top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

ח'רבת אל תואמין

ביום חמישי בערב (21.1) טירוף המתנחלים שבר עוד שיא. הקורבנות הפעם היו בני משפחת מר שמתגוררים, למגינת ליבם של המתנחלים, בח'רבת אל תואמין בדרום מזרח הר חברון. בשעות הערב הגיעו למקום עשרות מתנחלים וגרשו מאחת המערות את דריה, וערכו במקום חפלה. יובל אברהם כתב על זה פוסט ארוך באתר שיחה מקומית ששווה לקרוא (http://bit.ly/3iJXr2Y).

אין צורך בדמיון מפותח מדי כדי לנחש מדוע הם בחרו להתנפל דווקא על ח'רבת אל תואמין. מבט קצר בתצלום אוויר מראה שבני משפחת מר מתגוררים בדיוק במרכז המשולש שנמתח בין המאחז הלא חוקי מצפה יאיר מצפון – המאחז הלא חוקי של משפחת טליה מדרום – וההתנחלות סוסיא מצפון מערב. מדובר באזור בן כ-5,000 דונם, שמתנחלי דרום הר חברון החליטו שהוא שייך להם ולכן צריך לגרש את המשפחה הפלסטינית משם.

אמתלות לגירוש פלסטינים אף פעם לא חסרות. פעם זה "אדמות מדינה" ופעם זה "בנייה לא חוקית", פעם בגלל ש"ראש הממשלה התחייב למועצת יש"ע" ופעם בגלל ש"אלוהים הבטיח לנו". אבל במקרה זה עיקר מאמץ "ההסברה" של מתנחלי המקום, מרוכז בטענה שמדובר ב"משפחת הרוצח של יאיר הר סיני". שווה להקשיב למה שאחד ממנהיגי המתנחלים במקום אמר ביום שישי האחרון, כאשר הוא פלש יחד עם עוד עשרות מתנחלים לח'רבה: "יש לנו סיכום עם המדינה שהם לא גרים פה... והם ישנו פה הלילה. וזה נגמר" (קישור לסרטון- http://bit.ly/3sQT0Z7).


קולטים את הקטע? מתנחל שהגיע לאזור על כידוני הצבא לפני פחות מ-40 שנה, החליט ביום שישי האחרון שאנשים שסבא רבא רבא רבא שלהם נולד במקום, "לא יהיו שם יותר". ברוכים הבאים לעולם המופלא של הגדה המערבית.


יאיר הר סיני היה מתנחל מסוסיא שנרצח ביולי 2001. האמת הפשוטה, שיהיו ודאי רבים כאן שלא ישמחו לקוראה, היא שבשנים לפני שנרצח הוא היה מעורב אישית בגירוש שיטתי של רועים פלסטינים משטחי המרעה ההיסטוריים של קהילותיהם, שאליהם הוא פלש בסיוע ההתנחלות סוסיא והצבא, בטענה שמדובר ב"אדמות מדינה". למי שטרם הבין נסביר ש"אדמות מדינה" זה כינוי מכובס לאדמות שישראל הפקיעה מקהילות או פרטים פלסטינים, והעבירה אותן לשימושם הבלעדי של מתנחלים.


הר סיני הגיע לסוסיא יחד עם משפחתו כמה שנים לאחר הקמת ההתנחלות, מתוך אמונה שאדמות קהילות הרועים הפלסטיניות שחיו באזור מאות, אם לא אלפי שנים לפני הגעתו, שייכות בעצם לו. למה דווקא לו? שאלה מטופשת, כי הוא יהודי! אלמנתו דליה הר סיני ניסחה לפני מספר שנים את הסיפור בכנות ותמציתיות כפי שרק המתנחלים יודעים לנסח כשזה מתאים להם:


"עדרי הצאן של הערבים הגיעו עד חבלי הכביסה של היישוב... יאיר היה יוצא בכל יום עם העדר למרעה מסביב לסוסיא, ולאט-לאט הערבים נסוגו אחורה... בתהליך של 17 שנה, בהדרגתיות, הגענו למציאות שאין לה אח ורע ביהודה ושומרון, עם עשרת אלפים דונם של מרעה וגידולים" (קישור לראיון במקור ראשון עם דליה הר סיני- https://bit.ly/3qN2jr5).


