top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

המדינה "לא יודעת"

לפני שנתיים ימים התפרסם בעיתון הארץ סיפור תמוה תחת הכותרת: "מדינה טענה בבג"ץ שאינה יודעת מי הקים מאחז בבקעה, ימים אחרי שראש המועצה נפגש עם מקימיו". מדובר במאחז שהוקם בבסיס הצבאי הנטוש "גדי" באזור שנקרא הג'יפתליכ שהוא אחד מהאזורים החקלאיים החשובים ביותר במרכז בקעת הירדן.

המאחז הוקם בתוך מבני הבסיס הצבאי הנטוש, אבל הרשויות כאמור לא הצליחו לפצח את תעלומת הזהות של המתנחלים במקום, ולכן אנחנו באקט של אזרחות טובה, התגייסנו בזמנו לסייע לה בעניין. המתנחלים שהשתלטו על המאחז הגיעו ממאחזי ההתנחלות הקיצונית והאלימה במיוחד ישוב איתמר, על מנת להקים במקום מכינה קדם צבאית (מכינת ליאל - על שם סמ''ר ליאל גדעוני ז''ל) עבור מה שהם מגדירים "נוער בסיכון". את העניין הזה של מפגש בין מתנחלים קיצונים ובין נוער בסיכון שחוזר על עצמו במקומות נוספים בגדה, סכמנו בפוסט שהעלנו כאן לפני שנתיים ככה: "הטרייד-אוף שהמתנחלים מציעים לנוער שמגיע למכינה מוכר ממקומות אחרים: שדרוג המעמד החברתי-כלכלי בתמורה להקצנה פוליטית וספיגת תכנים לאומניים וגזעניים."

בעקבות עתירה שהגישו מספר פעילי שמאל הפועלים באזור הבקעה, נגד השתלטות המתנחלים על הבסיס, פרקליטות המדינה כתבה לבג"ץ ב-15 לאוקטובר 2018 כי במקום חולקו חודש קודם לכן צווי הפסקת עבודה, אך העבודות במקום המשיכו ובסוף ספטמבר 2018 מבני הבסיס אוכלסו על ידי משפחות מתנחלים.

חלפו שנתיים ימים ופינוי של המתנחלים מהמקום לא רק שלא קרה אלא שמסתבר שלפני כחמישה חודשים, (18.8.2020) הצבא הגדיל את תחום השיפוט של ההתנחלות מושב משואה ב-500 דונם נוספים וכלל את מחנה גדי בתוך שטח השיפוט של ההתנחלות. קולטים את הקומבינה? זאת אומרת שמחנה גדי הוא עכשיו "שכונה" של ההתנחלות משואה ואין יותר צורך לפנות את המאחז.

על ההתנחלות משואה כתבנו כאן לפני שנה וחצי. הנה תזכורת קצרה: בנובמבר 1969 הוקמה בלב הג'פתליכ האחזות נח"ל 'משואה' שבשנת 1974 אוזרחה והפכה להתנחלות וכיום חיים בה כ-180 תושבים בלבד. זאת אומרת שמדובר באחת ההתנחלויות הקטנות ביותר מבחינת גודל האוכלוסייה. תצלום אוויר משנת 1967 מראה כי בדיוק במקום בו הוקמה ההתנחלות היה ישוב פלסטיני שנהרס עד היסוד. מדובר במקום מושבה של משפחת אבו עג'אג' שמקורם בנגב, שחלק מאנשיה גורשו לאחר 1948 לגדה המערבית. לאחר גירוש התושבים מהשטח עליו הוקמה ההתנחלות, חלקם נותרו לגור באוהלים ובפחונים הנמצאים כמה עשרות מטרים מצפון להתנחלות, אם כי גם את בתיהם הנוכחיים המנהל האזרחי ממשיך להרוס מפעם לפעם.

אז עכשיו יש למתנחלי משואה עוד 500 דונם. לשכנים הפלסטינים שלהם מעבר לכביש לעומת זאת, המדינה צפויה להמשיך להרוס את הבתים מפעם לפעם.


コメント


bottom of page