top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש
תמונת הסופר/תKerem Navot

הסנקציונרים - אמנה

ביום שלישי (15.10.2024) הודיע משרד האוצר הבריטי כי הוא מטיל סנקציות על ארבעה ארגוני ימין קיצוני ועל שלושה מאחזי חוות שאנשיהם מעורבים באלימות קשה ומתמשכת נגד אוכלוסייה פלסטינית בגדה המערבית. ארבעת ארגוני הימין הקיצוני הם: אמנה, ארגון השומר יו"ש, ישיבת עוד יוסף חי ביצהר וארגון תורת לחימה. שלושת המאחזים הם: חוות מיתרים בה מתגורר ינון לוי, חוות עמק תרצה בה מתגורר משה שרביט, וחוות שובי ארץ שבה מתגורר עדן לוי. שלושתם אנשים שהוזכרו כאן לא פעם, שהוטלו עליהם כבר בעבר סנקציות מצד מדינות שונות. 



מבין שבעת הגופים הללו, ארגון אמנה הוא בלא כל השוואה הגוף המשמעותי ביותר בכל הקשור לטרור המתנחלים, על אף שהוא מצטייר כגוף "ממסדי" יותר ביחס לשאר הגופים המופיעים ברשימה. נזכיר בהקשר זה כי ממשלת קנדה היתה הראשונה להטיל סנקציות על אמנה, כבר בסוף יוני השנה. 


בפרסום הרשמי של משרד האוצר הבריטי שבו הסבר מדוע הוטלו הסנקציות על הגופים הללו, נכתב כך ביחס לאמנה: "אמנה – בפועל מתפקדת כחברת בניין מסחרית. אמנה הובילה להקמת מאחזים בלתי חוקיים ומעניקה מימון ומשאבים כלכליים אחרים למתנחלים ישראל שמעורבים באיומים וביוזמות של פעולות תוקפניות ואלימות כלפי פלסטינים בגדה המערבית." קישור לפרסום (באנגלית) של משרד האוצר הבריטי כאן.


ביזת האדמות שאמנה מעורבת בה, פועלת בשני ערוצים מקבילים: בערוץ הרשמי שהמדינה עומדת מאחוריו, ובזה הפיראטי שהמתנחלים מפעילים, בגיבוי ובתמיכת המדינה. בשל כך, למעט ממשלת ישראל עצמה, קשה לחשוב על גוף ימין קיצוני אחר שיכול היה להרוויח יותר ביושר את הכללתו ברשימת הסנקציות, מאשר אמנה. 


מזה עשרות בשנים שאמנה היא הגוף העיקרי שמתכנן, מממן ומתכלל את מפעל ביזת האדמות בגדה המערבית, שהוא המנוע שמייצר אלימות בלתי פוסקת כנגד האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית. אלימות שהולכת ומסלימה בשנים האחרונות, בעיקר בגלל עשרות מאחזי הרועים, שרבים מתושביהם מעורבים יותר מכל גורם אחר באלימות.


בהקשר זה נביא שוב את דבריו של מזכ"ל אמנה, זאב חבר המכונה "זמביש" ביום עיון שקיים הארגון בעניין מאחזי הרועים בגדה המערבית בפברואר 2021: " היום ההתיישבות תופסת בפועל כחמישים עד מאה אלף דונם … בנייה תופסת מעט שטח כי הפיתוח הוא יקר ולכן הגענו למאה אלף דונם אחרי חמישים שנה. חוות הרועים, בשלוש השנים האחרונות … יש להם היום שטח של קרוב לפי שתיים משטח הישובים הבנויים. כבר היום, פי שתיים."


ה"פי שתיים שטח" שחבר דיבר עליו (שהיום הוא גדול בהרבה מ"פי שתיים"), לא עבר לשליטת המתנחלים ככה סתם. לשם ההשתלטות עליו הופעלה ומופעלת מערכת טרור מתנחלים בעידוד ובגיבוי המדינה, שנועד לגרש קהילות פלסטיניות שלמות ממקומות מגוריהן. בין היתר בשל כך אין גורם בימין הקיצוני הישראלי, שראוי להשית עליו סקנציות, יותר מאשר אמנה והעומדים בראשה. 


קישור לכתבה באתר 'שיחה מקומית' על הקהילות המגורשות במלאת שנה למלחמה שהחלה עם הטבח שערך חמאס ב-7 באוקטובר, כאן.


Comments


bottom of page