top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

כביש לשום מקום

אנו לוקחים הפסקה מסדרת הפוסטים המוקדשים לקהילות רועים פלסטיניות שגורשו ממקומות מגוריהן לאחר ה-7 לאוקטובר, על מנת לדווח על מה שקורה בחודשיים האחרונים באזור ואדי קנה. ואדי קנה הוא הואדי המרכזי שמנקז את האזור מדרום מערב לשכם לכיוון הירקון.

על מנת להסביר את המתרחש באזור זה יש לחזור לקיץ 2014, שבמהלכו פרצו מתנחלים דרך פיראטית מהמאחז המבודד והאלים אלוני שילה (שהוקם בסוף שנות ה-90 כהרחבה לא חוקית של ההתנחלות קרני שומרון), לכיוון ההתנחלות החרדית, המבודדת והאלימה עמנואל. פריצות דרכים פיראטיות על ידי מתנחלים בגדה המערבית הן שגרה, אבל פריצת הדרך הזו מתייחדת בכך שחלקה נפרץ בתוך שמורת טבע ואדי קנה. מדובר באחת משמורות הטבע המוכרות והיפות בגדה המערבית, שמתנחלים מנסים מאוד לצמצם את כניסת הפלסטינים לשטחה, על אף, או נכון יותר בגלל - שחלק ניכר ממנו מעובד על ידי תושבי הכפרים דיר איסתיא, ג'נצפוט, קראות בני חסן, בדיא וכפר ת'לת.

לאחר פריצת הדרך בקיץ 2014, ארע דבר נדיר ביותר במושגי "עולם אכיפת החוק" בגדה המערבית: העניין נחקר ע"י רשות הטבע והגנים ושלושה מתנחלים הועמדו לדין בשל מעורבותם בפריצת הדרך הבלתי חוקית. אחד מהם הוא אדם בשם אביה נבו, רכז תנועת ההתנחלות "אמנה" – אחד הגופים המעורבים ברמות הקשות ביותר של הפרת חוק שיטתית ונבזית בגדה המערבית. מיסטר נבו אמנם הודה בעקירת 15 עצי אלון מוגנים וחוייב לשלם קנס מצחיק בגובה 3,000 ש"ח, אך שותפיו לעבירה ומעסיקיו ששלחו אותו ומימנו את פריצת הדרך כחלק מהתוכנית להשתלט על ואדי קנה, מעולם לא נחשפו וכמובן שלא הועמדו לדין - וזה לא שיש קושי לברר מי עומד בראש הגוף הזה. אנו ממליצים לקרוא את הדברים שנכתבו על פרשה זו לפני כ-4 שנים, באתר קבוצת 'דהרמה מעורבת חברתית' (bit.ly/3TOzyfg).

קצת למעלה מ-9 שנים חלפו מאז שנבו ושותפיו לעבירה פרצו את הדרך לראשונה והנה נקרתה למתנחלים הזדמנות להמשיך את מלאכת הפריצה הפיראטית בתוך שמורת הטבע ואדי קנה. ואכן במהלך השבועות הראשונים לאחר ה-7 לאוקטובר, פריצת הדרך נמשכה. הפעם הפורצים הצליחו להגיע עד כביש 5066, ומשם הם המשיכו מזרחה לכיוון ההתנחלות עמנואל. הכוונה מאחורי המהלך ברורה: יצירת כביש גישה ישיר בין קרני שומרון ועמנואל ובאותה הזדמנות לגרש חקלאים פלסטינים מאדמותיהם. מכיוון שבגדה המשוואה היא תמיד: יותר נוכחות מתנחלית - פחות נוכחות פלסטינית. ואם בשביל זה צריך לפרוץ דרך פיראטית בשמורת טבע, אז אין בעיה. למי שאחראי על המשך העבודות הלא חוקיות במקום לא תהיה בעיה לגייס עוד 3,000 ש''ח במידה ויתפס, יועמד לדין ויורשע. או אולי בכלל מה שיקרה, הוא מה שקרה עם המאחז הלא חוקי אלמתן, כמה קילומטרים מערבה, שגם הוא נבנה במקור בתוך שמורת ואדי קנה. שטח המאחז פשוט נגרע משטח שמורת הטבע, על מנת להכשיר אותו (bit.ly/3tOcZg5).


Comments


bottom of page