top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הריסות באזור אל מסעודיה

לפני שבועות ספורים, המנהל האזרחי הרס מבנה מגורים פלסטיני בסמוך לתחנת הרכבת ההיסטורית 'אל מסעודיה'. התחנה בנויה על אדמות הכפר בורקה, מצפון לשכם. 'אל מסעודיה' הוא שמה הערבי של תחנת הרכבת העות'מאנית, שנבנתה במהלך מלחמת העולם הראשונה, המכונה על-ידי ישראלים על שם הכפר הפלסטיני הסמוך - סבסטיה.

המבנה שהמנהל האזרחי הרס נבנה בשנת 2019, נמצא כמה עשרות מטרים מגבול שטח B. זה אינו המבנה הפלסטיני הראשון שנהרס באזור זה. למעשה, בשנים האחרונות, המנהל האזרחי הורס באופן שיטתי כל בניה פלסטינית שנעשית במקום. הסיבה לכך קשורה ככל הנראה לכך שישראל מתכננת להשתלט על המקום. תחנת רכבת 'אל מסעודיה', הוא המקום שבו תנועת ההתנחלות הפונדמנטליסטית-לאומנית גובשה בראשיתה. התחנה, הממוקמת ממערב לכביש 60 בקטע בו הוא מחבר בין שכם לג'נין, היתה היעד לנסיונות ההתנחלות הראשונים שארגנה 'גוש אמונים' באמצע שנות ה-70. התנחלות אומנם לא הוקמה במקום בסופו של דבר, אבל הנסיונות הללו הובילו להקמת ההתנחלות קדומים, על אדמות כפר קדום, כ-10 קמ' דרומה.

ההתנחלות הקרובה ביותר כיום, לתחנת הרכבת 'אל מסעודיה', היא ההתנחלות המבודדת והקיצונית שבי שומרון. כמה קילומטרים צפונית משם, ממוקם המאחז העברייני והאלים במיוחד, שהוקם במקום בו עמדה ההתנחלות חומש עד לשנת 2005. אין פלא אם כן, שבשנים האחרונות המתנחלים מגלים עניין גובר בהשתלטות מחודשת על המקום. תחת אצטלה של שימור "אתר היסטורי" אשר בו הם מתעתדים להקים את "מוזיאון ההתיישבות", המתנחלים מנסים להשתלט על נקודה שתחזק את נוכחותם הדלילה לאורך כביש 60 - בצפון הגדה המערבית. נוכחות זו ספגה מהלומה קשה, עם פינוי ארבע ההתנחלויות שהיו באזור זה עד לשנת 2005 (חומש, שא נור, גנים וכדים). ניסיונות ההשתלטות של המתנחלים על תחנת הרכבת, מתרחשים במקביל לפלישות החמושות, המתקיימות בליווי הצבא ובתמיכת המנהל האזרחי, באתר העתיקות שנמצא בלב הכפר הפלסטיני הסמוך סבסטיה, עליהן כתבנו כאן בעבר (https://bit.ly/3D7nwWd ו-https://bit.ly/3BhXAFK).

חזרה ל'אל מסעודיה': התחנה עצמה יושבת על חלקה בודדת, 26 דונם גודלה, שנרשמה בתקופה הירדנית בטאבו כאדמת מדינה. כל שאר החלקות סביב, רשומות בטאבו על שמם של תושבים פלסטינים. בשנת 1995, מחצית מהחלקה הזו סווגה כשטח B (כ-21% משטח הגדה) ומחציתה כשטח C (כ-61% משטח הגדה). התחנה עצמה נמצאת בשטח C. בכתבה שפורסמה בעיתון המתנחלים מקור ראשון לפני שלוש וחצי שנים, תוארו המאמצים של המתנחלים להשתלט על המקום: "בספטמבר 2014 ישב איתנו פה סגן ראש המנהל האזרחי... המנהל האזרחי בעד, תתקדמו, תגישו תוכנית שימור. עשינו. המועצה חתמה על הסכם הקצאה עם החטיבה להתיישבות. מדובר בשטח שיפוט של המועצה האזורית. עשינו פרויקט שימור והגשנו את ההצעה באוגוסט 2015. סיכמנו שתי חלופות לבנייה עם מהנדס המועצה, והגשנו את התוכנית לעיון ליועמ"ש איו"ש. מתי הוא החזיר תשובה? בפברואר 2017".

אין שום ספק אם כן, שהתוכנית להשתלט על המקום, נמצאת איפשהו בצינור של רשויות התכנון במנהל האזרחי. האם היא תיושם או לא, זו שאלה שבסופו של דבר תוכרע בזירה הפוליטית. בינתיים, המנהל האזרחי דואג לדלל את הנוכחות הפלסטינית בשטח באמצעות הריסות.

הכתבה בעיתון המתנחלים 'מקור ראשון' - https://bit.ly/3qgSDa2



Comments


bottom of page