top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"לא קשורים להתיישבות"

הכפר ג'ית מוזכר מוזכר בכתבים ערביים מהמאה ה-12. הוא מוזכר גם ברשימות מיסים עות'מאניות מראשית המאה ה-16. 


ההתנחלות המבודדת והאלימה קדומים הוקמה באמצע שנות ה-70 כקומבינה שממשלת "המערך" סיכמה עליה עם מתנחלי "גוש אמונים", בתוך בסיס צבאי ירדני נטוש, סמוך לכפר קדום - מדרום מערב לשכם. לימים הפכה ההתנחלות לתמנון רב זרועות שמרעיל אלפי דונם סביב. בצמוד להתנחלות ישנו עד היום בסיס צבאי שבו יושבת מפקדת החטיבה שאחראית על תחזוקת משטר האפרטהייד במרחב שבין קלקיליה ושכם, שמחוברות באמצעות כביש מספר 55. המרחק בין הבסיס הצבאי הזה ובין הכפר ג'ית הוא כקילומטר בקו אווירי ובערך פי שתיים מזה בנסיעה על הכביש. בסוף שנות ה-90 החלה להיבנות "שכונה" של ההתנחלות קדומים, מצידו המזרחי של כביש 55, "רמת ישי" שמה. בצמוד ל"שכונה" ישנו בסיס צבאי נוסף. המרחק בינו ובין הכפר ג'ית הוא קצת יותר מחצי קילומטר בקו אוויר ובערך קילומטר בנסיעה על הכביש.



בשנת 2002 הוקם המאחז האלים והמבודד חוות גלעד מדרום מזרח לכפר ג'ית. כ-800 מטר מפרידים בין בתי המאחז ובתי הכפר. 800 המטר הללו מחוברים באמצעות דרך עפר חקלאית קדומה ששימשה את תושבי הכפר להגיע אל אדמותיהם, שמתנחלי חוות גלעד השתלטו עליהן. כאן פוסט שפרסמנו כאן לפני קצת למעלה משנה בהערות. יחד, קדומים, רמת ישי חוות גלעד,  מקיפים את השטח הבנוי של הכפר ג'ית. 


בשעות הערב המאוחרות של יום חמישי האחרון (15.8.24) נכנסו לכפר ג'ית עשרות רבות ואולי אף למעלה מכך של מתנחלים ובמשך שעה ארוכה ערכו בכפר פוגרום אלים במיוחד. במהלך הפוגרום נרצח תושב הכפר רשיד סדה ומספר תושבים נוספים נפצעו קשה. על פי דיווחי התושבים שאומתו על ידי גורמים בצבא, המתנחלים הפורעים הגיעו בו זמנית ממספר כיוונים. זה מה שאמר תושב הכפר לחדשות כאן: "סביב השעה שבע בערב הגיעו פתאום כמאה אנשים, הם היו לבושי שחורים, עם סכינים, ברזל, דלק, גז פלפל, חלקם גם חמושים. זה לא ילדים, זה משהו שמתכננים יומיים-שלושה." 


שר האפרטהייד, השכן שגר מצידו השני של הכביש, שכזכור בנה את ביתו הלא חוקי על אדמות שהוא וכמה משכניו פלשו אליהן בעזרת משכנתא מזוייפת, מיהר לגלגל עיניים בצדקנות מעושה: ""הפורעים הערב בג'ית לא קשורים בשום צורה להתיישבות ולמתיישבים. הם עבריינים שצריכים להיות מטופלים על ידי רשויות האכיפה במלוא חומרת הדין". איפה סמוטריץ הישן והאותנטי של  לפני פחות משנה וחצי שקבע ש"צריך למחוק את חווארה". מעניין לראות איזו גמישות אקרובטית החשש מפני סנקציות וצו מעצר בינ"ל, הוציאו מהפוליטיקאי/האדם העלוב הזה שתורתו גזענותו.


נחזור לפוגרום בג'ית: גם הפלסטינים וגם מקורות בצבא אמרו שבמהלך הפוגרום נכחו במקום חיילי מילואים ואנשי כיתת הכוננות של המאחז חוות גלעד, כלומר המליציה החמושה של המאחז, שגם אנשיה נושאים נשק צבאי. על המיליציה של המתנחלים חבל להכביר מילים, אבל הצבא אמור היה לעצור את זה. אלא שהצבא, כפי שניסח זאת יפה מפקד משטר האפרטהייד עד לא מכבר, של אזור שכם, אל"מ רועי צוויג לפני קצת יותר משנתיים, "הצבא וההתיישבות חד הם".




Comments


bottom of page