top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

זמן פוגרום

ב-11 לאוקטובר 2023 העלנו כאן פוסט ובו התרענו מפני האפשרות שמתנחלים יתנקמו בפלסטינים בעקבות הטבח הנפשע שערך חמאס ימים ספורים קודם לכן.


בחודשים שחלפו מאז, הגדה המערבית הפכה לאזור מוכה אסון שבו מסתובבות לאור יום כנופיות חמושות, פולשות, בוזזות, שורפות ומפעם לפעם עורכות פוגרומים בקהילות פלסטיניות, בחסות הצבא והמשטרה ובעידוד פוליטיקאים הדואגים למימון המגיע מגופים ציבוריים וממשלתיים.


תושביהן של למעלה מ-25 קהילות רועים פלסטיניות גורשו עד כה ממקומות מגוריהן. כבישים רוקנו מרכבים פלסטינים. מאות אלפי דונם הפכו בפועל לאזורים שפלסטינים מנועים מלדרוך בהם מחשש שיותקפו על ידי אספסוף פורע חוק, ועשרות מאחזי פרא חדשים הוקמו.



מאות פלסטינים נהרגו או נרצחו בתקופה זו, רובם על ידי הצבא, מיעוטם על ידי מתנחלים חמושים בנשק צבאי שניתן להם. אלפים נוספים נפצעו. מיליונים חיים בחרדה מפני אלימות מתנחלים וצבא שאין דרך לצפות היכן, מתי ובאילו נסיבות בדיוק תתפרץ. המציאות האיומה הזו גובה מטבע הדברים, גם מחיר דמים כואב מקרב המתנחלים.


הצבא סגר את הכניסות והיציאות למאות כפרים פלסטינים, הציב מאות מחסומים וחסימות, המונעות מחקלאים להגיע לאדמותיהם. ובמקביל לקול תרועות הנהגת המתנחלים, ממשיך להרוס בתים ותשתיות, במטרה לא מוסתרת לגרש פלסטינים משטחי C. 


בשל התנגדות הימין הקיצוני, עשרות אלפי פלסטינים שעבדו בישראל עד ה-7.10, מנועים מלהיכנס ולפרנס את משפחותיהם, מה שמחליש עוד יותר את מצבה של הכלכלה הפלסטינית הרעועה ודן עשרות אלפי אנשים לאבטלה כפויה.


במישור הבירוקרטי המתנחלים התקדמו מאוד בתהליך השתלטותם על הגופים הרלוונטיים בתוך משרד הביטחון ובמנהל האזרחי. מאות מליוני ש"ח שנבזזים מתקציב המדינה מועברים להתנחלויות ולמאחזים בניצוחו של שר האוצר הפונדמנטליסט והגזען, שלאחרונה הוקלט אומר כי ראש הממשלה המושחת תומך בהם ״על מלא". אלוף פיקוד המרכז הנכנס גדל וחונך בהתנחלויות דתיות וקיצוניות. יש להניח שמינוי זה נעשה בתיאום ולשביעות רצונו של האגף הקיצוני של המתנחלים, שבלעדיו אין לנתניהו ממשלה.


מאז ה-8 לאוקטובר ארגון חיזבאללה שיגר אלפי טילים וכטבמ"ים על הגליל, מה שהביא לפינויים הכפוי של עשרות אלפי אזרחים ישראלים מבתיהם. האפשרות שתפרוץ מלחמה בצפון, שעשויה להתפשט גם לחזיתות נוספות, הופכת מדי יום ליותר ריאלית. במידה וכך אכן יקרה, הסכנה שכנופיות מתנחלים חמושות יפעלו בסיוע הצבא והמשטרה לתקוף ואף לגרש קהילות פלסטיניות נוספות, תהפוך למוחשית עוד הרבה יותר. 


מוטיבציה יש. נשק ותחמושת יש ויש. שיטות הפעולה והתקדימים נוצרו ועמדו במבחן המעשה. והרוב המוחלט מקרב הפורעים והפושעים לא נעצר, שלא לדבר על הועמד לדין. מה שנותר הוא לחכות להזדמנות הגדולה הבאה. 

הצבא, המשטרה והשב"כ יכולים וחייבים למנוע זאת, אך העבר מלמד שאין להם כל כוונה לעשות זאת. גופם, רכושם, זמנם וכבודם של מיליוני פלסטינים הוא הפקר. 


הכיבוש והאפרטהייד חייבים להסתיים, אבל עד אז רק כוח בינ"ל שיכפה על ישראל ושיטול ממנה את השליטה בגדה המערבית, יוכל להגן על האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית, מפני האלימות השיטתית והבלתי-מרוסנת שהיא חשופה בפניה.


Comments


bottom of page