top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

טעות בזיהוי

ביום שני (5.6.2023) מת מחמד אל תמימי, הפעוט שחיילים ירו בו ובאביו בסמוך לביתם בכפר נבי צאלח. לאחר הירי, הצבא טען כי מדובר בטעות בזיהוי לאחר שעל ההתנחלות הסמוכה נורו יריות. אולי. אבל את הפוסט הנוכחי נקדיש לשאלה אחרת: כיצד ומדוע הפך נבי צאלח, כפר קטן מצפון מערב לרמאללה, שחיים בו פחות מ-1,000 איש, למקום שבו יש נוכחות מסיבית של חיילים, שמדי פעם יורים והורגים אזרחים? את התשובה לכך יש לחפש מצידו השני של כביש 465, בהתנחלות חלמיש, המוכרת גם בשם נווה צוף. בספטמבר 2017 העלנו כאן סדרת פוסטים שעסקה בהתנחלות זו. מומלץ לעצור כאן על מנת לקרוא את הפוסטים הללו ואז להמשיך ולקרוא (https://bit.ly/3oXQKSr).

התנחלות חלמיש, היא מקור של אלימות לאומנית שמקרין על שטח עצום בן כ-6,000 דונם, המחולק בין 6 כפרים: נבי צלאח, דיר נט'אם, ביתילו, כובר, ג'ביא ואם ספא. במקביל לאלימות הממוסדת של המדינה, שבאמצעותה הופקעו באזור זה כ-2,400 דונם לשם הקמת ההתנחלות עצמה, פורחת גם אלימות פיראטית המבוצעת ע"י אוכלוסיית מתנחלים אלימה במיוחד, שמתגוררת בהתנחלות ובמאחזים מסביבה. קבוצת מתנחלים זו, מקדמת כל העת השתלטות אלימה על שטחים חקלאיים בבעלות פלסטינים, המצויים ברדיוס של עד מספר קילומטרים סביב ההתנחלות.

תהליך זה, של השתלטות אלימה על שטחים מחוץ לשטח השיפוט הרשמי של ההתנחלות, החל לפני כשני עשורים, כאשר מתנחלים החלו להשתלט על שטחים חקלאיים של תושבי הכפרים הסמוכים - ביניהם נבי צלאח. בהמשך, המתנחלים השתלטו גם על מספר מעיינות השייכים לתושבי הכפר, ובראשם עין אל קווס המכונה על ידם "עין מאיר". כל זאת, בסיוע נדיב וצמוד של הצבא, ששנים ספורות לאחר השתלטות המתנחלים, הכריז על הקרקע בקרבת המעיינות כ"אתר ארכיאולוגי" (https://bit.ly/3Njjaji).

קפיצה משמעותית נוספת באלימות המתנחלים והצבא באזור, ארעה לאחר רצח שלושת בני משפחת סולומון ביולי 2017. בשנת 2018, הוקם ממזרח להתנחלות, מאחז המתבסס על עדר פרות השייך למתנחל אלים בשם צבי בר יוסף, עליו כתבנו כאן בעבר מספר פעמים (https://bit.ly/3J27xKY). בעקבות פרסום הפוסט, בר יוסף הגיש נגדנו תביעת דיבה (שעדיין מתנהלת). במהלך הדיון בתביעה הבאנו למעלה מ-10 עדים שהעידו על אלימותו הקשה והשיטתית. אבל בר יוסף לא לבד: סביב ההתנחלות הזו מסתובבים אנשים אלימים נוספים. אחד מהם למשל, הוא חייל בשם אל רועי ברגמן, שלפני שנתיים תועד מאיים באלימות על פלסטינים (https://bit.ly/3CifQyx).

זה אם כן המקום וזו הרוח השורה בו: עושק, אלימות ודיכוי הגוררים אחריהם התנגדות, שמספקת למתנחלים ולצבא את התירוץ להמשך הדיכוי והעושק. ישראל לא המציאה דבר, היא פשוט מיישמת מה שמשטרי אפרטהייד קולוניאליים אחרים היו שמחים כבר לשכוח. קורבנות האלימות במצבים כאלו, הם לעיתים קרובות אזרחים חפים מפשע. לפעמים הם אפילו זאטוטים בני פחות משלוש, כמו מחמד אל תמימי.

לכתבה באתר שיחה מקומית על הרג הפעוט מחמד אל תמימי - https://bit.ly/3oRervI


Comments


bottom of page