top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

השותפים של עקיבא הכהן

מתברר שתחת המותג האורגני "הרדוף", משווק קמח שמיוצר באחד המאחזים האלימים ביותר בגדה המערבית, המכונה "שלהבתיה". מדובר במאחז שהוקם עוד בסוף שנות ה-90 ממערב להתנחלות האלימה יצהר, על אדמות הכפר עצירה אל קבליה, שהופקעו על ידי הצבא, באמצעות הכרזה עליהן כ"אדמות מדינה". עם השנים, המאחז הלך והתפתח ותושביו השתלטו על שטחים חקלאיים נרחבים, השייכים לתושבי הכפר שנמצא מאות מטרים בודדים מתחת למאחז. ישנם מעט מאחזים אלימים יותר בגדה המערבית. אנו ממליצים לצפות בסרטון שהפקנו לפני למעלה משנה, שמעניק טעימה זעירה ממה שמתרחש שם. (הסרטון - https://bit.ly/3rQK2MJ).

הקמח מיוצר בעסק ששייך לפעיל ימין קיצוני במיוחד בשם עקיבא הכהן. בפוסט שכתבנו עליו לפני כשלוש שנים (שאנו ממליצים לקרוא שוב) תיארנו, כיצד הוענקה לו בשנת 2014 - ע"י החטיבה להתיישבות של ההתסדרות הציונית, שכל תקציביה מגיעים מהממשלה - הלוואה לשם הקמת טחנת קמח. וזה אכן בדיוק מה שהכהן עשה, אלא שכל הבנייה במקום נעשתה כמקובל בחוגים הללו - בניגוד לחוק. (קישור לפוסט: https://bit.ly/3uSEIuu).

בשנת 2017 רשם הכהן חברה ששמה "קמח עץ השדה בע"מ". אבל הסיפור שלנו היום הוא לא מיסטר הכהן - ממנו אין לנו כל ציפיות להיות שום דבר אחר מאשר מה שהוא - אלא שותפיו העסקיים שבלעדיהם הוא לא היה יכול לעשות כסף, באמצעות פריעת החוק המתמשכת שלו. מתברר שישנם אנשים "נורמטיביים", שאין להם שום בעיה לעשות עסקים עם אנשים מהסוג הזה: הכירו את חברת "אול אורגני בע"מ", שעומדת מזה כעשור מאחורי שיווקם של רוב מוצרי המותג האורגני המפורסם "הרדוף" ובתוכם גם הקמח שמיוצר על ידי הכהן.

נחזור טיפה אחורה בזמן כדי להסביר כיצד הדברים התפתחו: רבים קושרים את המותג "הרדוף" עם קיבוץ הרדוף, שהוקם בראשית שנות ה-80 במערב עמק יזרעאל. קיבוץ הרדוף מזוהה עם שיטת החינוך האנתרופוסופית ועם חקלאות אורגנית. ואכן, המותג נולד שם והקיבוץ היה בעליו במשך לא מעט שנים. אך בשנת 2001, נאלצו חברי הקיבוץ למכור את החברה שלהם, בשל חובות שצברו. בשנת 2012, נמכר הזיכיון של רוב מוצרי החברה, לחברה פרטית בשם "אול אורגני בע"מ" שהוקמה באותה שנה. (הכתבה בכלכליסט - https://bit.ly/3BrqjGS).

בחברת "אול אורגני בע"מ" ישנם (נכון לסוף שנת 2020) שלושה שותפים: 20% מהמניות מוחזקות על ידי תושב קיבוץ הרדוף, ישי שפירא, שבמשך שנים ניהל את החברה - עוד לפני שהפך לאחד מבעליה; השותף השני, הוא איש עסקים בשם אלעד להב, שמחזיק 40% מהמניות; השותפה השלישית שמחזיקה אף היא 40% מהמניות, היא חברה ששמה הוא "אסטר אחזקות בע"מ", השייכת לאחים טל ואייל רפאלי. (הדוחות הכספיים משנת 2020 של אול אורגני - https://bit.ly/3rRvBbu, ושל אסטר אחזקות - https://bit.ly/3LF8uZj).

אחד הענפים שבאמצעותם הימין המתנחל האלים והקיצוני מנסה לקדם את יעדיו ולבסס את עצמו כלכלית, הוא החקלאות האורגנית. מדובר בחקלאות שמתקיימת בחסות טרור שיטתי ומתמשך שמתנחלים בגיבוי הצבא מטילים על אוכלוסיה אזרחית שאדמותיה נבזזות למול עיניה. ראוי שנדע מי הן אותן חברות נטולות בושה, המשווקות את תוצרתם של אותם אנשים ובכך מסייעות להם להמשיך ולהטיל טרור על סביבתם.

הרדוף היא כמובן אינה החברה היחידה שמשווקת מוצרים של מתנחלים אלימים או של כאלו המעורבים בביזת אדמות. רשתות השיווק סופרסל וניצת הדובדבן משווקות ביצים שמגיעות מהמאחז האלים "גבעות עולם". רשת זמורה משווקת מוצרים שמגיעים מהמאחז של משפחת הר סיני סמוך לסוסיה. חנויות לא מעטות משווקות מוצרים של משק אחיה ושל יקב פסגות. חשוב שהציבור ידע מי הן אותן חברות שאשכרה מתפרנסות מנישולם של אחרים.


Comentários


bottom of page