top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"יחידה בעלת יכולות מיוחדות"

מי שעוקב אחרי הפרסומים בעמוד הזה, יודע שאנו עוסקים כאן בעיקר בהיבטיה האזרחיים של הנוכחות הישראלית בגדה המערבית, וממעטים להתעסק בהיבטים הקשורים ישירות לצבא ולפעילותו. הסיבה לכך נעוצה בכך שהמציאות שבה שתי אוכלוסיות חיות תחת שתי מערכות חוק נפרדות, היא אחד ממאפייניו המהותיים של כל משטר אפרטהייד - ובכלל זה הישראלי שלמיגורו אנו פועלים. אלא שבפועל, ההפרדה בין האזרחי והצבאי בגדה המערבית, היא לא פעם מלאכותית. שכן הצבא משולב בכל רובד של מפעל ההתנחלויות וביזת קרקעות הגדה המערבית, מעצם היותה נתונה למשטר צבאי.

עשרות בסיסים צבאיים נמצאים פיזית בתוך ההתנחלויות עצמן או בצמוד אליהן. דוגמה בולטת לכך, היה הבסיס של גדוד "נצח יהודה", שחלק גדול מחייליו מגיעים מההתנחלויות. הבסיס של "נצח יהודה" היה בסמוך להתנחלות בית-אל, עד שהועבר לאחרונה לרמת הגולן, בעקבות מספר פרסומים שבהם תועדו חיילי היחידה מתעללים בפלסטינים. בנוסף לכך, יחידות ההגנה המרחביות (הגמ"ר) בשטחים, מבוססות על מתנחלים המשרתים במילואים, ובכללם גם מתנחלים שלא גויסו לסדיר בשל קיצוניות ומסוכנות פוליטיות. יחידות אלו אמורות לשלוט בשטח ובאוכלוסייה הפלסטינית המתגוררת בו, במקרה של מלחמה. המשמעות היא שמתנחלי יצהר למשל, המשרתים ביחידת הגמ"ר, ישלטו בתושבי חווארה. קחו שניה אחת נוספת לחשוב על זה ועל מה צפוי לקרות ביום שהתסריט הזה חלילה יתממש. מעבר לכך גם בשגרה, ישנה בכל התנחלות קבוצת מתנחלים חמושה שמתפקדת כמיליציה מקומית, שבראשה עומד הרבש"ץ המקומי, שהוא תושב ההתנחלות המקבל משכורת, סמכויות, רכב, תחמושת ונשק מהצבא.

ישנה אבל יחידה נוספת, שבה הטשטוש המכוון בין המתנחלים והצבא מגיע למחוזות קיצוניים במיוחד, שעד כה נותרה יחסית אלמונית. מדובר ביחידת "ספר המדבר", שפעילותה נחשפת לראשונה, בעקבות תחקיר שנערך בחודשים האחרונים ומתפרסם היום באתר החדשות שיחה מקומית. היחידה הוקמה בגלגולה הנוכחי לפני מספר שנים. רוב, אם לא כל החיילים המוצבים בה, מגיעים מהמאחזים הלא חוקיים האלימים ביותר בגדה המערבית. הרעיון מאחורי הקמת היחידה הזו כפי שמספר גורמים מתוך הצבא הודו, הוא "נסיון" לשקם את אותם "נערי גבעות" (שם נרדף לנוער בסיכון שהוא פעמים רבות אלים מאוד, המתגורר במאחזים) באמצעות מה שנקרא "שירות משמעותי". מי שיטרח ויקרא את כל הכתבה של יובל אברהם, יבין שבמקרה זה, מה שמסתתר מאחורי המושג המכובס "שירות משמעותי", הן התעללויות, מכות, גניבות רכוש והשפלות המופנות בעיקר נגד בדואים משבט הרשאידה, המתגוררים מדרום-מזרח לבית לחם. לאחרונה, בעקבות תלונות שהגיעו לצבא על אלימותם השיטתית ולא פעם ממש סדיסטית, של חלק מחיילי היחידה הזו - מרכז פעילותה הועתק צפונה, לבקעת הירדן. וכך זכו להכירם גם בדואים נוספים שמתגוררים באזור יריחו. כלומר לאחר ש"הנסיון" כפי שהגדיר זאת אחד הגורמים, "כשל" באזור הרשאידה, עכשיו הצבא מנסה "לשקם" את אותם מתנחלים אלימים שגויסו ליחידה זו, באזור אחר של הגדה המערבית. מי יודע, אולי דווקא שם בבקעה הם יהפכו לפתע לפעילי זכויות אדם. ואם לא, אז מקסימום עוד כמה "ערבים" יחטפו מכות.

מספר פלסטינים שהותקפו על-ידי חיילי היחידה הזו, סיפרו לנו שהם לא ידעו אם מדובר בחיילים או במתנחלים, שכן הם נראו כמו מתנחלים תושבי מאחזים. הרעיון מאחורי הטשטוש הזה הוא לשבש את תחושת הביטחון האלמנטרית של הפלסטינים בכל מקום ובכל זמן. במציאות שבה כל מתנחל יכול להיות חייל וכל חייל יכול להיות מתנחל, שורר פחד מתמיד. זו המציאות שהצבא מנסה להשליט בשטח והיחידה הזו, היא אמצעי אחד נוסף להגשמתה.

לכתבה באתר 'שיחה מקומית' - https://bit.ly/3ALtqcY



Comments


bottom of page