top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

השתלטות על עין קריות

ההתנחלויות שילה ועלי הוקמו בשנים 1978 ו-1983 (בהתאמה). הכפר קריות, קיים כבר אלפי שנים בגלגולים שונים. סביב קריות פזורים מספר מעיינות. אחד מהם קרוי "עין קריות" והוא ממוקם כ-250 מטר מדרום-מערב לגרעין הכפר ההיסטורי. זה אחד המעיינות שתושבי קריות נסמכו עליו במשך דורות.

נקפוץ עכשיו כמה אלפי שנים קדימה: בשנת 1998, במלאת 50 שנה להקמת מדינת ישראל, הקימו מתנחלי עלי מאחז לא חוקי בשם "היובל", על אדמות הכפר קריות, שחשקה נפשם להשתלט עליהן. תפקידו של המאחז הספציפי הזה שהוקם על גבעה נישאת השולטת על הכפר ממערב לו, היה לבצר את השתלטותה האלימה של ההתנחלות עלי, על אלפי דונם בבעלות תושבי הכפר קריות, אשר נמצאים ממערב לכפר. המהלך של המתנחלים עלה בסך הכל יפה. אפילו יפה מאוד. ואכן, במלאת קרוב ל-25 שנה להקמת המאחז שהמדינה מזה כעשור עמלה על הכשרתו בדיעבד באמצעות טריקים ושטיקים שונים, ניתן לומר כי תושבי הכפר נותקו בפועל מרוב אדמותיהם החקלאיות, שנמצאות ממערב לכפר.

לא רק על אדמות השתלטו מתנחלי עלי, אלא גם גם על מעיין בשם "עין עריכ", שנמצא בתוך ואדי, בין הגבעות עליהן הוקמו מאחזי עלי ובין כביש 60. כיום קוראים למעיין הזה "מעיין הגבורה" ומזה לא מעט שנים שהוא סגור בפועל לגישת פלסטינים. בשנת 2012, פירסם משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA), דו"ח שבו תוארה תופעת ההשתלטות של מתנחלים על מעיינות. עין עריכ הוא אחד המעיינות המוזכרים בדו"ח זה. קישור לדו"ח - https://bit.ly/3vX0Uld

אבל כל זה לא הספיק למתנחלים. מתחשק להם עכשיו להשתלט על מעיין נוסף, שנמצא דווקא ממזרח למאחז 'היובל' וכ-250 מטר מגרעין הכפר קריות. הסיבה לכך ברורה: הוא יקדם את הנסיון שלהם ליצור רצף בין שתי ההתנחלויות המבודדות והאלימות עלי ושילה. המתודה שבה הם מקדמים את ההשתלטות, מוכרת ממקומות רבים נוספים: מגיעים "להתפלל" במקום. כרגע, זה כל יום שישי אחה"צ. הכל בליווי הצבא כמובן, שנירתם למשימה הקדושה החדשה שהוטלה עליו.

המתנחלים החליטו להבעיר נקודה חדשה והם יודעים בדיוק כיצד לעשות זאת. מערכת הגזל והדיכוי הישראלית בגדה עומדת מאחוריהם והיא מתורגלת מאוד בקידום עניינים כאלו.

נמשיך לעקוב.


Comments


bottom of page