top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

כרם נעם רז

טוב נו, אי-אפשר לומר שזה היה בלתי צפוי. מתנחלי המאחז המבודד והאלים קידה - שממוקם כמה קילומטר ממזרח להתנחלות האלימה שילה, שבו התגורר נעם רז שנהרג לפני כחודש במהלך פעילות צבאית בג'נין - השתלטו על כמה עשרות דונם מערבית לכניסה לכפר דומא ושתלו במקום כרם ענבים. הם מכנים את המקום "כרם נעם". על השימוש בזכרם של אנשים שמתו בהקשר של הסכסוך הפלסטיני-ישראלי, כתבתנו כאן לפני כשנתיים (https://bit.ly/3QmChbP). אחד מתפקידיה המרכזיים של תעשיית ההנצחה המתנחלית, הוא לתרגם מוות ושכול לנישול ולגזל אדמות. עוד סוג של התמחות סקטוריאלית.

אין כל ספק, שהמקום עליו השתלטו המתנחלים, נבחר זמן רב מראש. הם רק חיכו להזדמנות ולרב שיתיר להם לנטוע כרם בשנת שמיטה. בגדה המערבית, כידוע, אין קושי למצוא את שניהם. מדובר בנקודה שנמצאת מעל לשני ק"מ בקו אווירי צפון-מזרחית למאחז הלא חוקי קידה, אך עשרות מטרים בודדים מהכניסה לכפר הפלסטיני דומא; שם, בשנת 2015, מתנחלים שהגיעו ממאחזי שילה, שרפו למוות שלושה מבני משפחת דוואבשה בביתם ופצעו אנושות את הבן הרביעי.

ההשתלטות החדשה, נמצאת בצמוד וממערב לכביש אלון - אזור שמתנחלי אזור שילה מנסים להשתלט עליו בשנים האחרונות. בשנה שעברה, הם השתלטו באלימות על מאות דונם שנמצאים על הרכס מעל מקום ההשתלטות הנוכחי. השתלטות זו, היא שאפשרה את ההשתלטות הנוכחית. שכן, הם חיברו את הכרם שהם נטעו עתה, למערכת ההשקיה שהם הקימו עבור ההשתלטות החקלאית של השנה שעברה.

כמו בשנה שעברה כך גם הפעם, השטח עליו הם השתלטו מעולם לא הוכרז "אדמת מדינה" (לא שזה משנה לגופו של עניין). לפיכך, הוא גם מעולם לא הוקצה באופן רשמי למתנחלים על ידי הרשויות הישראליות. מדובר, אם כן, בפלישות גם במושגים הגזעניים של המנהל האזרחי, שכידוע מקצה "אדמות מדינה" רק לישראלים (הכתבה בעניין בהארץ - https://bit.ly/3bbe1cA). נותר לראות מה הם יעשו שם במנהל האזרחי הפעם. אנו עוקבים אחרי צווי הפינוי שהמנהל מוציא, ואנו נדע במידה וצו פינוי כזה אכן יחתם. במקומכם, לא היינו עוצרים את הנשימה.


Comments


bottom of page