top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

חוות בקר ישראליות משתלטות על אלפי דונם במרחב התפר

השנה אנו מציינים 20 שנה לתחילת בניית גדר ההפרדה. אנחנו בכרם נבות, מתכוונים להקדיש חלק ניכר מזמננו בחודשים הקרובים למעקב ודיווח על מה שקורה סביב הגדר ובעיקר ב"מרחב התפר" - כלומר השטח שנותר בין הגדר ובין הקו הירוק. בשנת 2002, כאשר הגדר היתה עדיין בשלבי תכנון, הוכרז "מרחב התפר" כשטח צבאי סגור לפלסטינים. מדובר על כ-177 אלף דונם – רובם המכריע שטחי חקלאות ומרעה. המשמעות היא, שבעוד שישראלים יכולים להיכנס לשטחים הללו (שהם בחלקם הגדול אדמות פרטיות בבעלות פלסטינים) בלא הגבלה, בעליהם הפלסטינים, יכולים להיכנס לאדמותיהם רק אם הם מקבלים היתרים תקופתיים מיוחדים מהצבא. וזה לב העניין: רבים מהם, בניגוד להתחייבויותיה והצהרותיה של ישראל, לא מקבלים היתרים בשל שלל אמתלות. אם בשל סיבות ביטחוניות עלומות. אם בגלל שהחלקה שברשותם "אינה גדולה דיה". ואם בגלל שחברות נדל"ן נכלוליות טוענות שהן "רכשו" את הקרקע.

אבל בגדה המערבית אין ואקום. לכל מקום שבעלי הקרקעות הפלסטינים לא מגיעים, במוקדם או במאוחר יגיעו אנשים אחרים. כמו למשל אגודת הפלחה של מטה יהודה, שהחלה לעבד את אדמות הכפר נובא שנמצאות ממערב לגדר (https://bit.ly/3KZ6nAd); זוג שהחליט לבנות חוות סוסים לא חוקית באדמות הכפר צפא, 5 דקות ממודיעין (https://bit.ly/3UZdgWK); והרבש"צ של התנחלות שערי תקווה שהחליט יחד עם חבריו לבנות ארוות סוסים בתוך כרמי הזיתים של תושבי סניריא (https://bit.ly/3AnBgtb). מסתבר אבל, שישנם גם לפחות שני משקי בקר ישראלים, בשני אזורים שונים, שהחליטו להרחיב את שטחי המרעה שלהם אל תוך מרחב התפר.

מדובר על פי כל הסימנים שברשותנו, בבקר של חוות יערות הגלבוע בבעלות ארז כהנר. כהנר שירש את העסק מאביו שמעון כהנר (שהיה ידוע בכינוי קאצ'ה), אומנם מכחיש שפרותיו רועות ב"מרחב התפר" הגובל באזור הגלבוע, אך לנו יש סיבות טובות להאמין שאכן מדובר בבקר שלו. באזור לכיש לעומת זאת, מדובר בבקר של מושב אמציה, שנהנה בין היתר משירותי השמירה של מתנדבי ארגון השומר החדש, שהוקם כזכור על מנת להילחם ב"טרור החקלאי". אבל כנראה שמניעת פלישות לאדמות של פלסטינים מהכפר אדנא, אשר נותרו ממערב לחומת ההפרדה, אינה כלולה במנדט של הארגון. בנוסף למושב אמציה, התושבים הפלסטינים של אדנא טוענים שמשפחה בדואית מאזור חורה, שמתגוררת מזה שנים בנקודה שנמצאת ממערב למחסום תרקומיא, רועה את עדר כבשיה במטעי הזיתים שלהם, שנמצאים אף הם ב"מרחב התפר". יש להניח שהם צודקים, אם כי אנחנו לא ראינו אותם שם ולכן איננו יכולים לאשר זאת מידיעה אישית.

כך או כך, ברור שכל התופעות הללו מתקיימות מכיוון שהצבא, שאמור היה להגן על רכושם של הפלסטינים ב"מרחב התפר", מאפשר לכל הגורמים הללו לעשות ככל העולה על רוחם.

לידיעה בעיתון הארץ - https://bit.ly/41UcRae


Comments


bottom of page