודת שפל מביכה במיוחד, נרשמה בהקשר זה באוקטובר 2020, כאשר מי שכונה פעם "התקווה של השמאל", ח"כ מיכאל ביטון, ביקר במקום. ביטון, שכיהן בזמנו כ"שר במשרד הבטחון", הבטיח למתנחלים לחבר אותם לחשמל (לידיעה באתר סרוגים - https://bit.ly/3oDm2hz).

נשארה רק בעיה אחת פצפונת בדרך ל"הסדרת הישוב", והיא שרוב האדמות עליהן השתלטו המתנחלים במקום, שייכות לפלסטינים מהכפרים תל, פרעתא וג'ית. אז מה עושים במצבים כאלו? פשוט נותנים לפולשים להמשיך לבנות, להשתלט ולהשתולל כאוות נפשם. ואחרי 5 וחצי שנים, מורים למיסטר יוסי סגל (ההוא מההתחלה) להכריז על 14.5 דונם מתוך כמה מאות, כ"אדמת מדינה". ככה "מכשירים ישוב" בגדה המערבית.

למסמך ההכרזה של יוסי סגל בעברית ובערבית - https://bit.ly/42ogGVh


Comments


bottom of page