top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מברוק


ב-1.11.23, שלושה שבועות לאחר המתקפה הרצחנית של חמאס בדרום, בזמן שמלחמה מתנהלת בשתי חזיתות, במנהל האזרחי מצאו זמן לקדם מבצע נוסף חשוב: מבצע השתלטות על 206.3 דונם בבקעת הירדן.

"הודעה על דבר הכוונה לתיקון תחום שיפוט מועצה אזורית בקעת הירדן". זו כותרת המסמך שעליו חתומה סגן מאיה ביטון קצינת "מדור התיישבות ותכנון" במנהל האזרחי. כך זה ממשיך: "הריני להודיעכם, כי בכוונת המנהל האזרחי לבצע קביעת תחום שיפוט מועצה אזורית בקעת הירדן, בהתאם למסומן במפה המצורפת למסמך זה".


עיון קצר במפה, מבהיר היטב מדוע נבחרו דווקא אותם 206.3 דונם. בלב השטח עומד מבנה נטוש גדול מאוד, ששימש כמבנה הסראיה העות'מאני באזור הג'יפתליכ. בתקופת המנדט המבנה הורחב והפך לשמש את המשטרה הבריטית. הכוונה לספח אותו למועצה האזורית ולהפוך אותו לאתר שהגישה אליו תהיה לישראלים בלבד, כלומר בעיקר מתנחלים, היא חלק ממגמה שאנו רואים בשנים האחרונות מתרחשת גם במקומות אחרים בגדה המערבית: כמו למשל במבנה משטרת אל נאקה באזור הרשאיידה, עליו מתנחלים מנסים להשתלט בשנים האחרונות ועל מבנה המשטרה באם אל דרג' שעליו מתנחלים השתלטו לפני כשנה וחצי (קישורים לדיווחים קודמים שלנו על שתי ההשתלטויות הללו כאן וכאן).


נחזור ל206.3 דונם החדשים של מועצה אזורית בקעת הירדן העבריינית. אז דבר ראשון מברוכ! מגיע לכם! הרי מאות אלפי הדונם שהמנהל האזרחי העביר לכם עד היום, לא מספיקים ל-6.5-7 אלף המתנחלים שגרים בהתנחלויות באזור. מעבר לכך, אך טבעי שהמבנה יעבור דווקא לידי המתנחלים שכן הוא נמצא בלב אזור הג'פתליכ שהוא למעשה המיפתח של ואדי אל פארעה שיורד מאזור שכם מזרחה לבקעת הירדן. מדובר באזור חקלאי פורה שמתגוררים בו כמה אלפי פלסטינים (רבים מהם בני ממשפחות פליטים מ-1948 שחוכרים באזור זה אדמות, מהן הם מתפרנסים בדוחק).


פלסטינים שמתפרנסים בזיעת אפם מאדמות פוריות בגדה המערבית, זה כידוע בעיה מנקודת מבטו של משטר האפרטהייד, ולכן היה צורך לדחוף לאזור הג'פתליכ כבר בסוף שנות ה-60, התנחלות קטנה בשם משואה. וכך בלב הג'פתליכ ישנו מתחם בן כ-400 דונם, המכונה "החווה היגוסלבית", שם מתנחלי משואה מגדלים ענבי מאכל. במחשבה שניה "מגדלים ענבי מאכל" זה ניסוח קצת מטעה במקרה זה, שכן את העבודה במקום מבצעים כמובן פלסטינים שמשתכרים משכורות מצחיקות (כשליש עד חצי משכר מינימום) כמוקבל בהתנחלויות בקעת הירדן. כאן קישור לכתבה משנת 2020, של אמיר בן דוד באתר זמן ישראל על המקום.


אבל התנחלות אחת עם 100 מתנחלים זה לא מספיק, ולכן היה צורך להקים מאחז חדש בתוך בסיס צבאי נטוש בשם "מחנה גדי". אחרי קצת שקרים והכחשות, התברר שמדובר במכינה קדם צבאית שכמו במקרים דומים אחרים, מהווה למעשה כיסוי להקמת התנחלות חדשה. בינתיים המתנחלים הספיקו בשבועות האחרונים לגדר את אותם 206 דונם, כך שההשתלטות על השטח היא כבר עובדה קיימת. לא רחוק משם, הוכרזו במרץ האחרון 8,160 דונם אדמות מדינה.


את ההכרזה הזו יש להבין בהקשר כוונותיה של ממשלת הזדון הגזענית והמושחתת של נתניהו, להשתלט על חלקים הולכים וגדלים של בקעת הירדן. 206 הדונם הללו יהפכו להתנחלות חדשה באזור הג'פתליכ. הממשלה הזו תשמח להמשיך לסייע לאנשים שההתמחות שלהם היא השמדת תאי שטח חקלאיים פלסטינים, לעשות את מלאכתם עם מינימום הפרעות. שימו לב היטב למה שקורה בג'פתליכ - המתנחלים סימנו את האזור.

Comments


bottom of page