top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

יאיר הירש - הוא לא ידע

לפני כחודש העלנו כאן פוסט (https://bit.ly/3y2tL87), בו סיפרנו את סיפורו של המאחז קידה Kida ושל אחד מדייריו הוותיקים, יאיר הירש. הירש, שמונה לפני מספר שבועות על ידי שרת הפנים איילת שקד - Ayelet Shaked לתפקיד מנכ"ל המשרד, מתגורר בבית מידות שנבנה בניגוד לחוק, שכנגדו תלוי ועומד צו הריסה עוד משנת 2008. יחד עם ביתו של הירש, נבנו במאחז קידה בשנים האחרונות עוד עשרות בתים פרטיים מרובי מטראז', שגם כנגדם תלויים ועומדים צווי הריסה של המנהל האזרחי. ככה זה כשמשתלטים על קרקע בבריונות ובניגוד לחוק, נותר הרבה כסף לבנות בית גדול. אגב, מי שיטרח ויגיע לביקור במאחז, יראה שבמקום מתקיימת תנופת בנייה. לא מתרגשים שם מצווי הריסה והם ודאי יודעים מדוע.


מאז שדיווחנו כאן על המינוי השערורייתי של הירש, חלו מספר התפתחויות מעניינות: עם פרסום המינוי של הירש והעובדה שהוא מתגורר בבית שנבנה בניגוד לחוק, פנה עו"ד Shachar Ben Meir בתאריך 21.6.2021 ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ולנציב שירות המדינה הרשקוביץ, בדרישה לבחון את המינוי מחדש (קישור למכתב המלא- https://bit.ly/3ByVZtq).


מכתבו של בן מאיר לא זכה לתגובה ויום למחרת (22.6) ועדת המינויים אישרה את מינויו של יאיר הירש לתפקיד מנכ"ל משרד הפנים, תוך שהיא ציינה כי הגיעו לידיה פניות באשר למעמד החוקי של ביתו, אך אין מניעה משפטית לאישור מינויו (קישור להחלטת ועדת המינויים- https://bit.ly/2V9WGbJ).


על פי ועדת המינויים הסיבה לכך ש"אין מניעה משפטית" למינויו של הירש היא ש"נציבות שירות המדינה מסרה כי בבירור שערכה עולה שאין נגד ביתו של הירש צו הריסה, וכי בעבר הוצא לו צו הפסקת עבודה - שמשמעותו היא כי עליו להמציא היתרי בנייה בתוך 30 יום, ואם לא נעשה כן, רשאי המינהל האזרחי להוציא לבית צו הריסה סופי. צו כזה, על פי הנציבות, לא הוצא."


בתאריך 28.6 שב עוה"ד בן מאיר וכתב למנדלבליט והרשקוביץ את הדברים הבאים בקשר לסיפור שהירש סיפר לוועדת המינויים: "הנה כי כן, אם הדברים נכונים, אזי לכאורה לא רק שמר הירש בנה בית ללא היתר, ללא כל תוכנית מתאר, תוך הפרת הוראות הדין ביחס לתכנון ובניה (מי שהתמנה כעת למנכ"ל משרד הפנים – כמה אירוני), אלא שיתכן שהוא אף מסר דברים שאינם אמת ביחס לשאלת הוצאת צו ההריסה על הבית שלו, לועדת המינויים של נציבות שירות המדינה. ככל שכך הם הדברים, והמידע המלא נמצא כמובן ברשותכם, אזי מדובר במעשה חמור נוסף שאמור הוא כשלעצמו לפסול את המינוי של מי שמסר מידע לא נכון לועדת המינויים" (קישור למכתב המלא- https://bit.ly/3eKDJDy).


ועכשיו לעובדות: יאיר הירש החל לבנות את ביתו במאחז הלא חוקי קידה. זמן קצר לאחר מכן, בראשית ספטמבר 2008 המנהל האזרחי הוציא כנגד העבודות במקום שהיו עדיין בשלב של עבודות עפר, צו הפסקת עבודה וזימן את הירש לדיון בוועדת המשנה לפיקוח, על מנת שיוכל להגיש את השגותיו כנגד הצו. אנו לא יודעים לומר זאת בוודאות, אבל סביר שהירש לא טרח להגיע לוועדה, כפי שרוב המתנחלים שבונים בניגוד לחוק עושים, מכיון שאין בידם שום מסמך שיוכיח כי הצו הוצא בטעות או בחוסר סמכות. כך או כך, לאחר מספר חודשים צו הפסקת העבודות שהוצא כנגדו הפך לצו הריסה סופי, אבל זה לא הפריע להירש להמשיך ולבנות את ביתו שלב אחר שלב במשך שנים ארוכות.


אז זה האיש שאיילת שקד מינתה למנכ"ל משרד הפנים. אבל מסתבר שבמשרד המשפטים הבינו שיש בכל זאת בעיה עם שיקול הדעת של שרת הפנים. בתאריך 20.7 שלחו לעוה"ד בן מאיר מכתב נוסף ובו הודיעו לו כי וועדת המינויים "תשוב ותבחן את עניינו של מר הירש, בין היתר גם בהתייחס למידע שמובא בפנייתך, שלא היה בפניה בעת בחינת מועמדותו".


ובכן כאמור, "המידע" היה ועוד איך קיים בפניה "בעת בחינת מועמדותו", אלא שהוועדה בחרה להתעלם ממנו בתקווה שהסיפור יקבר.








Comments


bottom of page