top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

חזית אזרחית

ממשיכים עם סדרת הפוסטים המוקדשים לקהילות רועים פלסטיניות שגורשו בזמן המלחמה. היום אנו מבקרים בכפר חיזמא, שנמצא מצפון-מזרח לירושלים. על הכפר הזה ועל המיקום שלו, ניתן לקרוא בפוסט שהעלנו כאן בפברואר האחרון (bit.ly/3NHn2KB).

נכון להיום, מדובר בכ-25 קהילות רועים שכל או חלק מתושביהן גורשו מאז התקפתו הרצחנית של החמאס ב-7 באוקטובר. כל אחד מהגירושים הללו הוא אירוע שיא בשרשרת אירועים שהחלה שנים, לעיתים אף שנים רבות, קודם לכן. ברוב המקרים המתנחלים המעורבים בגירוש הקהילות, גרים במאחזים לא חוקיים, שתושביהם משתלטים על שטחים למטרות רעייה וחקלאות. האלימות הזו היא חלק מתוכנית סדורה שמטרת העל שלה היא גירוש האוכלוסייה הפלסטינית מחלקים הולכים וגדלים של הגדה המערבית.

בקהילת הרועים הזעירה 'בריית חיזמא', שנמצאת מצפון לחיזמא, חיו עד לא מזמן שתי משפחות המונות 18 נפשות, בהן כמה קטינים. כך מתואר הגירוש שלהם באתר בצלם:"ב-8.10.23, בשעות הצהריים, הגיעו שומר התנחלות וחיילים לקהילה והורו לשתי המשפחות החיות בה לעזוב את המקום. משפחתו של אמין מליחאת (אבו סלים), המונה 13 נפשות, בהן 4 קטינים, החלה עוד באותו יום לפרק את צריפי המגורים שלה ואת דירי הצאן. תוך כדי הפירוק הגיעו למקום שוב מתנחלים וחיילים והרסו חלק מהמבנים. במקום נותרו צריף מגורים ודיר צאן שהמשפחה לא הספיקה לפרק. בני המשפחה עזבו וכשחזרו למחרת גילו כי המתנחלים שרפו את המבנים. ב-31.10.23 הגיעו כ-40 מתנחלים וחיילים למקום, הורו גם למשפחתו של עבד אל-קאדר עאמר לעזוב אותו בתוך יומיים, ואיימו כי אם לא יעזבו הם יפונו בכוח. המשפחה פירקה עוד באותו יום את מבני המגורים והצאן שלה ועברה בינתיים לנקודה המרוחקת מהמקום כארבעה קילומטרים."

המתנחלים המוזכרים כאן הגיעו מההתנחלות המבודדת והאלימה גבע בנימין, שבעשור האחרון התפשטה במהירות לכיוןן מזרח, תוך הקפדה על ביזת שטחים פרטיים של תושבי הכפר ג'בע, שנותרו כלואים בתוך ההתנחלות, בשל מערכת גידור פיראטית שהוקמה סביב חלק מההתנחלות (bit.ly/489My3F).

ההתנפלות על המשפחות הפלסטיניות שהתגוררו במקום במשך דורות, היתה אפוא רק עניין של זמן, שהנסיבות שנוצרו לאחר ה-7 לאוקטובר אפשרו להוציאה לפועל. עתה, משעה שאין עוד פלסטינים במקום, סביר שנראה נסיונות להשתלט על המקום בו הם חיו, כדי למנוע את חזרתם, ממש כפי שנעשה בדרום הר חברון בשבועות האחרונים (bit.ly/48evn0A).



コメント


bottom of page