top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

כספים קואליציוניים למנהל האזרחי

כל ילד יודע שהתחייבויות צריך לקיים.

ביום ראשון ה-24.10.2021, קצת למעלה מארבעה חודשים לאחר הקמת "ממשלת השינוי" ברשות בנט ולפיד; הממשלה הצעירה אישרה את החלטה מספר 551, שזו היתה כותרתה: "יישום הסכמים קואליציוניים בשנים 2021 ואילך, תיקון החלטות ממשלה, מענקים ביטחוניים לרשויות מקומיות באזור יהודה ושומרון והמשך ההיערכות הפיסקאלית להתמודדות עם משבר הקורונה בשנת 2022". בפועל, ההחלטה הזו חייבה אתכם להעביר בשנים 2021-2022 סכום של למעלה מ-2.1 מיליארד ש"ח עבור "כספים קואליציונים". קישור להחלטה באתר משרד ראש הממשלה בהערה הראשונה.

"כספים קואליציונים" למי שלא מכיר את המושג, אלו כספים שחברי הקואליציה דורשים ומקבלים על מנת לשבת בקואליציה. מדובר בסכומים המצטברים למיליארדים בכל פעם שמוקמת ממשלה חדשה. אגב, יאיר לפיד התחייב פעם שהוא לא יתן לחברי כנסת "כסף לתחביבים" במידה והוא יקים פעם ממשלה. אבל הבטחות לחוד ומעשים לחוד. גם אצל לפיד. רשימת הכספים הקואליציונים שהממשלה אישרה, כוללת עשרות רבות של סעיפים. אבל אם תגללו למטה, כמעט עד הסוף, תגיעו לשלושה סעיפים שמטרתם היא "אכיפה בשטח C". עלותם של שלושת הסעיפים הללו סה"כ, היא קרוב ל- 18.6 מיליון ש"ח. ניתן לתאר בקלות לאיזה צד במפה הפוליטית, שייכים חברי הקואליציה שדרשו לקבל "כספים קואליציוניים" דווקא למטרה זו.

החודשים חלפו והגיע זמן פירעון הצ'ק. בשל כך, לא מזמן, העביר הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יואב גרדוס, בקשה כתובה ומפורטת לועדת הכספים של הכנסת, שמטרתה היתה לאשר "שינויים בין סעיפים לשנת 2022" בתקציב המדינה. עכשיו שימו לב טוב טוב! במסמך של גרדוס (שאת הקישור אליה תוכלו למצוא בהערה הראשונה), הוא מבקש את אישור הוועדה להעברת 18.529 מיליון ש"ח ממענקי בינוי ושיכון ל"רזרבה הכללית"; שהיא סוג של תחנת ביניים, שאליה מועברים כל הכספים שמחליפים יעוד מסעיף אחד לסעיף שני בתקציב המדינה. המטרה של תחנת הביניים הזו, היא לוודא שלמשרד האוצר נשמרת שליטה על מי מקבל מה, מתי ועבור מה. הגיוני וחשוב. עכשיו אנו מגיעים לנקודה: בהמשך המסמך, גרדוס מבקש מועדת הכספים לאשר את העברת אותו הכסף לתקציב "תאום הפעולות בשטחים".

במילים אחרות: הכספים הקואליציונים שהובטחו לאחד או כמה מחברי הכנסת מהימין הקשה שיושבים בקואליציה, הועברו מהתקציב שהמדינה ייעדה לתמיכה באנשים שאין להם כסף לשלם שכר דירה, לתקציב של הגוף שאחראי בין היתר על ניהול ביזת אדמתם של פלסטינים בגדה המערבית וגירושם משטחי C. אין מה לעשות, יש סדרי עדיפויות: להרוס לערבים בתים ממזרח לקו הירוק, זה כנראה יותר חשוב מאשר לבנות לאזרחים ישראלים בתים ממערב לקו הירוק. ככה זה במלחמה, כולם צריכים לתרום את תרומתם.

טוב נו, מלחמה זו אולי מילה קצת מופרזת, אבל זו לכל הפחות "מערכה". את זה יודע גם אדם בשם משה פרוכט, ששמו אולי מצלצל מוכר לכמה מקוראינו המתמידים: ב-20.3.2022 שלח פרוכט המשמש כסגן היועץ המשפטי למערכת הביטחון, מכתב למנכ"ל משרד הביטחון. במכתב הוא אישר כי משפטית אין בעיה לקבל "כספים קואליציוניים" לטובת תגבור אכיפת הדין באזור יהודה ושומרון, המכונה לעיתים גם "המערכה על שטחי C", במילותיו של פרוכט. אגב, פרוכט עצמו מבין דבר או שניים בכל מה שקשור "לתגבור אכיפת הדין ביהודה ושומרון" - אבל מהצד הלא נכון של הסיפור. מיסטר פרוכט, התגורר במשך שנים במאחז לא-חוקי, מבודד ואלים בשם "איבי הנחל", שנמצא דרום-מזרחית לבית לחם. המאחז הוכשר אומנם בינתיים, אבל זה קרה שנים לאחר שפרוכט התגורר שם. קישור לפוסט על פרוכט, שהעלנו כאן לפני שנתיים וחצי: bit.ly/3MDZKmr

עכשיו, 18.529 מיליון ש"ח זה הרבה כסף. בפוסט הבא, שנעלה כאן בימים הקרובים, נספר כאן מה מתוכנן להעשות עם כל הכסף הזה ועם עוד כמה וכמה מיליונים נוספים, שהוצאתם תלויה ביכולתו של המנהל האזרחי להביא כסף מ"מקורות אחרים".


コメント


bottom of page