top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

העבודות הלא חוקיות למיקום פאנלים סולאריים ליד גיתית

מזה כ-9 חודשים שעבודות עפר גדולות נעשות מדרום להתנחלות המבודדת והאלימה גיתית. על ההתנחלות גיתית ועל אופן הקמתה הנכלולי במיוחד, כתבנו כאן מספר פעמים. אנו ממליצים לקרוא את הפוסט שהעלנו כאן לפני כ-3 שנים (https://bit.ly/3zZUR2A).

עבודות העפר הנרחבות במקום, נועדו לשם הקמת שדה סולארי שנועד לייצור חשמל. על הכוונה לבנות במקום שדה סולארי, כתבתו כאן לראשונה בדצמבר 2019 (https://bit.ly/3A2Cqu1).

בשנים האחרונות, תיארנו כאן כיצד ההתנחלות גיתית, שבמקור הוקמה על ידי מתנחלים חילונים, הפכה בהדרגה לעוד מוקד שמשפריץ סביבו אלימות לאומנית-גזענית. התהליך הזה קשור לשני גורמים שאירעו במקביל: הראשון הוא כניסת מתנחלים דתיים, אלימים וגזענים להתגורר בהתנחלות, שהלכה והתרוקנה מאוכלוסייתה המקורית. על השינוי בהרכב האוכלוסייה במקום, ניתן לעמוד בין היתר באמצעות בחינת תוצאות הבחירות האחרונות לכנסת: קרוב ל-53% מהקולות בהתנחלות ניתנו לבן גביר, סמוטריץ, רוטמן ושאר חבריהם הגזענים. הליכוד לעומת זאת, קיבל רק 20% מהקולות. לעמוד תוצאות הבחירות בגיתית - https://bit.ly/3KKHA2S

הגורם השני, להפיכתה של גיתית למוקד של אלימות לאומנית, הוא ביסוס החיבור הפיזי להתנחלויות האלימות ביותר באזור שכם, חיבור שנוצר באמצעות פריצת כביש פיראטי שחוצה את אדמות הכפרים בית פוריכ, עקרבא ויאנון. אדמות אלה הוכרזו כבר באוגוסט 1967 כשטח אש 904 א'. הכביש הפיראטי נפרץ במטרה לחבר בין ההתנחלות איתמר ומאחזיה המופרעים, שיושבים על הרכס ממזרח להתנחלות (ג'בל ג'דוע) ובין כביש אלון, שלאורכו הוקמה ההתנחלות גיתית (https://bit.ly/3UEzwVy).

במצב זה, תקיפות אלימות נגד פלסטינים היו רק עניין של זמן. ואכן בינואר 2021 הותקפו באלות ואבנים פלסטינים שעבדו באדמותיהם בסמוך להתנחלות גיתית, על ידי קבוצת אנשים שהגיעה מכיוון ההתנחלות. זאת לאחר שהמתנחלים החלו לחרוש את אדמותיהם של תושבי הכפרים עקרבא ומג'דל בני פאד'ל, הסמוכות להתנחלות. לדיווח באתר ארגון בצלם - https://bit.ly/3UBASAt. ביטוי נוסף לחדירת מתנחלים מהז'אנר של מאחזי איתמר, הוא המאחז שהוקם בחורף החולף במבנה שהצבא נטש, על גבעה שפעם שימשה כבסיס צבאי ("מחנה אסף"). הגבעה נמצאת מעברו השני של כביש אלון, ממזרח לגיתית. למרגלות המאחז, ישנן כבר התחלות של השתלטויות חקלאיות שמושקות באמצעות תשתית השקיה פיראטית. המטרה מאחורי כל זה, ברורה: לגרש רועים וחקלאים פלסטינים מהכפרים עקרבא וכפר הבת שלה - ח'רבת אל-טויל מהאזור.

נחזור לעבודות העפר שמתקדמות במקום ב-9 החודשים האחרונים: העבודות הללו, המתפרשות על שטח בן מאות דונמים בודדים, נעשות בניגוד לחוק, שכן במקום אין כל תוכנית מתאר מאושרת. במשך חודשים ארוכים בולדוזרים מיישרים בניגוד לחוק, מאות דונם שנמצאים כמה מאות מטרים מאחד הכבישים הראשיים של הגדה המערבית, עליו עוברים בכל יום עשרות רבות של רכבי צבא ומשטרה, בלא כל הפרעה. זה לא שהמתנחלים לא מנסים לקדם תוכנית במקום, אדרבא. לפני למעלה מ-4 שנים (ב-14.11.2018) הוגשה למנהל האזרחי תוכנית שמספרה 311/4, אלא שעד היום היא לא אושרה.

ההשתוללות הספציפית הזו סביב ההתנחלות גיתית, כדאי להזכיר, לא החלה עם כהונת הממשלה המושחתת הנוכחית של נתניהו, אלא עוד בימי "ממשלת השינוי". השתלטות ובניה בלתי חוקית על מאות דונמים, שישמשו כמקור הכנסה שמן להתנחלות מבודדת, אלימה וקיצונית, היא בחזקת "קונצנזוס" בישראל של שנת 2023.


Kommentare


bottom of page