top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

המקאם שהפך לקבר

בשבוע שעבר פרסמנו פוסט שבו העלנו את השאלה "מי הרס את מקאם סית זהרה?" משמעות המלה "מקאם" בערבית, הוא מקום קדוש. היום נספר על מקאם שידוע מי הרס אותו וזאת בשל סיבה פשוטה: אלו שהרסו אותו מתגאים בכך.

פרק רביעי בסדרת הפוסטים שלנו על המקאמים האבודים, בעקבות הדו"ח החדש שהוציאו חברות ארגון מחסום ווטש.

נחזור שניה למחצית השניה של שנות ה-90: הימים הם ימי תהליך אוסלו המקרטע. בנובמבר 1995 נרצח ראש הממשלה רבין, וביוני 1996 הושבעה ממשלה חדשה שבראשה עמד בנימין נתניהו, שגמר אומר, כך על פי הצהרתו לפחות, להכשיל את הסכמי אוסלו. אחת הדרכים היעילות לעשות זאת היתה באמצעות הקמת עשרות מאחזים חדשים בכל רחבי הגדה המערבית, שנועדו לקבוע עובדות בשטח תוך השתלטות על שטחים רחבים.

כך קיבלו בין היתר גם מתנחלי איתמר אור ירוק מהממשלה, לפתוח במסע השתלטות נשלני ואלים במיוחד על עשרות אלפי הדונם של רכס ג'דעין כפי שהוא נקרא בערבית, שנמצא ממזרח להתנחלות. המתנחלים אגב לא הלכו רחוק, והם מכנים את הרכס הזה בשם "הגדעונים".

מקאם שיח' מחמד היה במשך דורות על ג'בל מחמד (851 מטר מעל פני הים) על גבול אדמות הכפרים עוורתא ובית פוריכ. מחמד עודה, תושב הכפר בית פוריק שנמצא למרגלותיו הצפוניים של ההר, סיפר לחברות ארגון מחסום ווטש, שהמקום היה אתר עממי של עליות לרגל והיו מלים שם את הבנים ומספרים את הילדים."

אבל המסורת הזו נקטעה כאשר מתנחלי איתמר השתלטו על כל הרכס ממזרח להתנחלות, וג'בל מחמד הפך להיות "גבעת הטייס", על שמו של הטייס ידידיה משולמי שבנה שם בית לא חוקי. בשנים האחרונות שמו של משולמי עלה מפעם לפעם בהקשר של שדה תעופה פיראטי שהוא מפעיל במאחז ולמבצעי טיס ביזארים שהוא עורך מפעם לפעם ברחבי הגדה.

לאתר מאקו סיפר משולמי לפני מספר שנים, כי מתנחלים הרסו את מקאם שיח' מחמד "כדי למחוק כל זכר לחיים של פלסטינים על אדמה זו. "כעת זהו קברו של גדעון". גדעון למי שאיבד את משולמי כאן, הכוונה היא לשופט גדעון בן יואש, שעליו מסופר בספר שופטים (פרקים ו-ח). חוץ מהעובדה שהשם גדעון כאמור מזכיר את שמו הערבי של רכס ג'דעין, גדעון הוא גם דמות אהודה בקרב המתנחלים האולטרה קיצוניים מהזן המקומי, בשל הישגיו בשדות הקרב מול המדיינים. כך לפחות על פי מחברי ספר שופטים. עד כדי כך אהודה, שלאחר הרס מקאם שיח' מחמד, על פסגת ההר נבנה מבנה שנעשה ניסיון לשוות לו סגנון קדום, שבתוכו נמצא "קבר גדעון". המסורת הזו מנוגדת אפילו למה שכתוב בספר שופטים ח' 32: "וַיָּמָת גִּדְעוֹן בֶּן-יוֹאָשׁ, בְּשֵׂיבָה טוֹבָה; וַיִּקָּבֵר, בְּקֶבֶר יוֹאָשׁ אָבִיו, בְּעָפְרָה, אֲבִי הָעֶזְרִי." אבל למי אכפת מה כתוב בתנ"ך, כאשר אפשר לגנוב עוד קצת קרקעות מערבים. ביבי מתגאה בהכשלת אוסלו: https://bit.ly/32mruqs

על הגבע של משולמי: https://bit.ly/2Iewo1W

ועל משולמי: https://bit.ly/2Iewo1W

וכאן משולמי מתגאה בהריסה: https://bit.ly/36ampCU


Commentaires


bottom of page