top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

יש משכנתא אין מגרש

ניסיתם לקבל פעם משכנתא עבור בית לא חוקי? במידה וטרם, כדאי שתתייעצו עם האדונים בצלאל סמוטריץ ויהודה אליהו לפני שאתם פונים לבנק למשכנתאות. הם ידעו להסביר לכם כיצד לעשות זאת. 


ביום ראשון (17.3.2024) פורסם בעיתון 'הארץ' תחקיר שעוסק במשכנתאות פיקטיביות שניתנו למתנחלים בשני מקומות שונים, שאחרי המתרחש בהם אנחנו עוקבים שנים רבות: ההתנחלות המבודדת והאלימה קדומים מדרום מערב לשכם והמאחז המבודד והאלים חרשה שהוא חלק מהפסיפס הממאיר של התנחלויות ומאחזים שנמצאים ממערב לרמאללה. פוסט ראשון בסדרה.

*****

שני גיבורי התחקיר הם אנשים שאנו מכירים מזה לא מעט שנים: שר האוצר שמכהן גם כ"שר נוסף" במשרד הבטחון, בצלאל סמוטריץ' ושותפו לדרך מזה שנים רבות, יהודה אליהו שלפני שנה מונה על ידי סמוטריץ' כראש "מנהלת ההתיישבות" במשרד הבטחון. מנהלת ההתיישבות היא הגוף שהוקם על מנת לנהל בפועל את היבטיו האזרחיים של מפעל ההתנחלויות, ראש החץ של משטר האפרטהייד שישראל מנהלת בגדה המערבית. מדובר בלא ספק במינוי ראוי שתואם את כישוריו ונסיונו המקצועי של האדון אליהו.


את סמוטריץ' ואליהו הכרנו לראשונה כאשר הם עבדו בארגון הימין הקיצוני רגבים, שכמו שני החברים הוותיקים, גם רבים נוספים מאנשיו התגוררו מתגוררים בבתים שנבנו בניגוד לחוק. את הסיפור הזה חשפנו בקיץ 2018. למי שטרם יצא להכיר את הארגון הנבזי הזה, נבהיר שמדובר בארגון שמתמחה בהגשת עתירות לבתי המשפט הישראליים, שמאחוריהן עומדת מטרה אחת: להרוס בתים של פלסטינים משני עברי הקו הירוק על מנת לעודד את גירושם ממקומות מגוריהם. "עשייה ציונית" קוראים לזה שם. למה להרוס? מה זאת אומרת למה? הרי מדובר בבנייה לא חוקית! כן, ככה מתנהל לו הארגון הזה במשך שנים. בבוקר הולכים למשרד ומגישים עתירות במטרה להרוס בתים "לא חוקיים" של פלסטינים ובערב חוזרים לבתים שנבנו בניגוד לחוק בהתנחלויות ובמאחזים לא חוקיים, שבהם רבים מהם מתגוררים. שגרה.


נחזור לסמוטריץ ולאליהו שלנו: בקיץ 2004 רכשו השניים יחד עם שכניהם בשכונת רש"י בהתנחלות קדומים ובמאחז חרשה, בתים פרטיים שנבנו על ידי ארגון המתנחלים אמנה, באופן לא חוקי כאמור. מכיון שהשניים כמו רוב האנשים שקונים בית, נזקקו למשכנתא, הם פנו לסניף בנק מזרחי טפחות ברחוב מלכי ישראל 16 בירושלים. כיצד מקבלים משכנתא עבור בית לא חוקי? מסתבר שאם זה בגדה המערבית אז זה פשוט מאוד. מקבלים מהחטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית, אחד הגופים המושחתים והעברייניים ביותר שפועלים בגדה, אישור על כך שהבית נמצא במקום אחר לגמרי, שבו כן ניתן לבנות כחוק (על פי חוקי משטר האפרטהייד). כלומר קונים בית במקום אחד ומקבלים מסמך שמעיד שהוא נמצא כביכול במקום אחר לגמרי. למה דווקא מהחטיבה להתיישבות? כי זה הגוף שמנהל חלק גדול מאוד מהאדמות שישראל בזזה עבור המתנחלים. 


בשני הפוסטים הקרובים נצלול לפרטי המשכנתאות של שני החברים הוותיקי מרגבים ושל כמה משכניהם שקבלו משכנתא באותה קומבינה. אבל אי אפשר לסיים את פוסט הזה מבלי להיזכר בחבר נוסף מרגבים, עמיחי יוגב שמו. מיסטר יוגב קבע שיא בליגת המשכנתאות הפיקטיביות. שיא שככל הידוע לנו, טרם נשבר. יוגב כפי שחשפנו כאן לפני מספר שנים, קיבל משכנתא עבור שטח ציבורי פתוח בהתנחלות פסגות! כלומר עבור שטח שלא ניתן בכלל לבנות עליו שום דבר. גם המשכנתא הזו נלקחה מבנק מזרחי טפחות. 

נראה שיש בבנק הזה כמה וכמה פקידים שממש מתאמצים שלא לדעת למי הם נותנים משכנתאות ועבור מה. אז אם אתם בעניין של משכנתא פיקטיבית, אנו ממליצים בחום להתחיל את הבדיקה באחד מסניפי מזרחי טפחות.


קישור לתחקיר בעיתון 'הארץ'



Comments


bottom of page