top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

השומרוני הרע

תקופת האבן


ימים עמוסים, ואנו מניחים שגם מלאי סיפוק, עוברים על אלוף פיקוד המרכז החדש אבי בלוט. הוא אומנם גדל בהתנחלות המבודדת והאלימה נווה צוף ובגר במכינה הקדם צבאית הפונדמנטליסטית בהתנחלות עלי, כך שאת השטח הוא מכיר, אבל הצרכים רבים והמלאכה מרובה, בעיקר בעת חירום כמו זו. ובכן מסתבר שאחד הדברים הראשונים שהאלוף הטרי עשה על מנת לחזק את ביטחון האזור עליו הוא מופקד כבר ביומו השני בתפקיד(!!) היה לחתום על צו תפיסה "זמני" ל"צרכי בטחון", שמספרו 20/24. צו התפיסה נוגע לכ-1.3 דונם (1,300 ממ"ר) שנמצאים בראש התל הארכיאולוגי בכפר סבסטיה, בצפון הגדה המערבית.



האתר הארכיאולוגי בסבסטיה הוא אחד האתרים המשמעותיים בגדה המערבית. הוא מזוהה בין היתר עם העיר שומרון המקראית, אבל במקום התקיים ישוב אנושי במשך אלפי שנים וכמו מאות אתרים ארכיאולוגים נוספים בגדה המערבית, גם הכפר הפלסטיני שבנוי עליו ובסמוך לו, הוא חלק מאותו רצף יישובי. מי שמטבע הדברים לא אוהב את הרעיון הזה הוא הימין המתנחל הלאומני/ גזעני/ פונדמנטליסטי שבשנים האחרונות הגביר את מאמציו ולחציו על הממשלה ועל הצבא להשתלט על האתר.


ההשתלטות על האתר כללה עד כה בעיקר "סיורים ארכיאולוגים" מזדמנים עבור "הציבור הרחב" באמצעות רשות הטבע והגנים שהפכה את עצמה לקבלן ביצוע של המתנחלים בגדה ובמזרח ירושלים. מאחר והכניסה לאתר היא מתוך הכפר עצמו, הצבא מלווה את המבקרים המגיעים למקום. מה שקורה בפועל הוא שלפני כל סיור מתנחלים במקום, הצבא נכנס לכפר, משתולל, סוגר חנויות ואוסר על התושבים להתקרב לכיכר המרכזית של הכפר הסמוכה לתל, שהופכת למגרש החניה של המתנחלים.


למותר לציין ש"הציבור הרחב" במקרה זה, כולל בעיקר אם לא רק, אנשים שהעניין שלהם בארכיאולוגיה חופף פחות או יותר את העניין שלהם בנישול וביזת פלסטינים בגדה המערבית. זאת הסיבה שבאוגוסט 2020 הצבא הוציא צו צבאי מיוחד שהורה על הסרת תורן עם דגל פלסטין שהועמד במרכז הכפר. הרעיון שמתנחלים יראו דגל פלסטין היה כנראה קשה מדי עבורם והצבא נזעק לפתור את הקושי. קישור לפוסט שפרסמנו על הסיפור הזה בהערות.


עם הקמתה של ממשלת הגזענות והשחיתות הנוכחית, אופקי ביזה, נישול והתנחלות חדשים נפתחו, בין היתר מכיון שמשרד המורשת הועבר לידיו של אחד הפוליטיקאים שעל אף התחרות הקשה, מסתמן כאחד הנבערים והגזענים ביותר שכיהנו כאן מאז ועולם. הכוונה לשר הכהניסט עמיחי ("להטיל פצצת אטום על עזה") אליהו.

נלך שניה צעד אחורה כדי להבין למה הימין המתנחל כה מתעניין דווקא בסבסטיה: צפון הגדה המערבית הוא האזור שמאז ומעולם היו בו הכי פחות מתנחלים. עד שנת 2005 היו במרחב שבין שכם וג'נין ארבע התנחלויות קטנות ומדולדלות שפונו במסגרת "ההתנתקות". אחת מהן היתה היתנחלות חומש  שממשלת ישראל הגזענית והמושחתת הקימה מחדש במאי 2023, במסווה של הקמת "ישיבה" במקום. זאת גם הסיבה שהמתנחלים מקדמים את ההשתלטות על תחנת הרכבת הישנה "אל מסעודיה" (ממערב לסבסטיה) שבה הם מתכוונים להקים לא פחות מאשר את "מוזיאון ההתיישבות".


וזאת גם הסיבה שממשלת ישראל הקצתה 32 מליון ₪ להשתלטות על האתר הארכיאולוגי סבסטיה. השתלטות שבמסגרתה תיסלל דרך חדשה לאתר הארכיאולוגי משטח סי, יוכשרו מגרשי חניה, יתקיימו חפירות ארכיאולוגיות ויוקם מרכז מבקרים. אבל הדובדבן האמיתי הוא גידור האתר ודרישה מהמבקרים לשלם דמי כניסה. כך לא רק שיותר ישראלים יגיעו לאזור שהאחיזה הישראלית בו כיום דלילה, אלא גם ידולל מאוד מספר הפלסטינים המבקרים במקום והזיקה הטבעית והמיידית של תושבי הכפר לאדמותיהם שנמצאות בלב האתר תחלש עד שבסוף, כך מקווים המתכננים, תיקטע לחלוטין. מי שרוצה לראות את המודל על פיו המתנחלים במקום מתכננים לפעול, מוזמן לקפוץ לאתר ההרודיון מדרום מזרח לבית לחם. שם התוכנית לנתק את האתר יחד עם שטחים גדולים סביבו מהקהילות הפלסטיניות הסמוכות, התגשמה בשנים האחרונות.

האלוף בלוט חתם על צו התפיסה שיאפשר להקים בלב האתר הארכיאולוגי מאחז צבאי. כסף הממשלה כבר הקצתה. מה שנשאר עכשיו זה לגרש את הפלסטינים מהמקום. אנו בטוחים שגם לכך האלוף בלוט יקצה את הכוחות הצבאיים הנדרשים.

Commenti


bottom of page