top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

חי כמו בדואי

"אל תכניס אותי לעניינים פוליטיים". "אין לנו תפיסה פוליטית. אני לא מגרש אף ערבי ואני לא מתכוון לתת לאף אחד לגרש אותי". "אנחנו באנו לכאן בתנאים הרבה פחות טובים מאשר יש לכל בדואי כאן — והצלחנו".


את הדברים הללו אמר לאחרונה עומר עתידיה מהמאחז הלא חוקי "חוות עומר" המוכר גם בשם "עינות קדם", לעיתונאי Haaretz הארץ גדעון לוי (https://bit.ly/318aDYk). מעניין איך זה שאלו שחותכים את הקופונים הכי שמנים מהאפרטהייד תמיד מגיעים לשם ב"מקרה", ורק רוצים לחיות בשלום עם כולם.


אבל באתר של תנועת המתנחלים העבריינית 'אמנה', שבניגוד לעתידיה אינה מתיימרת להיות נטולת "תפיסה פוליטית", דווקא יש גרסה אחרת לסיפור הזה, קרובה הרבה יותר למציאות לשם שינוי:


"על חשיבותה של חוות "עינות קדם" שמצפון ליריחו, (עליה כתבנו לראשונה לפני שנתיים, בגיליון מס' 15) אין צורך להכביר פרטים. במבט דרומה נראים הבתים הצפוניים של יריחו, והכפר נועיימה. מצפון שוכן הכפר עוג'א. כל השטח מעוג'א לאורך קו הרכס שממזרח לחווה, כולל הכפר עוג'א, עד יריחו, הוא שטח A שבשליטת הרשות הפלשתינית.... גם כאן, כמו בנגב, יש שכנים בדווים, שבט רשאיידה שהתיישב על אדמות שהיו בעבר קרקעות מדינה, שעליהן היו נטועים מטעים של ייטב. לפלשתינים יש תוכנית אסטרטגית: להמשיך את הרצף הטריטוריאלי שלהם המחבר את יריחו לעוג'א – מזרחה, לעבר רכסי בנימין, לכיוון הכפר טייבה שממזרח לעפרה. כך יווצר רצף פלשתיני בין יריחו ורמאללה. את הרצף הזה גודעות שתי נקודות יישוב יהודיות: עינות קדם ומבואות יריחו."


אז פוליטיקה בחווה של עתידיה, למרות ההכחשות, מסתבר שדווקא יש. והרבה. ואיפה שיש פוליטיקה ימנית, מתנחלת ומנשלת, יש כידוע גם הרבה כסף. זה מה שהחברים ב'אמנה' כתבו על המאחז זמן קצר לאחר הקמתו בשנת 2004:


"החטיבה להתיישבותתיישבות סייעה בנושא עדר הכבשים. "אמנה" סייעה בתשתיות, במבנים ובקשרים עם השלטונות."


עתידיה הוא בלא ספק בחור חרוץ ושאפתן, אבל בניגוד לחירטוטים שבהם הוא ניסה למרוח את גדעון לוי, הוא לא בדיוק הגיע למקום "בתנאים הרבה פחות טובים מאשר לכל בדואי". הנה כמה דברים שעתידיה קיבל שכל בדואי (משני צידי הקו הירוק אגב) יכול רק לחלום עליהם:


קרקע

-------

עתידיה מספר שהוא חוכר מהחטיבה להתיישבות שטח בן כ-2,200 דונם לתקופה של 49 שנים, בתמורה לש"ח אחד לשנה לדונם. אבל האדמות הן בבעלות הווקף המוסלמי (http://bit.ly/2mM0gYB). אז כיצד החטיבה להתיישבות העבירה את השטחים הללו לעתידיה? אנחנו עדיין לא יודעים את התשובה לכך, אבל אנחנו יודעים בוודאות שזו אינה הפעם הראשונה וגם לא השנייה שהחטיבה להתיישבות העבירה למתנחלים, בניגוד לחוק, קרקעות פרטיות בבעלות פלסטינים (https://bit.ly/34duYgT). ואם זה לא מספיק, בשנים 2006-2007 העניקה גם החטיבה להתיישבות לעתידיה שתי הלוואות עבור עדר כבשים ועבור נטיעת 20 דונם מטע תמרים.


כוח אדם

----------

בני הזוג עתידיה הגיעו למקום בשנת 2004 וזמן קצר לאחר מכן הצטרפו אליהם נערים ובחורים שעבדו במקום יחד איתם. יש להניח ששהות הנערים שם מומנה דרך עמותה כלשהי שמקבלת כספים ממשרדי החינוך, הרווחה או החלקאות. במילים אחרות, מדינת ישראל מסבסדת עבור עתידיה כוח עבודה חיוני תחת הכיסוי של "שיקום נוער בסיכון" (https://bit.ly/39hcjzI).


מים

-----

מקורות - Mekorot רשות המים שבלעדיה אי אפשר לגדל שום דבר, הקצתה למאחז של עתידיה בשנת 2019, קרוב ל-212 אלף קו"ב מים! (שזה אומר 212 מליון ליטר). אין מאחז לא חוקי בגדה המערבית שמתקרב להקצאת מים בסדרי גודל כאלו. זו כמות של מים שהשכנים הבדואים שלו יכולים לחלום לצרוך כל חייהם יחד.


צבא

-----

כל הטוב הזה שמורעף על החווה של עתידיה, ממשיך להתקיים רק מכיון שצה"ל - צבא ההגנה לישראל מונע מרועים בדואים לרעות בשטח של כ-5,000 דונם סביב המאחז. וזה בדיוק מה שהצבא עושה בגדה המערבית: מגן על זכויות היתר של מתנחלים.


אבל עזבו כל מה שאנחנו אומרים, בוא שמעו מה היה לנעמי ספיר, פנסיונרית של ארגון המתנחלים העברייני 'אמנה', לומר במסיבת הפרידה שלה על נסיבות הגעתו למקום של עומר עתידיה, נטול האג'נדה הפוליטית (https://bit.ly/3haSBdN):


"את עומר עתידיה הכרתי בשדה בר. זמביש שכנע אותו להקים חווה בבקעת ייטב."

קישורים נוספים: מתוך אתר אמנה: https://bit.ly/328Vy8j | https://bit.ly/317D9JA

מקור תמונה: הארץ (אלכס ליבק)

Opmerkingen


bottom of page