top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מח"ט טול-כרם




בשבועות האחרונים דרך כוכבו של פרשן חדש בתחום מדעי המלחמה, אל"מ במיל' חזי נחמה. המסר שעולה שוב ושוב מדבריו שמובאים בעיקר באתרי הימין הקיצוני, הוא שצה"ל לא נלחם ב"צורה מנצחת". נחמה לא אומר את הדברים במפורש, אבל נראה כי כוונתו היא שבמטכ"ל יושבים אנשים שלא רוצים מספיק לנצח. 


איך חוסר הרצון הזה בא לידי ביטוי? נחמה רומז שמדובר באנשים שלא מספיק מאמינים ב"צדקת הדרך". אפשר לנחש כי ביקורתו מכוונת לכך שאותם מפקדים אינם מהמגזר החרד"לי שהוא משתייך אליו. אולי הוא סבור שהבעייה היא שאותם מפקדים לא מוכנים להרוג מאות אלפי אזרחים עזתים, ביניהם אין ספור נשים וילדים, אלא "רק" עשרות אלפים. על כל פנים, דבר אחד ברור: נחמה כמו חיילי מילואים רבים נוספים, אינו מרוצה מהאופן שבו המלחמה מתנהלת.


נחמה היה במשך שנים ארוכות בצבא וזכה כפי העולה מדיווחים שונים, להערכת מפקדיו. כמו רוב בני דורו בצבא, עיקר שירותו הצבאי היה בגדה המערבית. באחד מתפקידיו האחרונים לפני שפרש משירות קבע בשנת 2019, שירת נחמה כמח"ט מנשה. חטיבת מנשה היא החטיבה שאם לסמוך על אתר ויקיפדיה בעברית, "תפקידה להשליט חוק וסדר בגזרות ג'נין וטולכרם ולמנוע אירועי פח"ע וטרור פלסטיני." 


האמת היא שאנחנו לא צריכים לסמוך על ויקיפדיה בעניין זה, כי אנחנו יודעים בדיוק מה תפקידן של החטיבות המרחביות בגדה המערבית. תפקידן הוא לתחזק ביום יום את משטר האפרטהייד הישראלי בגדה, שכמו כל משטר אפרטהייד, בלא כידוני הצבא וטרור שירותי המשטרה החשאית (השב"כ), אין לו שום דרך לשרוד.


אלא שנחמה כמו אנשי צבא, משטרה ושב"כ רבים  נוספים, לא רק שירת בגדה המערבית, אלא גם גר באחת ההתנחלויות האלימות והמבודדות בגדה, ההתנחלות עלי. התנחלות שאם יש דבר שבו היא מתמחה, אזי זה הפרת "חוק וסדר". כן, זה אותו "חוק וסדר" שנחמה אמור היה להשליט באזור ג'נין וטולכרם.


זו הסיבה שמהאוויר ההתנחלות הזו נראית כמו תמנון אחרי התקף אפילפטי שסביבו 6-7 מאחזים שונים (שחלקם "הוכשרו"). זו הסיבה שתושבי ההתנחלות עלי מונעים באלימות גישה לאלפי דונם השייכים לתושבי הכפרים, סנג'יל, אל לובן א-שרקיה, קריות, תלפית וא-סאוויה. זו הסיבה שסביב ההתנחלות הזו ובתוכה נפרצו קילומטרים של דרכים פיראטיות בתוך שטחים חקלאיים בבעלות פלסטינים (קישור לפוסט שלנו בעניין זה בהערות). וזו הסיבה שנכון לשנת 2013, המנהל האזרחי מיפה 166 בתים בהתנחלות, שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית.


וזו הסיבה גם שסביב ובתוך ההתנחלות עלי, מתנחלים הולכים ומשתלטים על שטחים למטרות חקלאיות. אחד המקומות בהם זה קרה, נמצא לאורך הכביש שמחבר בין מרכז ההתנחלות ובין המאחז הצפוני, שנקרא פלגי מים. שם מתנחל מעלי השתלט בין השנים 2021-2023 על כ-50 דונם, שעד סוף שנות ה-90 היו חלק מכרמי הזיתים של תושבי הכפר א-סאויה. ואז פוף, יד נעלמה קטעה את עצי הזית על 30 דונם מתוכם, ממש באותן שנים שמאחז פלגי מים הוקם, ובהמשך נפרץ כביש גישה רחב שמחבר אותו לההתנחלות. איזה צירוף מקרים! ומה עם ה-20 הנוספים? שם עצי הזית Fוסחו בשנת 2022, כאשר השטח יושר לקראת נטיעת הכרם.


תצלומי האוויר מהשנים 1999,2021 ו2023




בכ-50 הדונם הללו המחולקים לשלוש חלקות שונות, המתנחל מעלי שתל כרם של גפנים ליין. למתנחל הזה אגב קוראים חזי נחמה. זה אותו אל"מ במיל' נחמה שכמה שנים קודם לכן, היה אחראי "להשליט חוק וסדר בגזרות ג'נין וטולכרם". זה אותו הפרשן שמסביר עכשיו באולפנים שהצבא לא מספיק רוצה לנצח את החמאס בעזה.


Comments


bottom of page