top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

השתלטות על אדמות סינג'יל - פוסט 1

לפני כשנתיים הוקם מאחז חווה ממערב לשילה, בשם "חוות נחל שילה". הקמת המאחז היתה יריית הפתיחה של מסע השתלטות אלים, מהסוג שהמתנחלים באזור זה, צברו בו מיומנות ונסיון לא מבוטלים בעשורים האחרונים. פוסט ראשון בסדרה שתוקדש לתיאור מאמצי ההשתלטות האלימים של מתנחלי שילה, על אדמות הכפר סנג'יל.

מאחז החווה החדש הוקם כקילומטר ממערב להתנחלות שילה, מצידו המערבי של כביש רמאללה-שכם (כביש 60), על אדמות שנבזזו בשנת 1988, מהכפרים תורמוסעיא וסנג'יל, באמצעות הכרזה עליהן "כאדמות מדינה". מיקום המאחז נבחר בקפידה מאחר והוא אמור היה להשתלב בתוך שרשת של מאחזים והשתלטויות של מתנחלים, שנמצאים ממערב לכביש 60. הגדול בשרשת המאחזים הזו הוא גבעת הראל שהוקם בסוף שנות ה-90 ושעליו כתבנו כאן בעבר (https://bit.ly/3LdF0Ss). מדרום למאחז 'גבעת הראל' ישנו בסיס צבאי, שתפקידו הוא לאבטח את המתנחלים באזור זה. כלומר, לאפשר להם לפלוש לאדמות ולגרש את בעליהן. מדרום מערב ישנו מאחז מבודד ואלים נוסף, בשם "הרואה" אשר הוקם בשנת 2002, על אדמותיהם של תושבי סנג'יל, עליו נכתוב כאן בקרוב פוסט נפרד.

מאחז החווה החדש שהוקם לפני כשנתיים, אמור להשלים צלע נוספת של נוכחות מתנחלית אלימה בלב הגדה המערבית. הוא חלק ממעין מלבן שמשתרע על שטח בן כ-5,000 דונם שנתחם בין כביש רמאללה-שכם הישן ובין הקטע העוקף שלו (מסינג'יל ללובן אל שרקיה), שישראל פרצה וסללה. השטחים הכלולים במלבן זה שעליו מנסים המתנחלים להשתלט, הם ברובם שטחים חלקאיים שעובדו במשך דורות בידי תושבי הכפרים: תורמוסעיא, קריות ולובן אל שרקיה, אך בעיקר על ידי תושבי הכפר סינג'יל, שאדמותיהם נמצאות מצפון לכפר.

לא חלף זמן רב לפני שהתברר כי תושבי המאחז החדש אכן עומדים בציפיות, בכל הקשור ליצוא אלימות סביבם: איומים, הטרדות, הצקות שמגיעים עם ניסיונות השתלטות - הקוקטייל הקבוע של מתנחלים מהסוג הזה. המטרה מאחורי כל זה ברורה: לגרש פלסטינים מפלוס מינוס 5,000 דונם, אותם סימנו המתנחלים כבר לפני עשרות שנים, כיעד להשתלטות. השילוב של מתנחלים אלימים + צבא שמשתף איתם פעולה + זמן שחולף, הוכיח את עצמו גם במקרה זה.

בפרספקטיבה של למעלה מ-20 שנה מאז שמתנחלים החלו להשתלט על אדמות באזור זה, ניתן כיום לראות כיצד מאות דונם סביב מאחז 'גבעת הראל', שהיו בעבר מעובדים על ידי בעליהם הפלסטינים, מעובדים כיום על ידי מתנחלים, לאחר שהללו בחסות הצבא, גרשו את בעלי האדמות מהמקום. במקביל, שטחים נרחבים נוספים שהיו מעובדים על ידי פלסטינים, עוברים תהליך של הוברה (מלשון בר) בשל הגבלות גישה והטרדות של הצבא והמתנחלים. זאת במטרה להשתלט על השטח בעיתוי שמתאים להם, בטענה שמדובר ב"אדמת מדינה", כי הרי "עובדה שהן לא מעובדות". והנה הפלא ופלא, זה בדיוק מה שקרה בשבוע שעבר, כאשר בולדוזר של המתנחלים הגיע והחל ליישר שטח של עשרות דונמים שממוקם בלב המלבן אותו סימנו המתנחלים. כרגע העבודות במקום נעצרו על ידי הפלסטינים, אבל אנחנו עוד נשמע על המקום הזה.

ברור שמתנחלי שילה סימנו את אדמות הכפר סינג'יל. השתלטות חקלאית היא אמצעי אחד מתוך מספר אמצעים, שעליהם נדבר בפוסטים הבאים.

הדו"ח והמפה שפרסמנו ביוני האחרון בעניין מאחזי החוות בגדה המערבית - https://bit.ly/3MZwV37


Comments


bottom of page