top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

ח'רבת חומסה

בשבוע שעבר צה"ל - צבא ההגנה לישראל הגיע שוב לח'רבת חומסה בצפון בקעת הירדן והרס והחרים אוהלי מגורים ומבנים חקלאיים של תושבי המקום. זוהי הפעם השנייה בתוך שלושה חודשים שהצבא הורס את המבנים של קהילה זו המונה עשרות נפשות (לינק לסרטון- http://bit.ly/3d21Hdj). בפעם הראשונה זה קרה ביום הבחירות בארה"ב בתאריך 3.11.2020.

הסיבה הפורמלית להרס בשני המקרים, הוא שתושבי חומסה שמתגוררים במקום עשרות שנים, מתגוררים בתוך שטח אש 903. שטח אש זה הוכרז לראשונה כ"שטח צבאי סגור" שבועות ספורים לאחר כיבוש הגדה המערבית באוגוסט 1967, יחד עם עוד שרשרת של "שטחי אש" שכללה את רוב השטחים הפתוחים של בקעת הירדן, מיריחו בדרום ועד אזור טובאס בצפון. על אף שפורמלית שטחים אלו הוכרזו כשטחי אש, מטרתה האמיתית של סגירת השטחים הללו באותה עת, היתה ליצור חיץ בין האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית ובין ממלכת ירדן ששלטה באזור עד יוני 1967. שכן ברור ששבועות ספורים לאחר המלחמה, כאשר עתיד הגדה המערבית היה עדיין לוט בערפל, ישראל לא היתה מעוניינת ולא מסוגלת להעביר את מערך האימונים של יחידות השדה לגדה המערבית.


בניגוד לפעולת ההרס בנובמבר האחרון, הפעם הצבא "הציע" לתושבי ח'רבת חומסה לעקור ל"אתר חליפי" שבו הם יוכלו להתגורר. מדובר בשטח בן קרוב ל-700 דונם שנרשם על ידי השלטון הירדני כרכוש ממשלתי. ישראל רואה את עצמה זכאית לעשות בשטח זה כבתוך שלה ולהציע לאנשי חומסה להתגורר שם, על אף שבמקום מתגוררים אנשים אחרים שמעבדים חלק ניכר ממנו.


ולמה ישראל רוצה להעביר את תושבי ח'רבת חומסה דווקא לשם? מכיון שהמקום הזה קרוב מאוד לשטחים שבמסגרת הסכמי אוסלו הועברו לאחריות הרשות הפלסטינית. כמו במקרים של תושבי סוסיא הפלסטינית ותושבי ח'אן אל-אחמר, ישראל מנסה לאלץ פלסטינים לעזוב את מקומות מגוריהם ולהעביר אותם לשטחים בהם ישנם כבר ריכוזי אוכלוסייה פלסטינית. ישראל הימנית והמתנחלת לא יכולה לסבול את הרעיון שפלסטינים ימשיכו להתגורר ולהשתמש במרחבים הפתוחים של הגדה המערבית. המרחבים הפתוחים, לשיטתם של האנשים המעצבים את מדיניות ישראל בגדה המערבית, הם עבור ישראלים בלבד.


תיקון טעות: בפוסט הקודם שפרסמנו על ח'רבת חומסה (ב-11.11.2020, http://bit.ly/3parBhI) לאחר הרס מבני הקהילה, כתבנו בטעות שמוצא התושבים במקום הוא מהכפר טמון, בעוד שמוצאם הוא מאזור חברון והם הגיעו למקום לפני עשרות שנים בחיפוש אחר אדמות מרעה.


Comments


bottom of page