top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

השתלטות על שטח B

במלאת 25 שנה לחתימת הסכם אוסלו ב' שהיה אמור להביא לנסיגת ישראל מהגדה המערבית עד מאי 1999, כלומר בתוך כשלוש וחצי שנים מיום חתימתו, השקנו ביום רביעי (2.12.2020) מפה אינטראקטיבית חדשה שבה ניתן לראות את המקומות והאופנים שבהם ישראל ומתנחלים מפרים את ריבונות הרשות הפלסטינית בשטחים שהועברו לאחריותה.

המפה שהשקנו מחולקת לשני חלקים: חלק אחד מראה את ההפרות הרשמיות שמבוצעות על ידי הצבא עצמו באמצעות צווים צבאיים שונים, והחלק השני מראה את ההפרות הלא רשמיות שמבוצעות על ידי מתנחלים בגיבוי הצבא כמובן. לחצו כאן לצפות במפה. בשבועות הקרובים נמשיך להעלות למפה חומרים נוספים על המקומות השונים בהם הפרות אלו מתרחשות. כמו כן, אנו נמשיך לעדכן את המפה אם וכאשר נגלה מקומות נוספים שבהם ישראל או מתנחלים מפרים את ריבוbות הרשות הפלסטינית.

את הפרות הריבונות הפלסטינית שנעשות על ידי מתנחלים בגיבוי הצבא, ניתן לחלק לארבע סוגים עיקריים:

1- מניעת גישה לשטחים חקלאיים ולשטחים פתוחים המשמשים למרעה 2- השתלטויות חקלאיות 3- פריצות דרכים ובנייה 4- סיורי מתנחלים

בואו עכשיו נמקד לרגע את העדשה על מקום אחד שבו מתנחלים השתלטו באלימות על קרקע חקלאית פרטית שנמצאת בבעלות תושבי שכם, בסמוך לכפר הפלסטיני ינון. מדובר בהשתלטות שמאחוריה עומד מתנחל אלים במיוחד עם היסטוריה ארוכה של תקיפות פיזיות, שמתגורר באחד המאחזים שהוקמו בשלהי שנות ה-90 ממזרח להתנחלות איתמר. מתנחל זה השתלט על חלקה ענקית בת כ-90 דונם שנמצאת בתוך שטח B. ההשתלטות על חלקה זו היא חלק מרצף של השתלטויות שהוא מעורב בהן, שמשתרעות על פני מאות דונם בסך הכל. החלקה הזו נמצאת בקצה המזרחי של כביש שאורכו כ-7 קמ' שמחבר בין הכפרים ינון ועוורתא. כביש זה נחסם לתנועה סדירה של פלסטינים במהלך שנות האינתיפאד'ה השנייה ומאז התנועה עליו לא חודשה. מצב זה הוא שאיפשר למתנחלי איתמר לרדת מהרכס שעליו המאחזים יושבים, אל הואדי שבו עובר הכביש, ולהשתלט על אדמות חקלאיות לאורכו ולהפוך חלקים אחרים באזור זה לשטחי מרעה לעדר בקר שמתנחל ממאחז נוסף באזור זה מגדל.

והצבא או המנהל האזרחי, מה הם עושים בעניין? אותם כידוע לא מעניין להתעסק עם מתנחלים אלימים, כל עוד אלו פוגעים בפלסטינים. גם אם מדובר בהפרת הסכמים בין לאומיים שממשלת ישראל חתמה עליהם.


Comments


bottom of page