בשנת 2003 הצבא הרג ביטא את מחמד מר בטענה שהוא היה אחד מרוצחיו של יאיר הר סיני. ארבע שנים מאוחר, הורשע אדם נוסף בשם ג'האד נג'אר ברציחתו. אבל נחזור לרגע אחורה בהיסטוריה כדי להבין מה בעצם קרה באזור זה לאחר כיבוש הגדה המערבית ביוני 1967:


ח'רבת אל תואמין היא אחת מעשרות כפרי בת – ח'רבות בערבית, של הכפר יטא והיא נמצאת כ-9 ק"מ מדרום מזרח למרכז יטא. בסוף שנת 1972 ישראל הכריזה על כ-35 אלף דונם מאדמות יטא כשטח אש. זהו שטח אש 918 (ששטחו צומצם קצת מאז) שממנו ישראל מנסה לגרש את תושביהם של כ-12 ח'רבות נוספות של יטא. ח'רבת אל תואמין נמצאת כקילומטר ממערב לשטח אש זה.


בראשית שנות ה-80 ישראל החלה להכריז על שטחים גדולים מאוד מאדמות יטא כ"אדמות מדינה". בסך הכל הוכרזו באזור זה כ-16 אלף דונם כ"אדמות מדינה" והם הועברו ברובם למספר התנחלויות שהוקמו באותן שנים: כרמל - פשוט לחיות טוב, מושב מעון - מקום שהוא בית, סוסיא קהילה ובית יתיר (מצדות יהודה).

לאחר הרצח של הר סיני, מתנחלים החלו במסע נקמה שכלל התנכלויות אלימות לתושבי ח'רבת אל תואמין בטענה ש"הם בני משפחת הרוצח". אנחנו לא יודעים לומר מי רצח את הר סיני אבל אנחנו כן יודעים שני דברים אחרים:


א. שמחמד מר שהצבא הרג בטענה שהוא רצח את הר סיני, כלל לא גר בח'רבת אל תואמין. ב. שחמולת מר מיטא, מונה כמה אלפי אנשים.


במילים אחרות אף אחד מתושבי ח'רבת אל תואמין שבאותה עת מנו כ-100 נפשות, לא רצח את הר סיני. אבל זה לא עזר להם. הם נאלצו לברוח מבתיהם בשל נקמת המתנחלים והפקרתם על ידי הצבא. רק בשנת 2011 בני משפחת מר, תושבי הח'רבה, חזרו בהדרגה להתגורר בה. זה כמובן היה לצנינים בעיני המתנחלים במקום והם החלו שוב להתנכל להם ולפלוש לאדמותיהם, עד שהללו הגישו עתירה נגד הצבא בדרישה שיגן עליהם וימנע מהמתנחלים להתנכל אליהם. בעקבות העתירה הוציא אלוף פקמ"ז בשנת 2011 באופן חריג שבחריגים, צו שמכריז על ח'רבת אל תואמין כשטח צבאי סגור לישראלים (http://bit.ly/3qTkWtA). צו זה הינו בתוקף גם כיום, אבל צווים צבאיים כידוע לא מעניינים מתנחלים, כי הם יודעים שהם זוכים לחסינות גורפת. (קישור לכתבה באתר וואלה משנת 2011- http://bit.ly/3iSVEcc).


מה קרה שם עכשיו שגירה את בלוטת האלימות של המתנחלים? האמת, שום דבר חדש. פשוט גל הטרור של המתנחלים בשבועות האחרונים, העניק להם הזדמנות נוספת להגשים את הפנטזיה הקולקטיבית שלהם: לגרש את תושבי ח'רבת אל תואמין מהאזור.

Opmerkingen


bottom of page